دولت وفاق ملی لیبی آتش بس پیشنهادی مصر و ژنرال حفتر را رد کرد

به گزارش دَبی بلاگ، ارتش دولت وفاق ملی لیبی پیشنهاد آتش بس مصر و نیروهای شرق لیبی را ردّ و بر تصرف همه مناطق این کشور تأکید کرد.

دولت وفاق ملی لیبی آتش بس پیشنهادی مصر و ژنرال حفتر را رد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ارتش وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در اولین واکنش به پیشنهاد متارکه جنگ مصر و ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شبه نظامیان شرق لیبی، گفت که وقت برای تلف کردن ندارد و تصمیم به توقف جنگ را خود می گیرد.

سرتیپ خلبان محمد قنونو، سخنگوی رسمی ارتش مذکور امروز شنبه در واکنش به کنفرانس مشترک رئیس جمهور مصر و ژنرال حفتر در قاهره که طی آن پیشنهاد آتش بس دادند، گفت: ما نبودیم که جنگ [در لیبی] را شروع کردیم ولی قطعا ما زمان و مکان سرانجام این جنگ را اعلام خواهیم کرد.

او در واکنش به ابتکار عمل آتش بس از سوی مصر و حفتر را رد کرد و گفت: ما وقت اضافی برای مشاهده یاوه گویی ها جنایت کار جنگی (خلیفه حفتر) در شبکه های ماهواره ای نداریم.

سخنگوی ارتش دولت وفاق ملی گفت که نیروهای تحت امر این دولت با قدرت و قاطعیت به عملیات تعقیب شبه نظامیان تروریست حفتر ادامه خواهند داد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و حفتر امروز شنبه به همراه عقیله صالح، رئیس مجلس شرق لیبی (مستقر در طُبرُق) بعد از ملاقات چند ساعته، طی نشستی از توافق طرفین بر طرح ابتکار عمل سیاسی برای توقف درگیری ها در لیبی خبر دادند.

ابتکار عمل سیسی و حفتر چیست و چرا اعلام شد؟

بر اساس اعلام دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری مصر، ابتکار عمل ادعایی مذکور خواستار توقف درگیری ها از پس فردا (دوشنبه) و ترسیم چارچوب راه حل سیاسی برای سرانجام دادن به بحران لیبی است.

منبعی رسمی در مصر به روزنامه الکترونیکی العربی الجدید گفت که هدف از این ابتکار عمل، ترمیم شکاف به وجود آمده در بین نیروهای شرق به ویژه حفتر و عقیله صالح و کوشش برای متحد کردن آن ها (دو شق سیاسی و نظامی) پشت سر رئیس مجلس است تا زمینه برای بازگشت به گفت وگوها بین دولت شرق و دولت وفاق ملی مهیا گردد.

منبع مذکور که خواست نامش فاش نگردد، در باره ملاقات حفتر و صالح با السیسی گفت که این ملاقات، دو روز در قاهره زمان برد و برآیند آن این شد که حفتر از موضع قبلی خود در قبال دولت وفاق ملی و توافق صُخیرات برگردد. حفتر ماه پیش با بیان اینکه این توافق را قبول ندارد، خود را حاکم لیبی خواند؛ توافق صخیرات 2015 با نظارت سازمان ملل در مغرب منعقد شده و نتیجه آن تشکیل دولت وفاق ملی به ریاست فایز السرّاج شد.

منبع ادعایی العربی الجدید گفته مصر، امارات و حفتر را مسئول وخامت شرایط اخیر در لیبی دانسته است، چرا که آن ها با دعوت از روسیه برای نقش آفرینی گسترده در نبردها[ی لیبی] اوضاع را خراب نموده اند.

این منبع در چرایی تصمیم قاهره مبنی بر نکشاندن پای مسکو به لیبی می گوید، مصر از همان ابتدا مخالف این مسئله بود به این دلیل که این اقدام باعث نفوذ بیش از پیش غرب و آمریکا در لیبی شده و روسیه در این شرایط، توان اعمال نفوذ و سیطره بر لیبی را نخواهد داشت. به گفته این منبع، ترکیه با علم به این شرایط و چراغ سبز آمریکا در حال تضعیف نفوذ حفتر و روسیه در لیبی است.

نبرد بین دو ارتش در لیبی به کجا رسیده است؟

ارتش تحت امر دولت وفاق ملی بعد از آزادسازی فرودگاه بین المللی طرابلس و شهرهای ترهونه، بنی ولید و الاصابعه در حومه پایتخت لیبی طی روزهای گذشته، امروز به مرزهای شهر سِرت رسیده و مطابق آخرین گزارش ها، ورد به این شهر را از سه محور شروع نموده است.

فرماندهی عملیات برکان الغضب (آتشفشان خشم، نام عملیات ارتش دولت وفاق ملی) دقایقی پیش با اعلام این خبر ادعا کرد که نیروهای ارتش حفتر شهر سرت را رها نموده و در حال فرار هستند.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9714

به "دولت وفاق ملی لیبی آتش بس پیشنهادی مصر و ژنرال حفتر را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت وفاق ملی لیبی آتش بس پیشنهادی مصر و ژنرال حفتر را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید