رنگ پاشی بر نقش برجسته 180ساله چشمه علی

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران :شب گذشته قسمتی از کتبیه چشمه علی در شهرری به وسیله افراد ناشناس به وسیله رنگ پاشی دچار خدشه شده که رئیس اداره میراث از بازسازی و پاکسازی آن به وسیله کارشناسان اطلاع داد.

رنگ پاشی بر نقش برجسته 180ساله چشمه علی

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، شب گذشته قسمتی از کتبیه چشمه علی در شهرری به وسیله افراد ناشناس به وسیله رنگ پاشی دچار خدشه شده که رئیس اداره میراث از بازسازی و پاکسازی آن به وسیله کارشناسان اطلاع داد.

چشمه علی یکی از نقاط باستانی و گردشگری شهر ری به تعداد می رود که پیشینه آن به حدود 8 هزار سال پیش بر می گردد.

دیوار قدیمی شهرری به نام باروی در بالای چشمه قرار گرفته است و کتیبه فتحعلی شاه قاجار هم بر روی دیواره حک شده است.

چشمه علی شهرری سومین اثر طبیعی استان تهران که در لیست آتار طبیعی کشور ثبت شده است، شب گذشته به وسیله تعدادی افراد ناشناس دچار رنگ پاشی و آسیب شده است.

نوروز تقی پور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در گفت وگو با خبرنگار فارس در ری در رابطه با این اتفاق اظهار کرد: شب گذشته قسمتی از کتبیه اثر تاریخی چشمه علی به وسیله افراد ناشناش با موادی که به نظر می رسد رنگ مو باشد مخدوش شده است.

وی با بیان اینکه این موادرنگی قابل شستشو و پاکسازی است، گفت: هماهنگی های لازم برای پاک سازی صورت گرفته و فردا دو نفر از کارشناسان بازسازی این کتیبه را انجام خواهند داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری با بیان اینکه شهرداری منطقه20، فرمانداری و سایر ارگان ها باید در حفاظت از آثار باستانی همکاری نمایند، اضافه کرد: کانکس نیروی انتظامی هم در محوطه وجود دارد اما نبود نیروی حفاظت کافی و نداشتن دوربین مداربسته از مهم ترین علل بوجود آمدن این گونه حوادث است.

تقی پور با تأکید بر ایجاد طرح ساماندهی محیطی برای حفاظت بیشتر از آثار و ابنیه های تاریخی گفت: آثاری مثل برج طغرل که در اختیار میراث فرهنگی است به خوبی محافظت می گردد اما آثاری مثل چشمه علی و آتشکده در اختیار میراث نیست که بتوانیم محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه باید نسبت به پیشگیری از اینگونه حوادث اقدام کنیم توضیح داد: اولین پایگاه میراث فرهنگی شهرری به زودی در آتشکده ری ایجاد می گردد که می تواند منشاء اقدامات خوبی در حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی باشد.

غفلت از حفظ و حراست اثری 8 هزار ساله

احمد ابوحمزه کارشناس تاریخی و ری شناس هم در گفت وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: چشمه علی یکی از منطقه ها باستانی شهرری بوده که به اسم قدیمی ترین اثر استان تهران در لیست آثار ملی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این محوطه از لحاظ تاریخی و باستانی بسیار مهم است، گفت: این تپه باستانی حدود 8 هزار سال قدمت دارد و چشمه هم مربوط به دوره سوم زمین شناسی است که شاید از میلیون ها سال پیش وجود دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد: متأسفانه شب گذشته افرادی، نقش برجسته دوره قاجار را که مربوط به 180 سال پیش است رنگ پاشیده و باعث آسیب آن شده اند.

ابوحمزه با بیان اینکه این اثر باید حفاظت و بازسازی می شد، تأکید کرد: این اثر ثبت ملی بوده و مربوط همه مردم ایران است، اداره میراث فرهنگی باید این موضوع را پیگیری کند تا این افراد شناسایی و با آن ها برخورد گردد زیرا تاریخ و هویت ما را از بین برده اند.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18862

به "رنگ پاشی بر نقش برجسته 180ساله چشمه علی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ پاشی بر نقش برجسته 180ساله چشمه علی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید