تصویب توافق نظامی و امنیتی با لیبی در مجلس ترکیه ، توقیف کشتی ترکیه ای در دریای مدیترانه

به گزارش دَبی بلاگ، مجلس ترکیه توافق امنیتی و نظامی دولت این کشور با دولت وفاق ملی لیبی، که امکان اعزام نظامیان به طرابلس را فراهم می نماید، تصویب کرد.

تصویب توافق نظامی و امنیتی با لیبی در مجلس ترکیه ، توقیف کشتی ترکیه ای در دریای مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان مجلس ترکیه، روز شنبه به یک توافقنامه امنیتی و نظامی، که در نوامبر گذشته با دولت وفاق ملی لیبی امضا شد، رأی مثبت دادند.

مجلس ترکیه به وسیله توییتر اعلام نمود که این لایحه بعد از تصویب شدن، به یک قانون تبدیل شده است.

در تاریخ 10 دسامبر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام نمود که در صورت درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ترکیه آماده اعزام نظامیان به لیبی برای حمایت از این دولت است.

ولی توافقنامه همکاری نظامی به ترکیه اجازه نمی دهد نیرو های جنگی به لیبی اعزام کند.

طبق گفته مسئولان تُرک، این توافقنامه به هر دو طرف اجازه می دهد تا پرسنل نظامی و نیرو های پلیس را برای انجام ماموریت های آموزشی اعزام نمایند.

برای این که دولت ترکیه امکان اعزام نظامیانش به لیبی را فراهم کند باید مجلس را تحت فشار قرار داد تا با اعطای اختیارات گسترده به آن موافقت کند، مشابه اقدامی که هر ساله برای اعزام نیرو هایی به عراق و سوریه صورت می دهد.

به موجب توافق میان آنکارا و طرابلس، طرفین همچنین در زمینه های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم و نیز صنایع دفاعی و مهاجرت همکاری های بیشتری خواهند داشت.

رجب طیب اردوغان و فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی 27 نوامبر گذشته دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند، که با واکنش شدید کشور های حاشیه مدیترانه از جمله مصر، قبرس و یونان روبرو شد.

در تحولی دیگر، شبه نظامیان وابسته به ژنرال خلیفه حفتر، که کنترل شرق لیبی را در دست دارند، یک کشتی ترکیه ای را در دریای مدیترانه توقیف نموده و آن را به بندر راس الهلال (شرق لیبی) منتقل کردند.

احمد المسماری سخنگوی شبه نظامیان حفتر در بیانیه ای رسمی در فیسبوک اعلام نمود: یک کشتی حامل پرچم گرانادا، که تیمی متشکل از تُرک ها آن را راهنمایی می کرد، در جریان گشت زنی در آب های منطقه ای لیبی در سواحل درنه واقع در 1300 کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت توقیف شدو با انتقال این کشتی به بندر راس الهلال، بازپرسی و تحقیق از محموله آن و اتخاذ اقدامات مرسوم بین المللی درباره آن انجام می گردد.

نیرو های تحت فرماندهی حفتر پیشتر هشدار داده بودند که کشتی های ترکیه ای را در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی هدف قرار داده و آن ها را غرق می نمایند.

شهر طرابلس ماه هاست که تحت حمله نیرو های ژنرال خلیفه حفتر واقع شده است. حفتر که تحت حمایت امارات عربی متحده و عربستان سعودی در شرق لیبی دولت تشکیل داده، در کوشش است تا با تصرف طرابلس، جایگزین دولت وفاق ملی، که مورد پذیرش جامعه جهانی است، گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4727

به "تصویب توافق نظامی و امنیتی با لیبی در مجلس ترکیه ، توقیف کشتی ترکیه ای در دریای مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب توافق نظامی و امنیتی با لیبی در مجلس ترکیه ، توقیف کشتی ترکیه ای در دریای مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید