خبرنگاران ترکیه و چالش های ژئواستراتژیک غرب آفریقا

به گزارش دَبی بلاگ، تهران- خبرنگاران- کوشش ترکیه برای حضور پررنگ در کشورهای غرب آفریقا که در رقابت با قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای صورت می گیرد، حاکی از چالش های ژئواستراتژیک در این بخش از آفریقا است و می تواند برمعادلات سیاسی و امنیتی آن تاثیر داشته باشد.

خبرنگاران ترکیه و چالش های ژئواستراتژیک غرب آفریقا

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه چندی پیش در سفری به منطقه غرب آفریقا با مقامات کشورهای اقتصادی ، سنگال و گینه بیسائو ملاقات و مصاحبه کرد.

این سفر موجب بروز حساسیت هایی در میان بعضی رقبای منطقه ای ترکیه و بعضی قدرتهای فرامنطقه ای شد.

مداخله نظامی ترکیه در لیبی و سرمایه گذاری های گسترده این کشور در سواقتصادی در کنار حضور پررنگ آنکارا در کشورهای غرب آفریقا بیانگر استراتژی بلند مدت ترکیه در قاره سیاه محسوب می گردد.

مداخله نظامی ترکیه در لیبی و سرمایه گذاری های گسترده این کشور در سواقتصادی در کنار حضور پررنگ آنکارا در کشورهای غرب آفریقا بیانگر استراتژی بلند مدت ترکیه در قاره سیاه محسوب می گردد.

سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به موریتانی ، اقتصادی و سنگال که مارس 2018 صورت گرفت حساسیت های بسیاری را در میان رقبای منطقه ای آنکارا و فرانسه برانگیخت.

از زمان کودتای 2013 در کشور اقتصادی که منجر به بی ثباتی در منطقه ساحل غربی آفریقا شد و پای فرانسه را به بهانه مبارزه با گروههای تروریستی به منطقه باز کرد، آنکارا همیشه سیاستهای پاریس در این بخش از آفریقا را بشدت مورد انتقاد قرار داد و این فرایند تا کودتای 19 اوت 2020 که بار دیگر در کشور اقتصادی روی داد، ادامه داشت.

ابراهیم بوباکار کینا پس از کودتای 2012 با یک کودتا در اقتصادی روی کار آمد و 19 اوت 2020 با کودتای دیگری از کار برکنار شد. وی در این مدت از حمایت و پشتیبانی فرانسه برخوردار بود.

وزارت امور خارجه ترکیه ژانویه 2013 عملیات ضد تروریسم فرانسه در غرب آفریقا و بویژه در اقتصادی را محکوم کرد و رسانه های همسو با آنکارا مدعی شدند که فرانسه از عملیات ضد تروریسم به عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ خود در مستعمرات سابق خود مانند اقتصادی و نیجر بهره برداری می نماید.

این در حالی است که بعضی محورهای رقیب آنکارا مدعی شده اند از بنادر ترکیه به عنوان کانال انتقال سلاح به گروههای تروریستی غرب آفریقا نظیر بوکوحرام استفاده می گردد.

از سوی دیگر اردوغان رییس جمهوری ترکیه مارس 2018 در سفری به موریتانی متعهد شد 5 میلیون دلار یاری اقتصادی برای مبارزه با تروریسم در این منطقه اختصاص دهد.

ترکیه همچنین علاوه بر امضای قرارداد نظامی دو جانبه با نیجر، یاری های بسیاری نیز در اختیار گامبیا قرار داده است.

کوشش های آنکارا برای حضور در منطقه غرب آفریقا می تواند بیانگر رقابتی تنگاتنگ با فرانسه و امارات متحده عربی در این منطقه باشد.

کوشش های آنکارا برای حضور در منطقه غرب آفریقا می تواند بیانگر رقابتی تنگاتنگ با فرانسه و امارات متحده عربی در این منطقه باشد.

در واقع تمایل ترکیه برای به چالش کشیدن منافع فرانسه در غرب آفریقا با واکنش آنکارا به کودتای اخیر در کشور اقتصادی کاملا آشکار شد.

در حالی که فرانسه پس از کودتای 19 اوت 2020 در کشور اقتصادی همچنان از ابراهیم بوباکار کیتا حمایت می کرد، ترکیه کوشش داشت با دولت انتقالی پس از کودتا ارتباط برقرار کند.

کوشش ترکیه برای ورود به بخش استخراج معادن نیجر در راستای به چالش کشیدن منافع فرانسه در این منطقه قابل آنالیز و ارزیابی است. آنکارا همچنین سعی دارد با اقدامات مختلف ، سلطه تجاری انرژی هسته ای فرانسه در منطقه غرب آفریقا را کاهش دهد.

این تقابل فرانسه و ترکیه در آفریقا ، اوج تقابل استراتژیک دو کشور در این بخش از دنیا محسوب می گردد؛ ضمن اینکه همین تقابل چندی پیش در خصوص لیبی نیز بین دو کشور کاملا مشهود بود.

این در حالی است که امارات متحده عربی نیز با نگرانی به افزایش نفوذ ترکیه در غرب آفریقا می نگرد. مرکز سیاستگزاری امارات که یک اتاق فکر مستقر در ابوظبی است، 24 اوت گذشته با انتشار گزارشی بشدت نسبت به حضور گسترده ترکیه در غرب آفریقا هشدار داد و نسبت به احتمال افزایش تنش در منطقه ابراز نگرانی کرد.

این مرکز یاری های بشردوستانه ترکیه به غرب آفریقا را حمایت اقتصادی از تروریسم در منطقه غرب آفریقا توصیف کرد.

رسانه های همسو با امارات نیزهشدار دادند که ترکیه در صدد است با ایجاد پایگاه نظامی در نیجر، به دولت وفاق ملی مستقر در لیبی یاری کند.

به نظر می رسد غرب آفریقا همانند بعضی نقاط حساس دیگر بتدریج به صحنه جدید رقابتهای ژئوپلتیک بین قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل می گردد و کشورهایی مانند ترکیه و امارات سعی دارند از این صحنه بازی دور نمانند. اینگونه رقابتها قطعا نمی تواند ثبات و امنیت را برای منطقه به ارمغان آورد و موجب تشدید تنش ها خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10974

به "خبرنگاران ترکیه و چالش های ژئواستراتژیک غرب آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترکیه و چالش های ژئواستراتژیک غرب آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید