درخواست سعودی ها برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر خارجه عربستان سعودی حضور کشورش در مذاکرات هسته ای ایران را فرصتی برای نزدیکی و مشارکت میان تهران-ریاض دانست.

درخواست سعودی ها برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی امروز (شنبه) در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان بار دیگر خواهان مشارکت در مذاکرات هسته ای ایران شد و آن را فرصت مصاحبه میان عربستان سعودی و ایران و احتمال توسعه روابط بین آن ها تا سطح مشارکت خواند.

بن فرحان در این مصاحبه از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته ای ایران گفت و در توجیه این سخنان خود مدعی شد: اگر ایران به زرادخانه هسته ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی ها را دارند.

وی اضافه نمود: این منطقی است که بخشی از رایزنی ها و مصاحبه ها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می شنویم که آن ها لزوم رسیدگی به نگرانی کشور های منطقه را درک می نمایند و ما باید در این رایزنی ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش با شرکای بین المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانی هایش مصاحبه کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با یادآوری اینکه ایران قبلاً بار ها و بار ها علاقه خود را برای شروع مصاحبه با همسایگان در خصوص امنیت منطقه ابراز نموده بود، پرسید: مسئله امنیت منطقه ای اگر مسئله هسته ای نباشد، چیست؟

بن فرحان مجددا در توجیه درخواستش برای ورود به مذاکرات حول برجام گفت: اگر ایران بخواهد با ما مصاحبه کند، این یک چیز خوب است، اما ما معتقدیم که این مصاحبه باید در قالب رایزنی ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (در خصوص برنامه هسته ای ایران) انجام گردد و این ممکن است بعداً یاری کند تا حد زیادی نگرانی های ما را کاهش دهد.

بن فرحان به تعبیر خود اظهار امیدواری کرد که در این رایزنی ها، ایران به تعهدات کامل خود در توافق هسته ای بازگردد و موافقت کند که نگرانی های عربستان سعودی در خصوص قصور موجود در ساختار برنامه جامع اقدام مشترک، مسائل مربوط به ثبات منطقه ای، برنامه بالستیک تهران و سایر موارد را برطرف کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره میزان واقع بینی اینکه ریاض و تهران در چارچوب هرگونه مذاکره درباره برنامه جامع اقدام مشترک دور یک میز بنشینند، گفت: من فکر می کنم این موضوع کاملاً واقع بینانه است.

بن فرحان با تکرار مجدد سخنان بی اساس مقامات کشورش در متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه ورفتار خصمانه گفت: طبیعتا اگر ایران آماده مذاکره باشد، این امر در ها را نه فقط برای نزدیکی بلکه برای شراکت خواهد گگردد؛ اما هیچ نزدیکی روابط بدون برطرف این تهدید های جدا خطرناک برای ثبات و امنیت منطقه از لبنان تا سوریه، عراق و یمن ممکن نیست؛ علاوه بر فعالیت هایی که در داخل کشور های منطقه در مجهز کردن تروریست ها به تجهیزات ساخت بمب و چیز هایی از این قبیل انجام می گردد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17506

به "درخواست سعودی ها برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست سعودی ها برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید