خانه آقازاده یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود

به گزارش دَبی بلاگ، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، خانه آقازاده یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود.

خانه آقازاده یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود

خانه آقازاده عمارتی مربوط به دوره قاجار بوده و در شهر ابرکوه استان یزد و در محله دروازه، میدان ابرقو واقع شد. این اثر در تاریخ 24 بهمن 1375 با شماره ثبت 1838 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و عنوان یکی از زیباترین معماری های کشور را به خود اختصاص داده است. خانه تاریخی آقازاده از امکانات خوبی بهره منده است که از جمله آنها رستوران، کافه و پارکینگ است که می توانید در حین بازدید از آنها هم نیز بهره ببرید. علاوه بر این، خانه آقازاده در ابرکوه شامل دو هتل بزرگ هم هست با نامهای خانه حسینی دوست و موسوی که می توانید تجربه به یادماندنی گذراندن یک شب در خانه تاریخی را به خودتان هدیه دهید. از دیگر امکانات این مجموعه تایخی میتوان به اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی، سرویس خواب، حمام اشاره نمود.

این خانه زیبا با 820 متر مربع مساحت و 528 متر زیربنا با معماری کویری و سنتی ایرانی و با خشت و آجر ساخته شد. خانه آقازاده دارای نمای خارجی ساده و به دور از تزئینات اضافی است اما آنچه در این خانه و سایر خانه های کویری جلب توجه می نماید، رنگ روشن خانه است. استفاده از سطوح خارجی سفیدکاری شده با هدف کاهش حرارت جذب شده خورشید انجام میشده و با وارد شدن به این منازل در گرمای طاقت فرسای تابستان پی خواهید برد که این موضوع بی تاثیر نیست.

یکی دیگر از روشهای سنتی برای خنک کردن منازل در نواحی کویری، تعبیه حیاط مرکزی با حوض، درختان و سطوح گیاهکاری شده است تا رطوبت و هوایی مطبوع را برای منازل اطراف خود ایجاد کند. در خانه آقازاده نیز شاهد این نوع معماری هستیم که تقریبا تصویر ذهنی همه افراد از معماری سنتی ایرانی است.

بادگیر بنا نیز نقش کولر و تهویه مطبوع امروزی را برای منازل کویری بازی می نماید و باد را از تمامی جهات به داخل خانه راهنمایی نموده و در صورت نوزیدن باد نیز تنظیم هوای منزل را انجام می دهد. بادگیر این خانه دوطبقه یا دو اشکوبه ای است و بسیار جلب توجه می نماید و تنها در کمتر از پنج درصد بادگیرها این نوع معماری ویژه وجود دارد. این بادگیر با داشتن ارتفاع 18 متری و مساحتی به مقدار 18 مترمربع دارای 19 دریچه تنظیم هوا در طرفین خود است. علاوه بر این بادگیر دو طبقه، یک بادگیر دوم نیز در ارتباط با آن ساخته شده که هوای منزل را هر چه بهتر و سریع تر طراوت می بخشد.

در خانه آقازاده، عمارتی کوچکی با تزئینات زیبا به نام کلاه فرنگی نیز وجود دارد که به دوره قاجاریه باز میگردد. سبک معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی آن دوران است. این عمارت ها معمولا در وسط باغ یا بوستان ساخته می شوند و بطور معمول گنبد آن مخروطی شکل است. کلاه فرنگی خانه آقازاده بر بام تالار اصلی و درست در کنار بادگیر نیز قرار گرفته و سقف پنج دری اصلی را نیز تشکل داده است. ساختار معماری عمارت کلاه فرنگی هشت پر بوده در هر وجه آن یک پنجره با شیشه های رنگی وجود دارد و به نحوی طراحی شده که بیشترین نور را به تالار اصلی نیز انتقال داده است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28814

به "خانه آقازاده یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه آقازاده یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید