روستای ژیوار و آنچه باید برای گردش در این منطقه زیبا بدانید

به گزارش دَبی بلاگ، در استان کردستان روستای زیبایی به نام ژیوار واقع شده است که از توابع شهرستان سروآباد از جمله شهرستان های توریستی این استان می باشد، این روستا منظره ها زیبا و طبیعی و دست نخورده ای دارد که به همراه آب و هوای دلچسب به خصوص در فصل بهار یکی از اهداف مهم و قابل توجه در زمینه گردشگری محسوب می گردد. در ادامه مطلب بیشتر شما را با روستای ژیوار و دیدنی های آن آشنا خواهیم نمود.

روستای ژیوار و آنچه باید برای گردش در این منطقه زیبا بدانید

روستای زیوار کردستان

این روستا که در مکانی کوهستانی واقع شده است دارای آب و هوایی سرد و خشک در فصل های زمستان و کمی هم پاییز است، نمای برفی و سفید پوش این آبادی در زمستان هم تماشای است، اما قطعا زمان مناسبی برای سفر و بازدید به شمار نمی رود، اگر قصد داشتن یک سفر خاطره ساز و دلچسب دارید که تصاویر عکاسی شده طول سفر تا سالها بعد نیز پس از مشاهده؛ لبهایتان را مهمان خنده کند پیشنهاد می کنیم که در فصل بهار قدم در این روستا بگذارید و از زیبایی های شگفت انگیز آن تماشا کنید. برای آشنایی بیشتر با این روستا همراه ما باشید تا حسابی سر شوق بیایید.

شرایط جغرافیایی ژیوار

این روستا از توابع اورامان تخت شهرستان سرو آباد کردستان است که در مجاورت رودخانه سیروان و روستاهای سلین و بلبر و در سمت جنوب کوه های کوسالان قرار گرفته است، محل قرارگیری آن در بین دره ای احاطه شده با جنگل ها و باغ های سرسبز می باشد، بعلاوه لازم به ذکر است که این روستا متشکل از 7 محله معروف به نام های نصار، چکن، سر حوض، بنگا، اولاوه، کراباد است.

آب و هوای آبادی ژیوار

روستاهای بسیاری در استان کردستان وجود که دارای آب و هوا، تاریخ و فرهنگ متفاوت می باشند، روستای ژیوار یکی از این روستاهای تاریخی می باشد که علاوه بر قدمت تاریخی و جغرافیای قابل توجه، دارای آب و هوا و پوشش گیاهی فوق العاده ای می باشد که از جذابیت های تماشای آن محسوب می شود، ژیوار که از نظر پاکیزگی و آب و هوای سالم و تمیز رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده دارای آب و هوایی معتل و کوهستانی است که در فصل زمستان آب و هوای سرد و کوهستانی و در فصل بهار و تابستان آب و هوایی خوب و معتدل دارد، کوه های از برف پوشیده آن در فصل زمستان ایده خوب و مناسبی برای کوهنوردان و منظره ها طبیعی و بکر آن در فصل بهار، هوای مطبوع و خنک آن در فصل تابستان انتخابی عالی برای گردشگران به شمار می رود.

برای آشنایی با تماشای های استان کردستان بر روی لینک کلیک کنید.

گیاهان کاشته شده

ژیوار در شهرستان سرو آباد واقع شده است که دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد است و می توان علت آن را راستا دسترسی سخت آن دانست، پوشش گیاهی آن متشکل از تایله، بادام وحشی، میله وی، ارژن، انجیر، گل گاو زبان، بلوط، تشنه داری، پونه، اربو، رازیانه، گل بنفشه، بید، گلابی، آلبالوی وحشی، شروی، شیرین بیان می باشد.

معنای کلمه ژیوار

روستای ژیوار به علت شکل ظاهری پلکانی اش و شباهت داشتن به روستای ماسوله گیلان، به ماسوله کردستان و یا هزار ماسوله معروف است. این آبادی با نام محلی ژیوار نامگذاری شده است که به زبان کردی معنی زنده و البته در زبان بومی به معنای محل زندگی می باشد که واقعا درخور و برازنده این روستا می باشد.

راستا دسترسی

برای دستیابی به آبادی ژیوار می توانید راستاهای مختلفی را از جمله راستا جاده اورامان تخت - راستا پاوه انتخاب کنید.

جاذبه های تماشای

  • باغ های انگور، باغ های انجیر و باغ های انار
  • چشمه چه مه
  • کوه های کوسالان و شاهو
  • دره دربند
  • رودخانه سیروان
  • جنگل های سرسبز
  • پوشش گیاهی و سبک معماری
  • مقبره سلطان اسحاق
  • رودخانه سیروان

رودخانه سیروان که از اتصال رودهای بسیاری به وجود آمده است از غرب ژیوار عبور نموده و از رودهای مهم, به بیانی مهم ترین رودهای این آبادی محسوب می شود. رودخانه سیروان محل مناسبی برای زیست ماهی ها و انواع جانوران آبی می باشد.

مصالح اصلی در ساخت بناهای باستانی و کهن از سنگ می باشد که سبک معماری منازل در این روستا به شکل پلکانی ماسوله ای است.

  • کوه های شاهو و کوسالان

کوه های کوسالان و شاهو در رشته کوه زاگرس واقع شده اند، شاهو بلندترین کوه استان کرمانشاه می باشد. در مجاورت رودخانه سیروان چشمه فصلی قل واقع شده است.

  • آرامگاه سلطان اسحاق

این آرامگاه در مجاورت رودخانه سیروان و در راستا پاوه به نودشه واقع شده است، نسل سلطان اسحاق به امام موسی کاظم می رسد. لازم به ذکر است که از او کتاب های دعا، شعر و مراسم مذهبی به زیر چاپ رفته است.

سیر و سفر در طبیعت و مشاهده زیبایی های آن مانند قرصی آرامبخش، آرامش مورد نظر را به روح و فکر شما می بخشد و حسابی شما را به وجد می آورد، روستاگردی یکی از شاخه های گردشگری است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. روستاها با توجه به رفت و آمد کم خودروها، و نبود کارخانه ها و … و سبک زندگی اصیل و سنتی از هوای پاک و سالمی برخودار هستند که مورد توجه بازدیدکنندگان و جهانگرد ها واقع می شود.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26210

به "روستای ژیوار و آنچه باید برای گردش در این منطقه زیبا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ژیوار و آنچه باید برای گردش در این منطقه زیبا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید