خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند

به گزارش دَبی بلاگ، پورشه به تازگی چند مدل مفهومی معرفی نموده است که سال ها پیش ساخته شدند؛ اما از رسانه ها مخفی ماندند. تنها یک دستگاه از این خودروها وجود دارد.

خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، با توجه به نوع محصولات و فلسفه تأسیس پورشه، نگاه ویژه به مدل های مسابقه ای در طرح های مفهومی و پروتوتایپ این شرکت از گذشته وجود داشته است. امروزه، پورشه با مدل 911 در جهان شناخته می گردد و محبوب ترین خودروهای اسپرت جهان را فراوری می نماید و هم زمان مدعی قهرمانی در مسابقات لمان 24 ساعته است. به همین علت، شرکت پورشه از معدود برندهای خودروساز جهان محسوب می گردد که فقط در کلاس اسپرت و اسپرت لوکس فعالیت می نماید.

از نگاه عامه مردم، خودروهای مفهومی با هدف جلب توجه و تبلیغات برای شرکت های سازنده عرضه می شوند. این موضوع برای برخی برندها مثل خودروسازان فرانسوی واقعیت دارد؛ اما بسیاری دیگر مثل پورشه کوشش می نمایند تا قبل از فراوری انبوه یک مدل یا عرضه خودرو برای رقابت در مسابقات، نمونه ای اولیه برای آنالیز تجاری یا آزمایش های فنی بسازند.

ساخت طرح های مفهومی در مقدار واقعی میلیون ها دلار هزینه دارد؛ اما راهکاری است تا از شکست تجاری یا ناکامی در مسابقات و درنتیجه، کاهش محبوبیت برند مشهور با ارزش میلیارد دلاری جلوگیری گردد. درمقابل، خودروسازان بزرگ مثل پورشه به دلایل مختلف برخی مدل های مفهومی و طرح های پیش فراوری خود را برای عموم به نمایش نمی گذارند. مدل های آزمایشی ممکن است نقشه های محرمانه برای فراوریات آینده یا مسابقات سال های بعد باشند.

بعلاوه علاوه بر نقدهای منفی احتمالی کارشناسان، امکان تأثیر خودروهای مفهومی بر سلیقه بازار و افزایش توقعات مردم از سازنده وجود دارد. این عوامل موقعیت تجاری و محبوبیت شرکت های بزرگ مثل پورشه را به خطر می اندازند. در این مقاله، تعدادی از خودروهای مفهومی پورشه را آنالیز خواهیم کرد که سال ها پیش ساخته و به تازگی برای عموم نمایش داده شده اند.

960؛ یکی از پیش طرح های تایکان

پروژه ساخت اولین خودروی تمام برقی پورشه که امروز با نام تایکان به فراوری انبوه رسیده است، از ابتدا قرار بود مدلی چهاردر مشابه پانامرا باشد. مدیران پورشه به دلایل مختلف نمی خواستند این خودرو برقی از چراغ های دایره ای الهام گرفته از 911 استفاده کند؛ پس سراغ یکی دیگر از طرح های بسیار پیروز خود رفتند.

پورشه 918 اسپایدر سال 2013 ساخته شد و به علت نوع خاص بدنه، پیشرانه پلاگین هیبرید، توانایی فنی رؤیایی و طراحی مدرن الهام گرفته از اصالت خودروهای پورشه، به شدت تحسین شد. این شرایط توجه به 918 برای فراوری تایکان را توجیه کرد و مدل مفهومی با کد 960 هم اهمیت پیدا کرد.

در نمای رو به رو، سبک طراحی 918 با چراغ های بزرگ تر وجود داشت و در عقب پورشه 960، پانامرا تداعی می شد. این مدل با نام ویژن گرن توریسمو در ابتدا مخصوص خودرو برقی، طراحی نشده و صرفا طرحی مستقل روی کاغذ بود؛ اما مدیران پورشه از آن برای یکی از پیش طرح های تایکان استفاده کردند.

ویژن اسپایدر 551؛ یادآور پورشه 550 کلاسیک

سال ها قبل از فراوری انبوه 911، پورشه با ساخت خودروهای اسپرت سبک وزن به معروفیت جهانی رسید. مدل 550 اسپایدر 10 سال پیش از اولین 911 معرفی گردید و فقط 550 کیلوگرم وزن داشت. این خودرو سقف نداشت و همراه پیشرانه 110 اسب بخار در کانون توجه علاقه مندان خودروهای اسپرت در سال 1953 نهاده شد. جیمز دین، سوپراستار جوان هالیوود، هم پشت فرمان 550 اسپایدر تصادف کرد و کشته شد.

مدل مفهومی پورشه ویژن اسپایدر 551 با الهام از 550 ساخته شد و ترکیبی از خودرویی بدون سقف کلاسیک با طراحی مدرن ارائه داد. بدنه و شاسی سبک وزن، موتور نصب شده در عقب و برآمدگی خاص گِل گیرها، 551 را بسیار خاص و متفاوت نشان داد. روی خودرو کد 131 نوشته شد؛ چراکه خودرو استفاده شده در تصادف جیمز دین، شماره 130 روی بدنه داشت.

919 استریت؛ ابرخودرویی که ساخته نشد

براساس باور قدیمی علاقه مندان خودروهای اسپرت، برندهای خاص مثل پورشه و فراری هر 10 سال یک بار محصولی استثنایی فراوری می نمایند. پورشه در سال 2003 کاررا GT و سال 2013 هم، 918 اسپایدر را رونمایی کرد. با این حساب، سال 2023 باید منتظر محصولی تازه از پورشه باشیم که دونفره و پرسرعت و مناسب تردد در جاده ها باشد.

در جهانی مسابقات سرعت، پورشه با قهرمانی در لمان 24 ساعته، خصوصا ادوار 2014 تا 2017 شناخته می گردد. امروزه، مدل پروتوتایپ 919 با پیشرانه هیبرید در لمان 24 ساعته و دیگر مسابقات استقامت (Endurance) شرکت می نماید. پس ساخت مدل استاندارد جاده از 919، می تواند راهکاری جالب برای سوپراسپرت بعدی پورشه باشد.

در طرح مفهومی 919 استریت، تغییراتی اندک برای چراغ های جلو اعمال شد و بال بزرگ عمودی که سقف 919 مسابقه ای را به انتهای بدنه می رساند، به شکلی معتدل تر عایدی. رعایت استانداردهای ایمنی و کسب امتیاز از آزمایش تصادف، مسائل مهمی بودند که مدیران پورشه را از فراوری خودرو براساس طرح مفهومی 919 استریت منصرف کردند.

رندینست؛ سرویس مسابقه

در زبان آلمانی، رندینست (Renndienst) به معنی سرویس مسابقه است. این مدل مفهومی برای جابه جایی رانندگان پورشه در محوطه پیست مسابقه طراحی شد.

ساختار کابین رندینست یک جایگاه برای راننده در وسط با دو سرنشین در عقب داشت. حالت خاص چراغ ها بدون جلوپنجره، ون کوچک الکتریکی با طراحی آینده نگر را نشان می داد. فراوری این خودرو حتی به صورت غیرتجاری، در تضاد با خط مشی پورشه بود و هرگز انجام نشد.

918RS؛ پلاگین هیبرید مخصوص پیست

پورشه 918 محصولی تاریخ ساز بود که با وجود رکوردشکنی در نوربرگ رینگ؛ پیروزیتی چشمگیر در مسابقات سرعت کسب نکرد.

مدل مفهومی با کد 918RS، سال 2019 در ابعاد واقعی ساخته شد تا ضمن استفاده از فناوری های مدرن برای شاسی و بدنه، محصولی با آیرودینامیک بهتر از 918 اصلی باشد. طبیعتا با وجود پورشه 919 هیبرید در مسابقات جهانی کلاس LMP1، نیازی به ساخت 918RS احساس نشد .

911 ویژن سافاری؛ نسخه آفرود از 911

مدل دودیفرانسیل از پورشه 911 با فنرهای مرتفع، بارها ساخته شده است. در سال 1974، تیم پورشه با نسخه ای بهینه سازی شده از 911 توانست به مقام هفتم تیمی در مسابقات رالی جهانی (WRC) برسد. در مرحله دوم رقابت های رالی 1974 که با نام سافاری رالی (Safari Rally) شناخته می شد، پورشه 911 به قهرمانی رسید.

مدل مفهومی 911 ویژن سافاری یادبودی از پیروزیت پورشه در سافاری رالی 1974 است. این خودرو نه تنها در ابعاد واقعی ساخته شد؛ بلکه همراه پیشرانه 6 سیلندر و تجهیزات دودیفرانسیل به مرحله آزمایش در شرایط واقعی و پیش فراوری (پروتوتایپ) رسید. این پروژه سال 2012 سرانجام یافت؛ اما ساخت مدل آفرود از 911 در آینده، بعید نیست.

904 لیوینگ لجند؛ سوپراسپرت کوچک

در سال 2013 و پس از پیروزیت چشمگیر 918 اسپایدر، ساخت نمونه ای کوچک از سوپراسپرت پورشه جالب به نظر می رسید. قیمت 918 اسپایدر بیش از 800 هزار دلار بود و طبیعتا با تیراژ فراوری محدود به 918 دستگاه، نمی توانست برای بسیاری از علاقه مندان پورشه قابل خرید باشد. به همین علت، خودرو مفهومی 904 لیوینگ لجند (افسانه زنده) مطرح شد.

در سال 1974، پورشه سوپراسپرتی ویژه با کد 904 ساخت که بعدها، کاررا GTS نام گرفت. بسیاری از اِلِمان های طراحی این خودرو کلاسیک، در 904 لیوینگ لجند دیده می گردد؛ مثلا درهای ورودی به کابین که بخشی از سقف را پوشش می دهند تا ورود و خروج سرنشین به این خودرو کم ارتفاع راحت تر گردد. در سال 2013، مهندسان پورشه تصمیم گرفتند از پیشرانه موتورسیکلت دوکاتی (زیرمجموعه فولکس واگن) برای 904 مدرن استفاده نمایند.

906 لیوینگ لجند؛ طرحی رؤیایی در سال 2005

پورشه 906 مدل مسابقه ای ساخت 1966 بود که تنها به تعداد 50 دستگاه ساخته شد. این محصول با وزن خالص 580 کیلوگرم و پیشرانه دو لیتر، آیرودینامیک فراتر از زمان خود داشت و می توانست به نهایت سرعت 280 کیلومتربرساعت برسد. پورشه 906 جایگزین 904 در کلاس پروتوتایپ و مسابقات لمان بود.

مدل مفهومی 906 لیوینگ لجند ترکیب رنگ قرمز و سفید مشابه نسخه کلاسیک دارد که سال 1966 به مقام نخست لمان 24 ساعته رسید. حالت رو به پایین چراغ ها، برجستگی گِل گیرهای جلو و سبک حبابی کابین، مشابه 906 قدیمی طراحی شده است. بنابر اظهارات مدیران پورشه، طرح چراغ های تایکان از این خودرو مفهومی الهام گرفته شد و نمای جانبی هم، هنگام طراحی پورشه 918 مدنظر نهاده شد.

ماکان ویژن سافاری

قبل از آنکه پورشه ماکان در سال 2013 معرفی گردد، نسخه دودر از این کراس اور ساخته شد. مدل مفهومی با نام ماکان ویژن سافاری در مقایسه با نمونه تجاری ماکان، فاصله محورهای کوتاه تری داشت و احتمالا بهتر می توانست در مسیرها خارج جاده تردد کند.

برای ماکان سافاری مفهومی، شاسی ویژه و جعبه دنده اتوماتیک و سیستم تعلیق با ارتفاع قابل تنظیم استفاده شد؛ اما هرگز به مرحله فراوری تجاری نرسید.

ویژن 916؛ سوپراسپرت تمام برقی

براساس اظهارات اخیر مدیران پورشه، این شرکت برنامه ای برای فراوری نمونه تمام برقی از 911 ندارد و موتور 6 سیلندر را از مشهورترین محصولش حذف نخواهد کرد. این طرزتفکر احتمالا در سال 2016 و پس از پیروزیت 918 پلاگین هیبرید متفاوت بوده است.

ویژن 916 با چهار موتور برقی مستقل روی هر چرخ سال 2016 ساخته شد؛ درحالی که طرح اولیه سال 2010 روی کاغذ آمده بود. استفاده از موتورهای جداگانه به طراحان آزادی عمل داد تا ارتفاع کاپوت جلو و عقب را به حداقل برسانند و آیرودینامیک رؤیایی برای ویژن 916 فراهم نمایند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19605

به "خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید