راه های افزایش بهره وری هنگام دورکاری
به گزارش دَبی بلاگ، مجله دیجی کالا - مهرشاد رجبی: ویروس همه گیر کرونا؛ مبحث داغ این روز ها که مردم کشور های زیادی را مشغول به خود نموده است. در زمان نگارش این مطلب، بیش از 80 هزار نفر در سراسر جهان ویروس کرونا گرفته اند و بیش از 2900 نفر از آن ها جان خود را از دست داده اند. در این بین که متاسفانه این ویروس در کشور ما هم فراگیر شده، عده ای خود را در خانه قرنطینه نموده اند، اما این قرنطینه کردن به این معنی نیست که باید دست از کار خود بکشند!
بسیاری که کارشان به صورت آنلاین هم می تواند انجام شوند، سراغ دورکاری رفته اند و حتی بسیاری شرکت ها هم کارمندان خود را تشویق نموده اند تا کار ها را در منزل پیگیری نمایند. در این پست قصد داریم چند نکته برای دورکاری در منزل را بگوییم تا بهتر بتوانید وقت و کار های خود را مدیریت کنید و همزمان، از ویروس کرونا هم در امان بمانید.
1. کار در ساعات همیشگی
یک نکته که در دورکاری در منزل وجود دارد، این است که شما یک فریلنسر نشده اید! فریلنسر ها معمولا باید زمان بندی اختصاصی برای خود معین نمایند تا به پروژه های خود برسند، اما اگر شما و شرکتی که در آن کار می کنید، کار در منزل را برای برهه زمانی کنونی در نظر گرفته اید، بهتر است در همان ساعاتی که هر روز سر کار بودید، در خانه هم کار کنید. برای لطمه نخوردن به کارهایتان، توصیه می کنیم از همان ساعتی که همواره به سر کار می رفتید، بیدار شوید و آغاز، و تا ساعتی که معمولا از دفتر کار خود خارج می شدید، کار کنید.
2. در ساعات کاری آنلاین و گوش به زنگ باشید
در طول ساعات کاری خود باید سعی کنید همواره برای صحبت با همکاران یا مشتریان خود، آماده باشید. اگرچه دیگر خبری از جلسه های حضوری نیست، اما شاید لازم باشد جلسه ای با همکاران خود در اسکایپ داشته باشید! یا اینکه لازم باشد تلفن مشتریان خود را جواب دهید. چون در منزل کار می کنید، به این معنی نیست که قرار است در ساعات کاری به مسائل دیگر مشغول باشید؛ بلکه در عوض باید گوش به زنگ باشید تا از چیزی عقب نیفتید.
3. اگر ضروری است، محیط کار در منزل خود را بهینه کنید!
اگر شما هم یک بار کار از منزل را امتحان نموده باشید، حتما برایتان پیش آمده که روز هایی اصلا حوصله کار کردن ندارید. یا در محیط منزل آنقدر حواس پرتی برای شما وجود دارد که نمی توانید روی وظایف کاری خود تمرکز کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم یک جور میز کار برای خودتان در منزل بسازید که از هرگونه حواس پرتی به دور باشد. حتی اگر ضروری است میزتان را جابه جا کنید، از این کار دریغ نکنید؛ نباید اجازه دهید موارد کم اهمیت، جلوی تمرکز شما را بگیرد.
4. پلی لیست بهره وری خود را پیدا کنید!
کار کردن در محیطی ساکت می تواند خسته نماینده باشد؛ مخصوصا اگر در پیژامه خود نشسته باشید! برای همین توصیه می کنیم یک پلی لیست از آهنگ هایی که می توانند به بالارفتن بهره وری شما یاری نمایند انتخاب کنید و در طول کار، پخش کنید. قطعا هرکس سلیقه مخصوص به خودش را دارد، اما اگر از من می پرسید، سراغ موسیقی های بی کلام بروید (اگر هانس زیمر هم باشد که دیگر چه بهتر).
5. از قصد با همکاران خود مکالمه داشته باشید
اگر ارتباط خود را به کل با همکاران قطع کنید و با آن ها صحبت نکنید، احتمالا در حین کار کردن هم تمرکز خود را از دست می دهید. سعی کنید یک گروه با همکاران خود بسازید و آن جا با یکدیگر مکالمه کنید و حتی در خصوص کار هم صحبت کنید. این موضوع باعث می گردد تمرکز بیشتری روی کار های خود داشته باشید.
6. برنامه ریزی برای کار های روزمره خود را از قلم نیاندازید
با برنامه ریزی و معین کردن ساعت به ساعت برای انجام هر کدام از وظایف تان، بهتر می توانید سراغ آن ها بروید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن های ToDo List بهره ببرید. یک اپلیکیشن رایگان در این زمینه، Google Task است که هم برای اندروید و هم iOS قابل دانلود است. اپلیکیشن های پولی با امکانات بیشتر هم برای اینکار وجود دارند. اگر هم می خواهید سنتی عمل کنید، می توانید از کاغذ های استیکر بهره ببرید تا لیست وظایف روزانه را یادداشت و سپس سراغ آن ها بروید.
7. وقت های استراحت هم برای خود در نظر بگیرید
وقتی حضور فیزیکی همکارانتان نباشد، شما هم راحت تر می توانید برای مدت طولانی روی جایگاه خود بنشینید که این مورد اصلا برای سلامتی شما خوب نیست! بنابراین بهتر است هر چند دقیقه به خود و بدنتان استراحت بدهید. برای این کار می توانید چند دقیقه در خانه راه بروید، برای خودتان قهوه یا چای درست کنید و سپس به کار باز شد. شاید بتوان گفت یک مزیت کار کردن در خانه این است که وقت های استراحت جذاب تری می توان داشت.
8. در نهایت؛ با پیژامه کار نکنید!
این مورد آخر شاید کمی خنده دار به نظر برسد، اما واقعیت این است که کار کردن با پیژامه می تواند روی بهره وری شما تاثیر منفی بگذارد. اگر لباس های رسمی تری بپوشید، درواقع به ذهن خود این سیگنال را می دهید که حالا وقت کار کردن است. البته منظور این نیست که با کت و شلوار پشت کامپیوتر بشینید، اما همین که لباس کار کردن شما با لباسی که از خواب بیدار می شوید فرق داشته باشد، خودش یاری شایانی است به این که حسابی روی کار های خود تمرکز کنید.
استفاده از این نکات می تواند شما در کار در منزل و این قرنطینه ای که متاسفانه به دلیل ویروس کرونا دچارش هستیم را یاری کند. امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به شرایط عادی باز گردیم. همچنین پستی که درباره ویروس کرونا نوشته ایم و نکات مربوطه را یادآور شده ایم، حتما مطالعه کنید.
منبع: برترین ها