علت تنوع و اختلاف در قیمت بلوک سیمانی سبک چیست؟

به گزارش دَبی بلاگ، قیمت روز بلوک سیمانی

قیمت بلوک سیمانی متاثر از قیمت سیمان و قیمت سنگدانه هاست و البته تاثیر حقوق کارگران و حامل های انرژی را هم نمی توان نادیده گرفت. به طور کلی افزایش قیمت سیمان بر روی قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده ساختمان ها تاثیر به سزایی دارد. مواد معدنی مانند پوکه معدنی نیز به صورت مستقیم بر روی قیمت بلوک پوکه ای تاثیر می گذارد.

علت تنوع و اختلاف در قیمت بلوک سیمانی سبک چیست؟

بنابراین می توان گفت افزایش قیمت مصالح پایه بلوک سازی نظیر، سیمان، پوکه معدنی، ماسه و همچنین هزینه های تعمیرات دستگاه های خط فراوری، دستمزد کارگر و حمل ونقل نیز، باعث افزایش قیمت بلوک سیمانی می شود.

بلوک سیمانی نیز جزء مصالح ساختمانی است که به عنوان جدا نماینده فضاها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. بلوک سیمانی که در اصل از ترکیب شن و ماسه و سیمان پرتلند و آب تهیه می شود جزء مصالح مصنوعی ساختمانی است که در ساخت دیوار و سقف کاربرد بسیاری دارد.

بلوک سیمانی در سایز و اندازه های مختلف موجود است که اندازه آن ارتباط مستقیم با میزان بتن مصرفی در ساخت آن دارد.

بلوک سیمانی جزء مصالح ساختمانی پرمصرف است که در دیوارهای باربر و غیر باربر مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک سیمانی ساده و استاندارد باید مستطیل شکل و کاملا سالم و بدون نقض بوده و سطوح آن به گونه ای باشد که ملات مورد استفاده به راحتی به آن بچسبد.

بلوک سیمانی دارای انواع مختلف است، مانند: بلوک سیمانی سبک، بلوک سیمانی سنگین و غیره.حاشیه سود کارگاه های بلوک زنی و کارخانه های فراوری بلوک سیمانی بسیار محدود می باشد، بنابراین افزایش قیمت هر یک از عوامل تاثیرگذار بر فراوری بلوک بتنی خیلی سریع روی قیمت فروش بلوک سیمانی تاثیر می گذارد.

هزینه فراوری بلوک سیمانی

بلوک سیمانی یکی از پرکاربردترین نوع مصالح ساختمانی در ساخت وساز می باشد. بلوک سبک یا همان بلوک پوکه ای از جدیدترین وپرکاربردترین نوع بلوک بتنی می باشد که ویژگی های برتر زیادی نسبت به بلوک های ساختمانی قدیمی، مانند سفال و… دارد. همه بلوک های سیمانی از سیمان به عنوان مصالح ثابت و اصلی استفاده می نمایند.

دیگر مصالح می توانند ماسه، پوکه معدنی، پرلیت و لیکا باشند که هرکدام ویژگی های خود را دارا می باشند. از لحاظ ظاهری بلوک های سیمانی می بایست صاف و بدون شکستگی باشند و به گونه ای باشند که اندود و ملات براحتی به آن بچسبند.در ادامه هزینه فراوری بلوک 20*40 ماسه ای با قالب معمولی که در دیوارکشی باغ ها استفاده می شود را آنالیز خواهیم کرد.

هزینه های جاری فراوری بلوک سیمانی

برای ساخت بلوک سیمانی استاندارد، مصالح و ابزارآلات مختلفی می توان معرفی کرد. داشتن مکان مناسب و تجهیزات خط فراوری اتوماتیک اساس راه اندازی کارخانه بلوک زنی می باشد.

فراهم کردن مکان و تجهیزات کارگاه بلوک زنی گام اول و مهم است که مستلزم هزینه می باشد و این هزینه در شهرهای مختلف با یکدیگر فرق می نماید.

قیمت آب، برق، گازوئیل و حامل های انرژی نیز از موارد تاثیرگذار در قیمت بلوک سبک سیمانی می باشند.

بلوک های ته پر عموما باربر نیستند، پس خیلی محکم بودن آنها اهمیت ندارد، ولی باید انقدر استحکام داشته باشند که موقع دپو و بارگیری نشنمایند. البته بلوک استاندارد باید حداقلی از مقاومت فشاری را داشته باشد. از هر پاکت سیمان (ساوه) برای بلوک 40*20 غیر باربر (ته پر) حدبیشتر باید 40 بلوک فراوری شود.

فراوری هر کالایی به تابع هزینه آن مربوط می شود و تابع هزینه بلوک هم به صورت زیر است:

  • پارامترهای موثر در فراوری بلوک سیمانی
  • هزینه سیمان برای فراوری یک بلوک
  • هزینه مواد اولیه بجز سیمان
  • دستمزد کارگر برای فراوری یک بلوک
  • هزینه آب و برق
  • ضریب اطمینان

سیمان

فراوری بلوک به دو نوع قیمت تقسیم می شود:

  • خرید فله سیمان
  • خرید پاکتی سیمان
  • مواد اولیه به جز سیمان

در بلوک های سنگین و ماسه ای، ماسه صفر - هشت شکسته و در بلوک های سبک پوکه معدنی یا سایر سبک دانه ها به عنوان ماده اولیه اصلی در فراوری بلوک سبک به کار برده می شوند.

ترکیبات ساخت بلوک سیمانی عبارتند از: آب، سیمان، مصالح سنگی و مواد افزودنی. معمولا برای ساخت بلوک سیمانی از سیمان پرتلند استفاده می نمایند. زیرا به گیرش تسریع می بخشد. در بعضی موارد از سیمان روباره ای، سیمان آلومینیومی و سیمان پرتلند ضد سولفات نیز استفاده می شود. در ادامه به مواد افزودنی که به ملات اضافه می شود نیز اشاره می کنیم:

مواد رنگی برای فراوری بلوک های رنگی

مواد زودگیرنده که برای تسریع در گیرش بتن و مقاومت بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد حباب ساز: این مواد مقاومت بلوک را در برابر آب و سرما افزایش می دهد.

مواد کف ساز که فراوری نماینده گاز نیز می باشد و برای فراوری بتن اسفنجی و سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد روان نماینده که کنترل نماینده گیرش بتن و تقلیل دهنده رطوبت بتن نیز می باشد.

تاثیر قیمت پوکه بر قیمت بلوک سیمانی

پوکه معدنی یکی از افزودنی های معدنی پرکاربرد در ساخت بلوک های سیمانی سبک می باشد که در سال های اخیر جایگزین ماسه در بلوک سیمانی سنگین شده است. معادن پوکه معدنی در کشور ما، عمدتا در بستان آباد تبریز قرار دارند. به همین دلیل بیشتر خریداران پوکه معدنی و بلوک سیمانی پوکه ای، ابتدا از فروشندگان این خطه قیمت می گیرند و معمولا خرید می نمایند.

فروش این ماده معدنی سفید به صورت بار یک دستگاه می باشد، یعنی قیمت پوکه برای یک دستگاه شش چرخ، ده چرخ و تریلی محاسبه می شود. با توجه به این که بیشترین مواد به کار رفته در بلوک پوکه ای، همین ماده معدنی می باشد، افزایش قیمت پوکه معدنی و کرایه حمل پوکه نیز در قیمت بلوک سبک پوکه ای تاثیر فراوانی دارد.

اجرت فراوری یک بلوک

دستمزد کارگر برای فراوری هر بلوک در شهر های مختلف متفاوت است.

هزینه بارگیری و حمل و نقل به عهده خریدار می باشد، نه فراوری نماینده.

هزینه دپو (انبارکردن) و آبیاری به عهده فراوری نماینده می باشد که باید در نظر گرفته شود.

اگر فروش زیاد شود و جای فراوری هم زیاد باشد، به دپو احتیاجی نیست.

اختلاط

با توجه به تفاوت هایی که در روش های ساخت بلوک سیمانی وجود دارد، اختلاط مصالح در این روش ها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

اختلاط در روش قالب درجا یا ویبره ای: اختلاط در این روش به گونه ای ست که در هر متر مکعب سیمان تیپ 2 به میزان 350 کیلوگرم به اضافه سنگدانه با قطر بیشینه 10 میلی متر همراه با 5 درصد وزنی سیمان فوق روان نماینده، میکروسیلیس و آب به میزانی که اسلامپ بین 6 تا 10 سانتی متر باشد. به علت جذب بالای آب در این روش، مقاومت بلوک سیمانی کاهش می یابد. به همین دلیل از روان نماینده استفاده می شود.

اختلاط در پرس خشک: با توجه به اینکه لایه زیره بلوک سیمانی تحت شرایط جوی و تخریب محیطی قرار نمی گیرد، نحوه اختلاط مصالح در لایه زیره و رویه متفاوت می باشد. در اختلاط لایه زیره از ترکیب 350 کیلوگرم سیمان تیپ هر متر مکعب همراه با سنگدانه با قطر بیشی از 6 میلی متر استفاده می شود و رطوبت کل مصالح حدبیشتر 8 درصد می باشد. این در حالی ست که اختلاط در لایه رویه به صورت 350 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب از حجم مصالح به اضافه سنگدانه پایه آهکی با قطر بیشینه 1 میلی متر و پودر سنگ پایه آهکی و میکروسیلیس و آب آشامیدنی تا حدی که اسلامپ بتن ریزشی نشود، مورد استفاده قرار می گیرد.

اختلاط در پرس تر: اختلاط در پرس تر به گونه ای ست که در هر متر مکعب 350 کیلوگرم سیمان و بقیه حجم سنگدانه با قطر 10 تا 25 میلی متر و آب به میزانی که اسلامپ بالای 16 سانتی متر شود تشکیل می شود، وجود دارد.همچنین می توان به میزان 5 تا 7 درصد از سیمان مصرفی را حذف نموده و پودر سنگ پایه آهکی را جایگزین آن کرد.

عمل آوری

طی فرایند عمل آوری می توان از افت رطوبت بتن جلوگیری و دمای مناسب برای بتن را حفظ کرد. این کار موجب استقامت در برابر یخ زدگی و نفوذ پذیری می شود. عمل آوری را می توان به سه روش آب دهی مستقیم، عایق بندی و عمل آوری با بخار انجام داد که در ادامه به این سه روش می پردازیم:

آب دهی مستقیم

در صورتی که احتمال یخ زدگی وجود نداشته باشد می توان از این روش استفاده کرد. در این روش آب، به گونه ای که سطح بتنی دچار فرسایش نشود، دائما بر روی سطوح پاشیده می شود. همچنین می توان برای آب پاشی از اسپری استفاده کرد. دمای آب نباید بالاتر از 23 درجه سانتی گراد باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به نوع قطعه بتنی مدت زمان آبپاشی متفاوت می باشد.

هزینه برق برای یک بلوک

هزینه برق مصرفی جهت فراوری بلوک سیمانی وابسته به دستگاه و ماشین آلات فراوری بلوک سیمانی است.

هزینه آب

معمولا هر بلوک برای اختلاط با بتن حدود 1.5 لیتر آب آزاد لازم دارد.

هر بلوک برای آبیاری شدن ، در هر روز و در سه نوبت آبیاری حدود 3 لیتر آب لازم دارد.

حداقل زمان آبیاری بتن قبل از بارگیری به صورت تجربی و به صرفه سه روز است.

هر روز 3 لیتر آب باید هزینه شود، در نتیجه 9 لیتر آب برای آبیاری و 1.5 لیتر آب برای اختلاط مصرف شده است.

در مجموع 10.5 لیتر آب مصرف شده است.

ضریب اطمینان

ضریب اطمینان شامل پرتی ملات و شکستگی مصالح ساختمان می باشد که با توجه به تکنولوژی ساخت مصالح این ضریب می تواند متفاوت باشد.

فرایند افزایش قیمت مصالح و ساختمان

پارامترهای بسیار زیادی در قیمت تمام شده ساختمان ها دخیل هستند و بازار معاملات مسکن همواره پیچیدگی های خاص خودش را به همراه داشته و تا گاهی غیرقابل پیش بینی می باشد. مهندس محمد شاهوردی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرایند فعلی بازار و نوسان قیمت مصالح ساختمانی آیا تا انتها سال بر هزینه ساخت مسکن افزوده خواهد شد؟ اظهار کرد: با توجه به تورمی که پیش بینی می شود باید گفت تا انتها سال به حتم بر هزینه ساخت افزوده خواهد شد.

شاهوردی در خصوص میزان افزایش قیمت مسکن در سال آینده عنوان نمود: بنده فرایند پنج تا ده درصد افزایش قیمت در ماه را تا انتها سال قطعی می دانم. اما جهش اصلی در بهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.

نحوه ساخت بلوک سیمانی

نحوه ساخت بلوک سیمانی به دو روش سنتی و پرسی فراوری می شوند.

روش سنتی

در این روش بتن و مواد افزودنی را در قالب ریخته و پس از گذشت زمان مقرر که گیرش بلوک صورت می گیرد آن را از قالب خارج می کنیم. استفاده از مواد افزودنی، روان نماینده، ضد یخ بتن و حباب ساز موجب افزایش و طول عمر بلوک می شود. همچنین می توان برای افزایش دوام در این روش میزان آب را به نسبت سیمان پایین آورد.

روش قالب درجا یا ویبره ای نمونه ای از روش سنتی به شمار می رود. در این روش بتن به صورت دستی در قالب ها ریخته شده و پس از قرار دریافت بر روی نوار نقاله میز ویبره منتقل می شود. مدت زمانی که ویبره بر بلوک ها اعمال می شود می بایست به گونه ای باشد که آب بتن روی قالب را نپوشاند زیرا این امر موجب کاهش مقاوت و دوام بلوک سیمانی می شود.

روش پرسی

روش پرسی خود به دو روش پرس خشک و پرس تر تقسیم می شود:

روش پرس خشک

در روش پرس خشک دستگاه به صورت دو لایه ای عمل می نماید که یکی از این لایه ها زیره و دیگری رویه نام دارد. می توان بلوک ها را به صورت یک لایه نیز فراوری کرد اما فراوری بلوک دو لایه مقرون به صرفه تر می باشد. ابتدا لایه زیر هدر قالب ریخته شده و فشار 10 تنی کوتاهی بر آن اعمال می شود. سپس لایه رویه در قالب ریخته شده و فشار 10 تنی و ویبره به مدت طولانی بر روی بلوک سیمانی اعمال می شود. در این روش میزان آب، اختلاط و زمان ویبره و پرس کمتر است و این امر موجب می شود بلوک سطح یکپارچه ای نداشته باشد. بنابراین مقاومت این نوع بلوک ها در سرما کاهش می یابد.

از مزایای این روش می توان به فراوری انبوه این بلوک های سیمانی به صورت همزمان و صرفه جویی در مصرف رنگ اشاره نمود. برای رنگ کردن این بلوک ها تنها کافی ست که رنگ را به لایه رویه اضافه کنید تا در آینده احتیاجی به رنگ کردن بلوک ها نباشد.

روش پرس تر

روش پرس تر نسبت به سایر روش های دیگر ساخت بلوک سیمانی، مناسب ترین روش به شمار می رود. بتن می بایست با اسلامپ ریزشی در قالب ریخته شود. و سپس پرس شود، بهتر است فشار پرس 500 تن باشد، همزمان در قسمت وکیوم دستگاه 70 درصد از آب بتن کشیده می شود و از قالب خارج می شود. ریزشی بودن اسلامپ موجب می شود دوغابی سطح بلوک سیمانی را بپوشاند. این دوغاب موجب استقامت بتن در سرما و پوشیده شدن فرج ها در بلوک شود. بلوک های تر را می توان به عنوان مقاوم ترین بلوک شناخت.

از مزایای بلوک های سیمانی که به روش پرس تر ساخته می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ظاهر بسیار صاف و یکنواخت بدون هیچ گونه خلل و فرج

دوام و استقامت بالا به خصوص در نواحی سرد سیر

کیفیت بالای آنها

دارا بودن تمامی استانداردها برای بلوک های سیمانی

مقاومت در برابر سایش

جذب آب بسیار پایین

مقاومت بالا در برابر نفوذ یون کلر و حملات سولفاتی

مقاومت در برابر ضربه و فشار

مزایای استفاده از بلوک سبک

تعیینات بلوک استاندارد فراوری شده در کارگاه بلوک زنی سیمانی سبک

1. عایق حرارت و صدا می باشد

2. پایداری در مقابله با زلزله

3. دوام بسیار و وزن ناچیز

4. افزایش سرعت اجرا، سهولت در حمل ونقل، قابل برش و شکل پذیر

5. مقاوم نفوذ و رطوبت آب

6. همخوانی با دیگر مصالح ساختمانی

7.عایق حرارتی و کم کردن مصرف انرژی در ساختمان

8.مقاومت در مقابل نم و صدا به جهت مصرف فوم - مقاوم در مقابل زلزله

9.کاهش قابل توجه وزن سازه -سازگاری با محیط زیست- پایداری فشاری بالا

10.عدم استفاده از سوخت های فسیلی در فرآیند فرآوری برپایی مزیت نسبی برای ساختمان های ساخته شده با این محصول

11. سازگار با محیط زیست

12. مقاوم آتش

میزان استفاده از بلوک سیمانی در پروژه های ساختمانی

در واقع، در بیشتر پروژه های ساختمانی با توصیه مهندسین ساختمان، به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا، به صورت کاملا فراگیر و تثبیت شده از این محصول استفاده می نمایند.

بلوک سبک سیمانی مخلوط سیمان، پوکه معدنی و آب است که در میکسر ملات فراوری می شود و در دستگاه های اتوماتیک جدید فراوری و پرس می شود، سپس به اتاق بخار جهت خشک شدن فرستاده می شود.

بلوک استاندارد سبک، از با صرفه ترین و اصلی ترین مصالح ساختمانی است. بلوک استاندارد از ترکیب سیمان، پوکه معدنی یا ماسه ریزدانه و حباب های هوا با اندازه های مختلف فرآوری می شود. بلوک استاندارد سبک به عنوان جایگزین اجر (خشت) با مزیت های بالا شده است.

بلوک استاندارد عمدتاً برای دیوارهای غیر باربر و به عنوان پرنماینده در کف سازی و شیب بندی ساختمان ها قابل بهره گیری است.

فناوری فراوری بلوک استاندارد سبک در کارخانه بلوک زنی از تکنولوژی های جدید در فرآوری ساختمان ها است.

دیوار چینی با بلوک سبک

روش دیوارچینی با بلوک سبک سیمانی بسیار آسان بوده و مانند دیوارچینی با مصالح بنائی می باشد. بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوک سبک ، بر پایه تعیینات و ضوابط مندرج در نشریه های 100 و 55 دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نیز استاندارد شماره 7782 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می گیرد. سایر آیین های مرتبط با نحوه اجرای درست من جمله آیین نامه 2800 زلزله ایران نیز باید رعایت گردند.

جهت استفاده از بلوک های سبک تک سامان پس از آماده سازی سطح و تراز کار با ریختن یک لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل 250 کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب ملات) به ضخامت حدبیشتر 2.5 سانتی متر، در روی سطح کار اولین رگ بلوک ها روی ملات قرار داده می شود، سپس با ملات ریزی حدبیشتر به ضخامت 1.5 سانتی متر، اقدام به چیدن رگ های بعدی می شود.

انواع بلوک سبک

مطابق استاندارد بلوک های سبک به چهار رده دسته می شوند:

بلوک سیمانی سبک ردیف یک: چگالی این گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده 500- 700 کیلوگرم بر متر مکعب است.

بلوک سیمانی سبک رده دو: چگالی این گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده 700- 1000 کیلوگرم بر متر مکعب است.

بلوک سیمانی سبک ردیف سه: چگالی این گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، درمحدوده 1000- 1700 کیلوگرم بر متر مکعب است.

بلوک سیمانی سبک رده چهار: چگالی این گونه بلوک پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده 1700-2000 کیلوگرم بر متر مکعب است.

انواع بلوک پوکه ای

بلوک سبک معدنی از مخلوط کردن آب، سیمان و پوکه معدنی فراوری می شود. پوکه معدنی همان طور که از نامش پیداست، نوعی پوکه است که از معدن استخراج می شود و همان خاکستر مواد آتشفشانی می باشد. پوکه معدنی در بخش های شمالی کشور به میزان زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که این نوع بلوک ها قیمت مناسبی دارند. پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی تبریز دو نمونه از رایج ترین پوکه های معدنی موجود در ایران می باشند.

بلوک سبک صنعتی که به آن بلوک پوکه ای نیز می گویند معمولا از ترکیب سیمان عیار 350 و این دو نوع پوکه به میزان و نسبت های تعیین فراوری می شوند. این نوع بلوک با توجه به احتیاج شما و نوع دیواری که قصد ساخت آن را دارید، در ابعاد و سایزهای مختلف و در دو نوع سه جداره و چهار جداره فراوری و به بازار عرضه می شوند.

از مزایای بلوک معدنی می توان به کاهش وزن ساختمان و عایق صوتی و حرارتی بودن آن اشاره نمود. این بلوک ها دارای دو نوع توپر و سوراخ دار هستند.

انواع پوکه

از انواع پوکه معدنی و مصنوعی در فراوری بلوک سبک می توان استفاده کرد.

  • پومیس
  • لیکا
  • سیلیس
  • اسکوریا
  • پرلیت

جهت آنالیز ویژگی ها و خرید بلوک سبک کارا به وب سایت این شرکت مراجعه و یا با شماره های ذیل تماس بگیرید

karablock.ir

تلفن دفتر فروش بلوک سیمانی کارا: 22386337-021

همراه بلوک سبک کارا: 09121074537

*خبرنگاران مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می باشد*

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15181

به "علت تنوع و اختلاف در قیمت بلوک سیمانی سبک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت تنوع و اختلاف در قیمت بلوک سیمانی سبک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید