دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توان به اوج رساند

به گزارش دَبی بلاگ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امروز اگر همتی به اندازه یک هزارم تلاش های 30 ساله فردوسی داشته باشیم، دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توانیم به اوج رسانیم.

دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توان به اوج رساند

به گزارش خبرنگاران، دکتر جعفر مروارید که امروز؛ بیست وسوم اردیبهشت ماه، در افتتاحیه همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم سخن می گفت، پیرامون این اثر فاخر اظهار کرد: امروز اگر همتی به اندازه یک هزارم تلاش های 30 ساله فردوسی داشته باشیم، دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توانیم به اوج رسانیم. همچنین انتخاب نام شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم برای این همایش نیز دلیل و نشانه ای است برای این که شاهنامه را از مرز ملیت ایرانی، به مرزهای جهانی توسعه دهیم. لذا تلاش برای معرفی شاهنامه به جهانیان، تلاش برای معرفی عظمت و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی است.

وی اضافه نمود: شاهنامه هویت و باور ایرانی و اسلامی مردم ماست که به قلم فردوسی بزرگ جاودانه شد. کتابی که حلقه اتصال بین کشورهای فارسی زبان است و هر آن کس که به ادبیات ایران علاقه مند گردد، بی شک شاهنامه را سرلوحه متون تحقیقاتی خود قرار می دهد؛ کتابی جامع که تمامی آنچه را باید در زمینه فرهنگ و معارف ایرانی و اسلامی داشته باشد، در خود گنجانده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: شاید بسیاری گمان کنند که شاهنامه صرفا یک منظومه حماسی و افسانه ای است؛ اما با کمی دقت در این اثر بی بدیل، به نیکی در می یابیم که شاهنامه یک دایره المعارف جامع ایرانی است؛ از حکمت و اخلاق و پهلوان پروری تا سبک زندگی ایرانی- اسلامی، از جشن ها و آیین های شادی تا سوگواری ها و مراثی، همه و همه در شاهنامه به درستی یاد شده است.

مروارید ضمن اشاره به این که اتفاق مهم دیگر در شاهنامه، ذکر وقایع و اتفاقات قابل تامل در مورد جاده ابریشم است که فردوسی به طور ویژه به آن پرداخته است، اضافه نمود: فردوسی تاریخ و تمدن نه تنها ایرانیان، بلکه دیگر کشورها را نیز سروده است و لذا شاهنامه متعلق به جغرافیای کنونی نبوده و متعلق به فرهنگ ایرانی است و این محبوبیت شاهنامه در کشورهای همجوار و فارسی زبان به همین نکته باز می گردد.

وی با بیان این که امروزه بیش از هر چیز نیازمند گفت وگو هستیم، بیان کرد: نیازمند گفت وگوی میان نسلی، میان مذهبی، گفت وگوی ادیان و گفت وگوی بینا فرهنگی هستیم و شاهنامه یک اثر حماسی و یک مدل فاخر برای الهام بخشی برای گفت وگوهاست؛ گفت وگوهایی که از عزت آغاز می گردد و به حکمت، خرد و توحید می رسد. لذا شاهنامه به خوبی با یک هارمونی متناسب، میان عزت، حکمت و توحید سازگاری برقرار کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن اشاره به حماسی بودن اثر شاهنامه بیان کرد: ما در طول تاریخ بشر حماسه های متنوعی داریم؛ همچون اثر هومر که یک حماسه تاریخی و نمونه فاخر تفکر بشری است. اما شاهنامه علاوه بر شکل حماسی آن، محتوا و مفهومی فاخر و بی بدیل است که اشاره به تجارب ایرانیان در مفاهیم اخلاقی، توحیدی و سیاسی دارد.

مروارید مطرح نمود: ما امروزه بیش از هر زمان، نیازمند معرفی شاهنامه به نسل جوان هستیم و امیدوارم همان توسعه و رویدادی که در زمینه مولوی داریم که سطوح مختلف جامعه از آن بهره مندند؛ از جمله سطح آکادمیک و تحقیقاتی، سطح عمومی و مردمی و سطح هنری و زیبا یی شناسانه، در مورد شاهنامه هم رخ دهد. بنابراین ما نیازمند برداشت های زیبایی شناسانه و اجتماعی از شاهنامه هستیم.

وی در تکمیل سخنان خود بیان کرد: با توجه به روز ملی فردوسی و پاس داشت زبان فارسی، این همایش در حال برگزاری است و نشان از یک رویداد فرهنگی دارد که آثار اجتماعی بر جامعه ما خواهد داشت و ما مفتخریم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان و تکریم کننده از فردوسی پژوهان و محققان زبان فارسی در دانشگاه فردوسی، در روز سه شنبه باشیم و این همایش و پاس داشت زبان فارسی و اعطای نشان فردوسی و توسعه منطقه توس و جلوخان، نشان از یک رویداد مبارک فرهنگی و شهری در مشهد دارد.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1048

به "دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توان به اوج رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توان به اوج رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید