طرح گردشگری جزیره آشوراده از سر گرفته شد

به گزارش دَبی بلاگ، گرگان - خبرنگاران - دادستان بندرترکمن دستور داد اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به گلستان پس از حدود 24 ساعت وقفه از سرگرفته گردد.

طرح گردشگری جزیره آشوراده از سر گرفته شد

معاون سیاسی فرماندار بندرترکمن یکشنبه شب با تایید این خبر در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: شکایت اداره محیط زیست بهشهر و در دسترس نبودن مستندها و مجوزهای قانونی در پرونده باعث توقف کوتاه مدت طرح گردشگری آشوراده از سوی مرجع قضایی شد.

محمد جواد زنگانه گفت: دستور تعطیلی این پروژه روز گذشته صادر شد که پس از پیگیری های امروز، موضوع به وسیله استانداری گلستان دنبال و با دریافت کامل مستندها و مدارک خواسته شده و ارسال آن به دادسرای بندرترکمن ممنوعیت فعالیت لغو و عملیات اجرایی این طرح ملی دوباره آغاز شد.

به گزارش خبرنگاران، مدیریت حوزه زیست محیطی سواحل بندرترکمن و جزیره آشوراده با وجود قرار داشتن در جغرافیای سرزمینی گلستان با حوزه پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع در مازندران بصورت متمرکز بر عهده اداره حفاظت محیط زیست بهشهر زیرمجموعه استان مازندران است.

بر اساس سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت مناطق زیست محیطی همچون پارک های ملی، ذخیره گاه های زیست کره و پناهگاه های حیات وحش که بر اساس جغرافیای سیاسی بین چند استان تقسیم شده باشد برعهده استان دارنده بیشترین گستره منطقه زیست محیطی است.

به اعتقاد بعضی کارشناسان، اگرچه این راهبرد در نگهداشت مناطق موثر به نظر می رسد اما در عمل بخشی نگری دستگاه ها روند امور را مختل می نماید.

به عنوان مثال طرح گردشگری جزیره آشوراده با وجود داشتن مصوبه دولت و دستور صریح رئیس جمهوری از چند سال پیش تاکنون متوقف یا معطل مانده است.

اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان است که در سفر استانی اخیر رئیس جمهوری به گلستان نیز مورد تاکید نهاده شد.

این طرح شامل ساخت اسکله، راستا دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد احتیاج حضور گردشگران است و قرار است با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی تا 3 سال آینده به بهره برداری برسد.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال 54 جزو نخستین مناطق زیست کره دنیا معرفی و ثبت شد.

40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

در سال 1837 میلادی جزیره آشوراده با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی سابق اشغال شد و این کشور تا چند دهه بعد یک پاسگاه نظامی در آن داشت.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال 1372 با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

دولت مصوب نموده است که در 10 درصد این جزیره طرح های گردشگری اجرا گردد.

مجری این طرح سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان است که در مدت 30 سال از زمان آغاز بهره برداری به صورت سه دوره 10 ساله آن را اجرا خواهد نمود.

7333/2729

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 579

به "طرح گردشگری جزیره آشوراده از سر گرفته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گردشگری جزیره آشوراده از سر گرفته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید