دسته جمعی برای زیارت

به گزارش دَبی بلاگ، خدیجه نوروزی:نگاهی به آمار گردشگران ورودی در سالهای اخیر نشان از حضور پررنگ عراقیها در صنعت گردشگری ایران دارد اما فارغ از مشترکات فرهنگی و مذهبی و هممرز بودن با کشور ما، باید دید که چقدر تبلیغات در این حضور موثر بوده و اساسا چقدر باید این حجم از ظرفیت را مزیت دانست و یکجانبه روی آن متمرکز شد؟

دسته جمعی برای زیارت

محمد ابراهیم لاریجانی -مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی- در گفتوگو با خبرنگاران در خصوص حضور عراقیها در ایران میگوید: شناخت در گردشگری حرف اول را میزند. بیشتر جمعیت 2میلیون و 500هزار گردشگر عراقی، در وهله اول با هدف زیارت به ایران میآیند. آنها شهرهای مذهبی قم و مشهد را به خوبی میشناسند و این شهرها بیشتر گردشگران زیارتی عراقی را پذیرا هستند.

البته با تبلیغاتی که در چندسال اخیر اجرا شده عراقی علاقهمند به بازدید از شهرهای مازندران هستند و برای کارهای درمانی به تهران هم مراجعه میکنند. ما نیز در برنامه های تبلیغاتی در این کشور، برای معرفی ایران در قالب تور آشناسازی در عراق، بیشتر تمرکزمان روی محصولات تفریحی و سلامت است، چون آنها شناخت بسیار کمی از جاذبه های گردشگری شهرهای غیرمذهبی دارند. سال جاری تصمیم ما این است که در کنار زیارت، محصولات دیگر خود، مانند گردشگری تفریحی- توریستی و تاریخی- فرهنگی را نیز معرفی کنیم؛ یعنی گردشگر عراقی در کنار زیارت در مشهد و قم، سری هم به استانهای گیلان، کیش، فارس و... بزند.

  • 30کشور در فهرست بازار هدف گردشگری

اختصاص بیشترین آمار به معنای این نیست که باید تمام تمرکزها را روی جذب توریست از کشورهای عرب زبان گذاشت. لاریجانی در این مورد میگوید: بازار هدف ما 30کشور از 84 کشور دنیاست که فقط همسایگان ما نیستند و شامل کشورهایی از اروپا، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، هممرز و همسایه است. ما به ترکیب این 30کشور احتیاج داریم چون هرکدام از اینها در فصول خاصی از سال به ایران میآیند. اروپاییها 4ماه از سال، چینیها 3ماه از سال، آذربایجانیها 7ماه از سال و عراقیها هر 12ماه از سال، با اهداف گوناگونی به ایران میآیند. بنابراین اگر فقط روی کشورهای همسایه تمرکز کنیم سیاست درستی نیست.

ما باید به تناسب ظرفیتهایمان، هم دنبال توریست 3ستاره بگردیم و هم توریست 5ستاره. هم برای آثار مذهبیمان دنبال توریست باشیم و هم برای ظرفیتهای گردشگری سلامت و جاذبههای تاریخی و فرهنگی مان، چون ما برخلاف کشورهای اروپایی که در گردشگری حداکثر 3محصوله هستند چندمحصولی هستیم. به همین دلیل است که بعضی از سیاست دوستانی که به دنبال پیادهسازی تجربه جهانی در ایران هستند، جواب نمیدهد. ما در ایران 31 استان داریم و چندده محصول گردشگری که هر کدام در فصول مختلف سال میتوانند توریست خودشان را داشته باشند؛ بنابراین ما باید به همه محصولات و همه کشورهای هدف توجه کنیم.

  • تبلیغات سال 98 برای جذب توریست:

* برگزاری 20نمایشگاه گردشگری در سال 98 در چین، اروپا، هند، ترکیه، آذربایجان، عراق، ارمنستان و دبی

* معرفی بیزینس ها و آژانس های مسافرتی به کشورهای بازار هدف

* تهیه اقلام تبلیغاتی با فراوری محتوای متناسب با علایق و سلایق بازارهای هدف به 6 زبان

* برگزاری هفته های فرهنگی با همکاری رایزن های فرهنگی ایران (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) در 10کشور هدف

* تهیه فیلم و کلیپ های کوتاه گردشگری به زبان های مختلف (به شکل نریشن و زیرنویس)

* بازاریابی دیجیتال مارکتینگ به وسیله شناسایی فضاهای مجازی هریک از بازارهای هدف

* تورها آشناسازی ترکیبی و تخصصی برای خبرنگاران، برای دفاتر خدمات مسافرتی، افراد تاثیرگذار و مرجع، سلبریتی ها و هنرمندان کشورهای هدف. (اواخر مرداد گروه هایی از ایرلند و انگلیس وارد کشور می شوند.)

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1956

به "دسته جمعی برای زیارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسته جمعی برای زیارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید