خبرنگاران چهار کلید واژه سخنرانی تحلیف و بایدهای بایدن

به گزارش دَبی بلاگ، تهران-خبرنگاران- جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا در سخنرانی مراسم تحلیف خود از چند مساله خطیر برای آمریکا و آینده آن گفت؛ مسائلی که می توانند موجودیت و هویت آمریکا را به پرتگاه فروپاشی بکشند.

خبرنگاران چهار کلید واژه سخنرانی تحلیف و بایدهای بایدن

شعار آمریکای متحد بایدن جایگزین شعار اول آمریکا ترامپ شد. این عبارت در بطن خود واقعیت هایی از شرایط حاضر و ضرورت های حیاتی هویتی و موجودیتی این کشور را دارد.

نخستین سخنرانی رئیس جمهوری جدید آمریکا برخلاف چالش های همیشگی در سیاست خارجی آمریکا به جز در یک مورد (ترمیم روابط با همپیمانان)، معطوف به داخل بود و واقعیت این است که دونالد ترامپ، آنقدر در جهت سیاست داخلی جو بایدن مین گذاری نموده است که حداقل در چشم اندازی میان مدت، نوبت به تمرکز کامل بر سیاست خارجی آمریکا نرسد.

تحلیل محتوای سخنرانی رئیس جمهوری جدید آمریکا و محوریابی سخنرانی او به روشنی گویای این واقعیت است.

مبارزه با نژاد پرستی، ضرورت اتحاد، شکنندگی دموکراسی (ارزش های آمریکایی) و مدیریت بیماری همه گیر کرونا و بازسازی روابط با همپیمانان، پنج کلیدواژه یا عبارت کلیدی سخنرانی تحلیف او است.

این چکیده سخنان جو بایدن در مراسم تحلیف است:

*افراط گرایی و تروریسم داخلی، چالش آینده آمریکا است

*ما بر سفیدبرترپندارهای نژادپرست پیروز خواهیم شد

*من امروز برای اتحاد کشورم می کوشم برای اتحاد علیه خشونت و نژادپرستی و نفرت... هدف ما متحد کردن کشور در برابر افراط گرایی و مسائل پیش رو از جمله همه گیری کرونا است

*طبقه متوسط را دوباره خواهیم ساخت و پیشتازان عدالت و قدرت مجلس (دموکراسی)خواهیم بود

*ما در برابر شیطنت و تفرقه و چند پارگی خواهیم ایستاد

*بدون اتحاد صلحی نیست؛ فقط نفرت هست

*امروز شما را دوباره دعوت می کنم به هم احترام بگذاریم و به هم گوش بدهیم

*اختلاف نباید بهانه جنگ افروزی باشد

*ما همپیمانی های خود را تجدید خواهیم کرد تا شرکای صلح باشیم شرکایی که به آنها در صلح و پیشرفت اعتماد می گردد.اتحاد خود را با متحدان سنتی خود ترمیم خواهیم کرد تا به طور مشترک با چالش های پیش رو روبرو شویم

*دموکراسی شکننده است، اما در نهایت پیروز شده است

*برای مرهم نهادن به زخم های کشورمان همه کوشش خود را خواهم کرد

*از قانون اساسی، دموکراسی و آمریکا دفاع خواهم کرد

رئیس جمهوری جدید آمریکا دو هفته پس از یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره این کشور در تسامح و همراهی نیروهای امنیتی با سفیدپوستان افراطی کار خود را شروع کرد.

برای اولین بار رئیس جمهور آمریکا بر تروریسم داخلی در اولین و یکی از مهمترین سخنرانی های خود با صدها میلیون مخاطب در سرتاسر دنیا تاکید می نماید و از مساله ای می گوید (تروریسم) که دهه ها است ملت های دیگر با همین بهانه تحت فشار، تحریم و اشغال آمریکا قرار گرفتند.

بیشترین فراوانی تکرار در میان واژه های کلیدی جو بایدن به واژه اتحاد اختصاص داشت.

اگر چهار سال پیش این واژه از زبان رئیس جمهور آمریکا شنیده می شد لاجرم و ناخودآگاه، ذهن هر ناظری را به سوی دشمنان خارجی آمریکا می کشید. سوال های کلیدی اینها است: اتحاد در برابر چه؟ پاسخ تقریبا معین است: نژادپرستی مورد حمایت ترامپ، تهدید و شکنندگی دموکراسی و ارزش های آمریکایی به دست ترامپ و همراهان او، سوء مدیریت کرونا در اثر انکارهای مداوم ترامپ و سهل انگاری دولت پیشین و نهایتا اتحاد برای ترمیم روابط با همپیمانان و احیای مناسباتی که ترامپ و تیم او تخریب کردند.

سوال دیگر: چه طرف هایی در داخل و خارج آمریکا در همدستی با دونالد ترامپ، این حجم از ویرانی را رقم زدند و چه طرف هایی در ابعاد ملی و بین المللی، تا آخرین لحظات در حال حمایت از ترامپ در برابر رقبای دموکرات او بودند؟ آیا جو بایدن مصلحت کلان آمریکا و خیانت بعضی همپیمانان را به نام همپیمانی نادیده خواهد انگاشت؟ این چالش اصلی آمریکای جو بایدن خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15094

به "خبرنگاران چهار کلید واژه سخنرانی تحلیف و بایدهای بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهار کلید واژه سخنرانی تحلیف و بایدهای بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید