با معروف ترین شیرینی های خوشمزه استان یزد آشنا شویم

به گزارش دَبی بلاگ، سفر علاوه بر تفریح و تجربه های نوینی که به همراه دارد، با خاطره های بی مثالی در ذهن حک می گردد. عکاسی و خاطره نویسی یکی از همین دلایل بوده تا بعدها با مرور خاطرات، لذت سفر را دوباره حس کرد و این بار بی هزینه در مقصد گردش کرد. یکی از خاطره هایی که بدون تردید به یاد ماندنی خواهند شد، مزه غذا و خوراکی های محلی و سنتی شهر یا کشور مقصد است. بسیاری از فرهنگ و کشورها آداب و رسوم خاص غذایی خود را دارند که اگر به مذاق و سلیقه خوش بیایند، می توانند به یاد ماندنی ترین بخش سفر را به خود اختصاص دهند. البته، تهیه سوغات از محصولات خوراکی محلی و سنتی به شرط فاسد نشدن، یکی از بی مثال ترین راه های نشان دادن دوستی و یادبود از سفر رفته است. به همین دلیل، شیرینی و خوراکی هایی از این دست می توانند طعمی ماندگار و فراموش نشدنی از شهر یا کشور مقصد باشند که به همراه می آورید. با ما در ادامه مقاله شیرینی های خوشمزه استان یزد همراه شوید تا شما را به دنیای معروف ترین شیرینی های یزدی ببریم. اگر اهل تجربه مزه های جدید هستید، در میان شیرینی های سنتی یزد همراهمان بمانید.

با معروف ترین شیرینی های خوشمزه استان یزد آشنا شویم

استان بادگیرهای جهانی

استان یزد یکی از کهن ترین استان های ایران بوده که با داشتن بناهای گلی و بادگیرها شهرتی جهانی دارد. کاروانسرا و قنات های این استان نیز از دیگر جلوه های هنر دستان مردم سخت کوش کویری هستند. استان دیدنی یزد همانند همه استان های کویری ایران دارای ذائقه غذایی خاص بوده و منوی پر و پیمانی از غذاهای سنتی و محلی دارد که در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت. اما، این استان گرمسیری دارای شیرنی های سنتی و محلی فراوانی بوده که طعم هر کدام برای خود قصه ای دارد و خاطره ای به یاد ماندنی. سفر بدون چشیدن طعم شیرینی های خوشمزه استان یزد، سفری است که چیزی کم دارد. در ادامه به توصیف و شرح بعضی از معروف ترین شیرینی های یزدی خواهیم پرداخت.

نقل یزدی

شکر، آب و تارتار با پودر هل، بادام، پسته زیر دستان هنرمند شیرنی پزان محلی و بومی خوراکی شیرین با طعمی نوستالژیک به ارمغان می آورد که همه ما در مراسم جشن و عروسی بارانی از آن را به یاد داریم. نقل یکی از سوغات بی مثال این خطه بوده که با شادی های مردم پیوند خورده و با پاشیدن آن بالای سر عروس و داماد، شیرینی را به زندگی جدید هدیه می دهد و نشانی از آرزوهای نیکو برای زوج های جوان است.

کیک یزدی

برخلاف کلوچه کاشی که تنها در کاشان یافت می شود، کیک یزدی محصولی از استان بادگیرها و آتشکده های کهن یزد بوده که در سراسر ایران طبخ می شود. این مورد از شیرینی های سنتی یزد با شکر، جوش شیرین، آرد، تخم مرغ، ماست، وانیل و نمک میوه آماده گشته، طعمش را همه چشیده اند و از آن خاطره ای بی مثال در ذهن دارند.

شیرینی منقا (شیرینی پنجره ای)

در مدت زمان بسیار کوتاه و با داشتن قالب مخصوص طبخ این شیرینی محلی و سنتی، می توانید یکی از خوش طعم ترین و به یاد ماندنی ترین خوردنی های استان یزد را مزه کنید. برای طبخ این مورد از شیرینی های خوشمزه استان یزد باید از پودر قند، روغن، نشاسته، گلاب، زعفران، گلاب، آب، تخم مرغ، برنج و آرد سفید استفاده کنید. اگر شکل خاطره انگیز این شیرینی بومی و سنتی استان یزد برایتان مهم نیست، می توانید بدون قالب هم از طعمش لذت ببرید.

سوهان آردی

سوهان از سوغاتی های مشهور استان قم بوده که نمی توان به سادگی از طعم دلپذیرش گذشت. اما اهالی استان یزد قسمی سوهان دارند که به سوهان آردی مشهور بوده و امروزه سفارشات فراوانی از سراسر ایران و بعضی کشورهای جهان دارد. شیرینی پزان محلی و بومی یزد با طبخ این نوع سوهان توانسته اند طعم جدیدی را به سوغات استان خود اضافه نمایند.

نان برنجی یزدی

نام نان برنجی یادآور شهر کرمانشاه و مردم نازنین کرد سرزمین ایران است. اما، اهالی استان یزد با توجه به دائقه خود نوعی نان برنجی را طبخ می نمایند که دارای طعم و مزه خاص خطه کویری است. این شیرینی خوش عطر و خوش طعم که امروزه دارای سفارشات فراوانی از سراسر کشور است، با گلاب، آرد برنج، هل، روغن، شکر، آرد سفید و تخم مرغ آماده گشته و بسیار لذیذ و خوشمزه هست.

قطاب

یکی از بی مثال ترین شیرینی های سنتی یزد، بدون تردید قطاب بوده که مزه آن یکی از بی مثال ترین خاطرات زندگی ما ایرانی ها است. این محصول بی نظیر و خوش طعم در دو نوع عسلی و سنتی یزدی فراوری می شود که هر کدام مزه و طعم بی مثال خود را دارند. مکیدن انگشتان شیرین شده بعد از میل یک قطاب می تواند یکی از به یاد ماندنی ترین خاطرات هر ایرانی باشد. قطاب که دارای دو لایه درونی بیرونی بوده، به این شکل طبخ می شود که لایه خارجی آن در حقیقت نانی است که با روغن زیاد برشته می شود. زرده تخم مرغ، آرد گندم، ماست و شیر اجزا تشکیل دهنده این لایه بیرونی هستند. مغز داخلی در نوع محلی و سنتی از هل، پودر بادام و پودر قند تهیه شده که در نوع عسلی آن به جای پور قند، عسل طبیعی به کار می رود. قطاب آماده شده در پودر قند غلتانده شده تا یکی از خوش طعم ترین و به یاد ماندنی ترین مزه های جهان شکل بگیرد.

باقلوای یزد

باقلوا از آن دسته خوراکی هایی بوده که در کشور و شهرهای گوناگون طبخ می شود. باقلواهای کشور ترکیه دارای شهرتی جهانی بوده و در ایران نیز شهر قزوین در این راستا شهرت فراوانی دارد. اما، باقلواهای استان یزد با هنر دست قنادهای این استان، یکی از به یاد ماندنی ترین طعم های باقلوا را در دل خود جای داده اند. این شیرینی بی مثال با عطر و طعمی که دارد، سالها در ذهن و قلب پیر و جوان ریشه خواهد داشت.

نان سوروک

یکی از ناشناخته ترین شیرینی های محلی و بومی استان زیبای یزد، نان سوروک است. شاید دلیل عدم شهرت این نان خوش طعم این باشد که خوردن داغ آن مزه ای بی نظیر دارد و در میهمانی های خانگی این محصول به صورت داغ میل می شود. مالیدن شکر بر روی آن یا تناول پنیر و سبزی با این نان داغ، یکی از به یاد ماندنی ترین خاطرات اهالی بومی این استان کویری است. روغن کنجد، مایه خمیر، آرد نان سنگک، آب، نمک تخم گشنیز و گل رنگ زیر دستان هنرمند نانواهای استان یزد خوردنی مطبوعی به نام نان سوروک را تحویل اهالی این استان می دهد که کافی است یکبار امتحانش کنید.

حاجی بادام

غالب شهرهای کویری ایران دارای شیرینی حاجی بادام بوده که بدلیل داشتن بادام، دارای خاصیت و انرژی بالایی است. در استان یزد این محصول خوش طعم با هل و بادام آماده گشته که طعمی بهشتی و بسیار لذت بخش دارد. نوشیدن یک فنجان چای مزارع گیلان با این مورد از معروف ترین شیرینی های یزدی، معجونی بی نظیر بوده که از خاطر نخواهد رفت.

پشمک

این محصول محلی و سنتی استان یزد یکی از بی مثال ترین شیرینی های ایرانی بوده که احتمالا همه ما یکبار طعم آن را چشیده ایم؛ یک خوراکی سبک و شیرین شبیه پنبه که با طعم های مختلف در فروشگاه ها عرضه می شود. آب، سرکه، شکر و..... مواد اولیه تشکیل دهنده این مورد از شیرینی های سنتی یزد هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9424

به "با معروف ترین شیرینی های خوشمزه استان یزد آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معروف ترین شیرینی های خوشمزه استان یزد آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید