روایت زندگی یک زن با شوهر سابق و فعلی زیر یک سقف! ، اکران آنلاین، حیات خلوت روشنفکرنماها می گردد؟

به گزارش دَبی بلاگ، چرا باید برای روایت اقدامات انسان محبت آمیز از مثلت عشقی و ساختارشکن استفاده کرد آیا نویسنده برای روایت زیبایی های زندگی هیچ مسئله ای غیر شوهر اول و دوم و.. به ذهنش نرسیده است؟

روایت زندگی یک زن با شوهر سابق و فعلی زیر یک سقف! ، اکران آنلاین، حیات خلوت روشنفکرنماها می گردد؟

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- عباس اسماعیل گل؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می گردد، یکی از بحث های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار به جامانده از جشنواره سال گذشته و سنگین تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین تر می گردد و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می گردد. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه چاره های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال هاست در سینمای دنیا هم در حال اجرا است.

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!

تصمیم ابراهیم حاتمی کیا و سازندگان فیلم سینمایی خروج برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای یاری به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم طلا به کارگردانی شهبازی و تهیه نمایندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن ها از نسخه های قاچاق همراه گردد، می تواند راستای تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این راستا نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها می تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی یاری کند.

اکران آنلاین فیلم های خروج وطلا در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مسائلی بود با این همه آنچه که می توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این نقدها، باز هم شروع اکران آنلاین با اثری مهم همچون خروج گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میگردد که می تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مسائل مالی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل نماید و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.

بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح اکران آنلاین مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین بعضی از این آثار قطعی به نظر میرسد و بعضی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرنگاران نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به اکران آنلاین، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران گردد که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:

فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی حقیقی و تهیه نمایندگی علیرضا شجاع نوری جدیدترین فیلمی است که قرار است بزودی راهی اکران آنلاین گردد.

فیلم بنفشه آفریقایی که نامش از یک گیاه پرطرفدار نشات گرفته است ، نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و لی آنطور که انتظار میرفت مورد استقبال مخاطبان و منتقدان سینما قرار نگرفت و حالا با اکران آنلاین به دنبال فرصتی برای دیده شدن میگردد.

این فیلم که پس از جشنواره فیلم فجر مجالی برای اکران در سینماها نیافت هم اکنون چاره ای جز حضور در اکران آنلاین ندیده است.

اما درباره مونا زندی، کارگردان بنفشه آفریقایی باید گفت؛ این کارگردان در فیلم نخست و قبلی خود با عنوان عصر آدینه اثری متفاوت و قابل تامل با بازی رویا نونهالی، هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان روانه سینماها کرد و تا حدودی مورد اقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفته بود و بسیار امیدوار بود که در فیلم دومش (بنفشه آفریقایی) با بهره گیری از بازیگران مطرحی چون فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی و رضا بابک موفقیت عصر آدینه را تکرار کند اما شاید انتخاب قصه ای کم رمق، نامتعارف و بعضی مواقع ساختارشکن بیشتری ضربه را به جدیدترین ساخته مونا زندی زده است، در ادامه کافی است تنها دو خط از خلاصه داستان فیلم بنفشه آفریقایی را بخوانید: شکوه، شوهر سابقش، آقا فریدون را از خانه سالمندان به خانه خودش می آورد. رضا، شوهر شکوه، دوست قدیمی آقا فریدون بوده است. آقا فریدون همه این سال های جدایی از شکوه تصور می­ نموده که شکوه با دوستش او را قال گذاشته و فرار نموده است. ولی شکوه که بعد از 15 سال زندگی مشترک و بچه دار شدن از آقا فریدون جدا شده، می­ گوید که یک سال بعد از جدایی از او، با رضا ازدواج نموده و رضا می­ گوید که از اولین باری که شکوه را دیده، عاشقش شده. حالا این سه نفر در یک خانه و زیر یک سقف در کنار هم قرار گرفته اند و ...

همانطور که از خلاصه فیلم بر می آید، قصه فیلم زندگی همزمان یک زن با شوهر سابق و شوهر دومش در یک خانه مشترک را روایت میکند، جدا از این مسئله که بعضی ها معتقدند که همین که یک زن و شوهر متفق القول در اقدامی خیرخواهانه شوهر سابق زن را به خانه می آورند، اقدامی انسان محبت آمیز به حساب می آید که نگارنده مطلب هم با این موضوع که نفس کار انسان محبت آمیز است مسئله ای ندارد اما سوال اینجاست که چرا حتما باید برای روایت اقدامات انسان محبت آمیز و خداپسندانه از یک مثلت عشقی و ساختارشکن استفاده کرد آیا نویسنده رای روایت زیبایی های زندگی هیچ مسئله ای غیر شوهر اول و دوم و.. یه ذهنش نرسیده است؟

جدا از فرایند کند قصه و درنیامدن شخصیت ها، باید از سازندگان این فیلم این پرسش را پرسید که چه مسائلی موجب شده که احساس ضرورت نمایند که یک موضوع انسان محبت آمیز را بر پایه یک مسئله ساختارشکنانه در قالب فیلم خود روایت کنید، البته از زمان ساخت اثر تا به امروز سازندگان بنفشه آفریقایی جواب تعیینی به این پرسش نداده اند. البته پیش تر باید این سوال از مسئولینی که به فیلمنامه این اثر مجوز ساخت داده اند، پرسیده گردد.

اما با قاطعیت باید گفت، به هر حال این اثر دو سال پیش با همه حرف و حدیث هایش ساخته و در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد اما اینکه چند ماهی است به خاطر شرایط کرونایی کشور، باید از طرح های نوپایی چون اکران آنلاین حمایت کرد، هیچ شکی نیست و حتی گروه فرهنگی خبرنگاران همواره از حامیان این طرح در سینمای ایران بوده است که پرداختن به اکران آنلاین در قالب پفراینده ویژه خبرنگاران با ارایه چندین بسته گزارش خبری خود گواه این ادعا است، اما حمایت از طرح اکران آنلاین به معنای عدم نظارت بر فیلم های راه یافته به این چرخه نوپا نیست، و تعیین نیست فیلم هایی چون بنفشه آفریقایی که با مضمون ساختار شکن و نامتعارف خود با چه مجوزی قرار است سر از خانه های مردم در بیاورند.

در انتها باید گفت، عدم نظارت مسئولین متولی در وزارت ارشاد بر حضور فیلم ها در اکران آنلاین، مسلما این عرصه را همچون سریال های نمایش خانگی به حیات خلوت عده ای بدل خواهد نمود و هر فیلم نامتعارف و ساختارشکنی که امیدی به حضوری پرفروش در گیشه های پس از دوران کرونا ندارند به بهانه حمایت از اکران آنلاین و در کنار مردم بودن ، آثارشان را راهی کران آنلاین مینمایند تا ضمن درآمد قابل توجهی که از پلتفرم ها به دست میاورند، میلیون ها مخاطب فیلمشان را در خانه تماشا نمایند.

لازم به ذکر است، فاطمه معتمدآریا در نقش شکو، سعید آقاخانی در نقش رضا، رضا بابک در نقش فریدون، مهدی حسینی نیا در نقش قاسم، رویا جاویدنیادر نقش ثریا، ندا جبرائیلی در نقش فرشته در بنفشه آفریقایی به ایفای نقش میپردازند.

ازحواشی دیگر این فیلم میتوان، به نام این فیلم اشاره نمود که این فیلم با نام باران تابستان پروانه ساخت گرفت و سپس به زنگاری تغییر نام داد و بعد از آن که فیلمیرداری آن از نیمه گذشت، نام فیلم به بنفشه آفریقایی تغییر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11058

به "روایت زندگی یک زن با شوهر سابق و فعلی زیر یک سقف! ، اکران آنلاین، حیات خلوت روشنفکرنماها می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت زندگی یک زن با شوهر سابق و فعلی زیر یک سقف! ، اکران آنلاین، حیات خلوت روشنفکرنماها می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید