توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور توسعه موزه ها را محصول توسعه جامعه بیان کرد.

توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، کارگاه دو روزه آموزشی شیوه های نوین موزه داری شمال غرب کشور همزمان با روز دنیای بناها و محوطه های تاریخی با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور شروع شد.

محمدرضاکارگر در شروع این کارگاه ضمن تشکر از مدیرکل میراث فرهنگی استان در میزبانی این رویداد، گفت: برگزاری این دوره ها برای ارتقا دانش فعالان بخش خصوصی و دولتی شاغل در موزه ها لازم است، چراکه ارتقا سطح کیفی فعالین این حوزه رضایت مخاطبان و غنای محتوایی موزه ها را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه به وضعیت امروز موزه و موزه داری در کشور اشاره نمود و گفت: با مرور 300 سال تاریخ موزه داری دنیا شاهد یک وضعیت مطلوب در عرصه موزه داری هستیم. موزه از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه و معیار توسعه است. در واقع موزه هم محصول و هم عامل توسعه آن است.

کارگر در ادامه گفت: یکی از مهم ترین حوزه های معرفی داشته های فرهنگی، تاریخی ما موزه ها هستند، خوشبختانه شاهد رشد احداث موزه ها در کشور هستیم به گونه ای که از 400 موزه در ابتدای دولت تدبیر و امید به 670 موزه رسیده ایم که رشد قابل ملاحظه ای است.

وی اضافه نمود: تک تک افراد جامعه باید در امور موزه ها نقش داشته باشند چراکه موزه ها زمانی به عنوان نهاد اجتماعی نقش را ایفا می نمایند که تمام مردم در این موضوع مشارکت داشته باشند.

کارگر با بیان اینکه امروزه موزه ها خودجوش و براساس احتیاج اجتماعی شکل می گیرند، گفت: در بسیاری از روستاها افراد آثار تاریخی خانوادگی خود را به صورت خودجوش در یک موزه جمع می نمایند که تبدیل به کانونی برای هم اندیشی می گردد. در نهایت با توجه نسبت به این اتفاق، به آن ها مجوز می دهیم. امروز جامعه ایرانی به این احتیاج رسیده که در حفظ هویت خود بدون احتیاج جدی به حمایت دولت بکوشد و این حفظ هویت در قالب راه اندازی موزه شکل می گیرد.

وی اضافه نمود: پا به عرصه ای گذاشته ایم که رشد موزه ها نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست. در موزه های خصوصی شاهد 120 درصد رشد هستیم بطوریکه مدیران میراث فرهنگی استان ها به طور مستمر بر تقاضا مکرر بخش خصوصی و مجموعه دارها برای راه اندازی موزه ها تاکید دارند.

کارگر در ادامه با تاکید بر اینکه حفظ و معرفی هویت عاملی برای راه اندازی موزه است، ادامه داد: جامعه می بایست هویت خود را حفظ کند. این شروع یک حرکت عمومی برای راه اندازی موزه ها است. خرسندیم که جامعه ما در مقابل این تهدید فراموشی، راستا درستی را انتخاب نموده، چراکه موزه پاسخی به احتیاج به جاودانگی است.

مدیرکل موزه های کشور ادامه داد: اداره کل موزه ها و معاونت میراث فرهنگی، کوشش می نمایند تا به جایگاهی در عرصه موزه داری برسیم که در مقایسه با تاریخِ خود، در سایر کشورها کارنامه قابل قبولی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم افتتاح هزارمین موزه را جشن بگیریم.

کارگر در ادامه سخنان خود به اهمیت و لزوم کارگاه های آموزشی موزه داری اشاره نمود و گفت: برگزاری دوره های آموزشی موزه داری سبب تبادل تجربیات، اطلاعات و همچنین گفتمان فرهنگی و پویایی موزه ها می گردد.

وی گفت: از آنجایی که جامعه احتیاج به رشد و توسعه دارد، بنابراین یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه موزه داری باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع اجتماعی شدن موزه ها است.

کارگر با بیان اینکه موزه ها مکان های محرک توسعه فرهنگی به شمار می روند ادامه داد: اگر موزه ها موجب توسعه فرهنگی در جامعه شوند به رسالت موزه داری خود عمل نموده اند؛ در غیراینصورت بسیاری از ظرفیت های خود را برای پیشبرد اهداف جامعه از دست می دهند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2149

به "توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه موزه ها محصول توسعه جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید