ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/یزد دبیر جشنواره حلواارده اردکان از فراهم شدن مقدمات ثبت محصولاتی همانند کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه ارده، حلوا تَختُگ و حلوای سوهان با عنوان میراث ملموس اردکان اطلاع داد.

ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد

محمدعلی بهجتی اردکانی امروز در نشست هماهنگی دومین جشنواره ملی فرآورده های کنجدی که در فرمانداری اردکان برگزار گردید، اظهار کرد: یکی از مواردی که می تواند ظرفیت های آیینی و فرهنگی اقوام مختلف کشورمان را در حوزه گردشگری به عنوان یکی از جاذبه ها معرفی کند، غذاهای محلی است.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیادی نیز در فرآورده های کنجدی اردکان شاهد هستیم، توضیح داد: توجه به خوراک های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می گیرد بلکه می تواند با موضوع خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در اردکان، تضمین کننده مقاصد گردشگری باشد.

دبیر این جشنواره با بیان این که تعدادی از غذاهای محلی اردکان در آینده نزدیک به ثبت ملی خواهد رسید، اضافه کرد: برای توسعه و برند سازی فرآورده های کنجدی این شهرستان باید ثبت ملی و جهانی آن به عنوان میراث فرهنگی ناملموس و عضویت شهر اردکان در شبکه جهانی شهرهای خلاق خوراک جدی تر دنبال گردد.

بهجتی اضافه کرد: محصولاتی چون کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه ارده، حلواتَختُگ، حلوای سوهان نیز با عنوان میراث ملموس اردکان، در این جشنواره معرفی شده و به زودی ثبت ملّی خواهد رسید.

وی در خاتمه از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملّی فرآورده های کنجدی در اردکان را بِرَندسازی محصولات کُنجدی به نام اردکان، معرفی این محصولات با خواص آن طی نشست های علمی به همگانی، توسعه بازار و صادرات محصولات کنجدی خواند.

کمال حلوایی سرپرست فرمانداری اردکان نیز در این نشست با اشاره به خواص بی شمار کنجد و محصولات کنجدی اعلام کرد: فرآورده های غذایی محلی اردکان به ویژه محصولات کنجدی این شهرستان در کشور جایگاه ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: به علت مرغوبیت فرآورده های کنجدی شهرستان اردکان، مشتریان متعددی نه تنها از نقاط مختلف کشور بلکه در بازارهای بین المللی نیز تمایل به خرید این محصول از اردکانی ها دارند و این مهم باعث شده این شهرستان به عنوان مرکز فرآورده های کنجدی معرفی گردد.

سرپرست فرمانداری اردکان با بیان این که متاسفانه آن گونه که باید این محصولات شناخته شده نیستند، توضیح داد: برند سازی فرآورده های کنجدی اردکان از اولویت هاست و باید هرچه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

کمال حلوایی با اشاره به این که غذاهای محلی، این روزها به عنوان یک برند گردشگری تبدیل شده است، اعلام نمود: برگزاری جشنواره فرآورده های کنجدی می تواند به ارتقا سطح کیفی و کمی ورود گردشگران به شهرستان یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23439

به "ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید