تعطیلی 477 مرکز علمی کاربردی طی 5 سال گذشته، تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی دانشگاه جامع

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی این دانشگاه اطلاع داد و گفت: با توجه به زیرسازهای موجود از این پس آموزش دروس دانشگاه جامع به صورت ترکیبی آن لاین و حضوری برگزار می گردد.

تعطیلی 477 مرکز علمی کاربردی طی 5 سال گذشته، تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی دانشگاه جامع

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشستی خبری که ظهر امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید، با اشاره به اقدامات برنامه اول توسعه این دانشگاه گفت: از 1077 مرکز فعال علمی کاربردی در سال 95 اکنون به 600 مرکز رسیده ایم. مراکزی که تعطیل شده اند، بخشی بر اساس مصوبه شورای اداری که مصوبه دولت بود تعطیل شدند و بخشی هم مراکزی بودند که نمی توانستند با برنامه های کیفی دانشگاه همراه شوند.

وی به ساماندهی روسای مراکز علمی کاربردی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: روسای مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی طی 5 سال گذشته ساماندهی شدند، این افراد باید کد مدرسی و مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند، بعضی از روسای مراکز از بدو تاسیس رئیس مرکز بودند، در حالی که بر اساس قانون آنها فقط می توانند دو دوره 4 ساله رئیس مرکز باشند.

به رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیش از 93 هزار مدرس این دانشگاه از سال 95 مورد ارزیابی قرار گرفته اند، که از این تعداد کمتر از 25 هزار نفر امکان ادامه همکاری پیدا کردند. این افراد یا خودشان در ارزیابی حضور پیدا نکردند یا مورد تایید قرار نگرفتند، به عبارتی از هر 4 نفر یک مدرس تایید شد و امکان ادامه همکاری با دانشگاه را یافت.

وی با تاکید بر اینکه از سال 95 به این طرف 4 دوره فراخوان جذب مدرس در شهریور ماه هر سال برگزار گردیده است و بیش از 100 هزار نفر در این دوره ها شرکت نموده اند، گفت: طی 5 سال گذشته بیش از 10 هزار مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور پذیرش شد و جذب این دانشگاه شدند.

امید در زمینه سطح بندی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز گفت: طی سال های گذشته 4 بار تمام مراکز دانشگاه علمی کاربردی کشور مورد ارزیابی و سطح بندی قرار گرفتند. مراکزی که در سطح آخر ارزیابی قرار گرفتند، می بایست طی یک سال خودشان را به سطح بالاتر ارتقا دهند، در غیر این صورت از فرایند جذب و پذیرش دانشجو حذف می شوند.

وی بعلاوه به مراکز رشد دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره نمود و گفت: در طول برنامه اول توسعه در دانشگاه 250 مرکز نوآوری تاسیس شد که این مراکز در مراکز علمی کاربردی مستقر هستند و به مدرسان، فارغ التحصیلان و دانشجویان یاری می نمایند تا علم خود را به ثروت تبدیل نمایند. تا به امروز بیش از 150 رویداد شتاب نیز در مراکز این دانشگاه برگزار گردیده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بازنگری دوره ها و برنامه های درسی این دانشگاه گفت: تمام دوره های آموزشی این دانشگاه مورد بازنگری قرار گرفته است، رشته هایی که طی دو سال پی در پی متقاضی نداشته باشند، در دانشگاه جامع حذف و رشته های نو ارائه می شوند. امسال 800 کدرشته محل نو ایجاد شده و 50 کدرشته محل حذف شده است.

وی به توسعه فعالیت های بین المللی نیز اشاره نمود و گفت: بالاخره امسال توانسته ایم دانشجویی را برای طی دوره 6 ماهه کارورزی خود به آلمان اعزام کنیم، این اقدام طی ماه ها و سال های آینده نیز امتداد می یابد.

بازنگری اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی

امید بعلاوه به تداوم برنامه های کیفی سازی دانشگاه اشاره نمود و گفت: اساسنامه دانشگاه بازنگری و به روز و نواقصی که در اساسنامه قبلی بود، رفع شده و به تصویب شورای توسعه رسیده است. بعلاوه آیین نامه مجوز دوره های علمی کاربردی و ایجاد مراکز نو علمی کاربردی نیز مورد بازنگری قرار گرفته که بر اساس آن با توجه به مباحثی که در آن مطرح شده است، تمام مسائل و تناقضات قبلی حذف شده و مراکز علمی کاربردی کیفی تر خواهند شد. بر این اساس فقط زمانی مرکز علمی کاربردی تاسیس می گردد که پشتوانه محیط کاری داشته باشد. سند آمایش آموزش های مهارتی کشوری نیز برای اولین بار ایجاد شده است و بر این اساس تمام استان ها سند آمایش آموزش دارند.

وی با تاکید بر گذر 20 ماه سخت در دوران کرونا گفت: در حال حاضر دانشگاه 12 سامانه ارائه مباحث آموزشی مجازی دارد که می تواند از آن بهره مند گردد. دانشگاه جامع علمی کاربردی برای برگزاری دوره های نظری به صورت آنلاین هیچ مسئله ای ندارد، اما با توجه به ساختار مهارتی این دانشگاه باید دوره های حضوری آن به زودی برگزار گردد. بر همین اساس از دیروز کلاس های حضوری این دانشگاه شروع شد. هرچند که مقاومت هایی برای برگزاری کلاس های حضوری وجود دارد اما اصل کار دوره های مهارتی، حضوری است.

تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در نیم امسال مراکز می توانند دروس عمومی و بخشی از دروس نظری را به صورت آنلاین و مجازی برگزار نمایند ولی برای نیم سال آینده آیین نامه دوره های ترکیبی تدوین شده و به زودی ارائه می گردد. بر این اساس با توجه به زیرسازهای موجود می توان تعدادی از دروس را به صورت آنلاین برگزار کرد تا دانشجویان شاغل کمتر دچار مشکل شوند، اما دروس مهارتی باید به صورت حضوری برگزار گردد.

وی در این نشست خبری به حق الزحمه مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره نمود که مبلغ آن بالاتر از سایر دانشگاه های شهریه پرداز کشور است و گفت: در طول مدت کرونا استادی از دانشگاه حذف نشده است، مگر اینکه مراکز خواهان حضور استادان جوان تر و مطلع تر به فضای مجازی بوده باشند.

امید به پذیرش بومی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز اشاره نمود و گفت: طی سال های اخیر جذب اساتید این دانشگاه هم به صورت بومی صورت پذیرفته است و مدرسان این دانشگاه نیز باید بومی همان استان و شهر باشند و نمی توان پذیرفت که دانشجویی برای طی یک دوره مهارتی از شهری به شهری دیگر سفر کند.

وی درباره برگزاری امتحانات خاتمه ترم جاری نیز گفت: درس هایی که به صورت مجازی ارائه می شوند آزمون هایشان به صورت مجازی و درس هایی که به صورت حضوری ارائه می شوند به صورت حضوری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بعلاوه درباره حضور دانشجویانی که واکسن نزده اند در کلاس های درس حضوری گفت: ابلاغیه ای مبنی بر عدم پذیرش دانشجویانی که واکسن نزده اند در کلاس های درس تا به امروز به دست دانشگاه نرسیده است، بر همین اساس کوشش می گردد کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21855

به "تعطیلی 477 مرکز علمی کاربردی طی 5 سال گذشته، تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی دانشگاه جامع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی 477 مرکز علمی کاربردی طی 5 سال گذشته، تدوین آیین نامه دوره های آموزش ترکیبی دانشگاه جامع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید