عوارض قرص نوتراکس ردوکسا برای کاهش وزن چیست؟

به گزارش دَبی بلاگ، اضافه وزن به یکی از دغدغه های اصلی مردم در این روزها تبدیل شده است. کم نیست تعداد کسانی که برای زیباتر شدن استایل یا سلامت خود به تناسب اندام توجه می نمایند و می خواهند وزن خود را کم نمایند. برای این کار هم راه های مختلفی از جمله تمرینات ورزشی مختلف، رژیم های غذایی خاص و گاه سخت گیرانه و مصرف مکمل ها وجود دارد. یکی از مکمل هایی که این روزها با نام مکمل لاغری در ایران معروفیت یافته قرص نوتراکس ردوکسا است. بسیاری از مردم مصرف این قرص را به یکدیگر توصیه می نمایند و بعضی از آن ها هم می خواهند درباره مزایا و عوارض قرص نوتراکس ردوکسا بیشتر بدانند. اگر شما جزو دسته دوم هستید، خواندن این مقاله به شما یاری می نماید. در ادامه، درباره این مکمل، مزایا و عوارض آن شرح داده ایم.

عوارض قرص نوتراکس ردوکسا برای کاهش وزن چیست؟

قرص نوتراکس ردوکسا چیست؟

قرص ردوکسا محصولی از شرکت داروسازی نوتراکس است که در ایران با نام پارس حیان فعالیت می نماید. مصرف این قرص باعث می گردد که اشتهای شما کاهش یابد. در نتیجه، فرایند چربی سوزی و لاغری سریع تر و مؤثرتر در بدن شما اتفاق میفتد. قرص نوتراکس رودکسا از 400 گرم از ماده ای به نام مراتریم (Meratrim) تشکیل شده است و این ماده در تأثیرگذاری این مکمل نقش مهمی دارد.

مراتریم اولین بار به وسیله شرکتی به نام InterHealth Nutraceuticals به عنوان مکملی برای کاهش وزن ساخته شد. این شرکت گیاهان دارویی مختلف را برای آنالیز قابلیت آن ها در تغییر متابولیسم سلول های چربی آزمایش کرد. در نهایت، عصاره دو گیاه با نام های Sphaeranthus indicus و Garcinia mangostana مؤثر بود و در مراتریم با نسبت یک به سه به کار رفتند. این گیاهان هر دو در گذشته به عنوان گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گرفتند.

گارسینیای انبه ای گیاهی است که در جنوب شرقی آسیا می روید و میوه ای با رنگ بنفش تیره یا قرمز دارد. این میوه کمی اسیدی و شیرین است. گارسینیای انبه ای مواد شیمیایی خاصی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و با عفونت ها مبارزه می نمایند. این گیاه در طب سنتی برای درمان عفونت های جدی لثه، اضافه وزن، افزایش قدرت عضلانی و بسیاری از بیماری ها به کار می رود.

اسفرانتوس نیز گیاهی است که در طب آیورودا به کار می رود. تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات موجود در این گیاه دارویی می تواند هورمون های مربوط به اشتها را کنترل نمایند تا در نهایت، باعث کاهش اشتهای افراد گردد.

کارشناسانی که مراتریم را از ترکیب این دو گیاه فراوری نموده اند، ادعا می نمایند که مراتریم می تواند:

  • تکثیر سلول های چربی را سخت تر کند؛
  • مقدار چربی که سلول های چربی از جریان خون شما می گیرند را کاهش دهد؛
  • به سلول های بدن یاری کند تا چربی های ذخیره شده را بسوزانند.

البته، این آزمایشات در محیط آزمایشگاهی صورت گرفته و واکنش بدن انسان اغلب متفاوت از سلول های جدا شده و موجود در این محیط است.

قرص نوتراکس ردوکسا برای چیست؟

یکی از مسائلی که این روزها بسیاری از مردم به آن فکر می نمایند، افزایش وزن آن ها است. اضافه وزن علاوه بر مسائل زیبایی شناختی که از نظر بسیاری از افراد دارد، به مسائل سلامتی هم دامن می زند. بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی از تغذیه ناسالم و وزن بالا ناشی می شوند. به همین دلیل، رژیم های سخت غذایی، تمرینات ورزشی شدید و حتی مصرف مکمل ها به راهی برای لاغری افراد تبدیل شده اند.

با وجود این، راه های کاهش وزن همواره و برای همه پاسخگو نیستند. بسیاری از افراد با وجود رژیم های سخت گیرانه ای که دارند، به محض مشاهده یک غذای ناسالم و البته، خوشمزه وسوسه می شوند. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، بعضی از کارشناسان مصرف مکمل های کاهش دهنده اشتها را توصیه می نمایند. مکمل هایی مانند قرص نوتراکس ردوکسا سبب می شوند که اشتهای کاذب افراد کاهش یابد و در نتیجه، دچار پرخوری هایی که اغلب عصبی هستند یا حتی به صورت عادت در آمده اند، نشوند.

سازندگان قرص نوتراکس ردوکسا در شرکت پارس حیان معتقدند که این قرص می تواند اشتهای کاذب شما را رفع کند، باعث افزایش چربی سوزی در بدن شما گردد و در نهایت، به کاهش وزن شما یاری کند. علاوه براین، آن ها معتقدند که مصرف این قرص می تواند مقدار دور کمر شما را کمتر کند و شاخص توده بدنی (BMI) را به برترین حالت خود برساند. کاهش مقدار کلسترول مضر، تری گلیسیرید و قند خون ناشتا هم از جمله ویژگی هایی است که سازندگان قرص نوتراکس ردوکسا به آن ها اشاره می نمایند. بعلاوه، این مکمل سویا، گندم، گلوتن، تخم مرغ، شیر یا مواد شیرین نماینده و نگهدارنده ندارد و به کاهش وزن سالم یاری می نماید.

آیا قرص نوتراکس ردوکسا واقعا اثر دارد؟

برای آنالیز مقدار تأثیرگذاری این مکمل گیاهی باید مقدار اثرگذاری مهم ترین ماده سازنده آن یعنی مراتریم را آنالیز کنیم. به این منظور، شرکت InterHealth Nutraceuticals کارشناسانی را مأمور کرد تا اثرات مصرف مراتریم را به مدت 8 هفته آنالیز نمایند. در آزمایشی که کارشناسان این شرکت ترتیب دادند در مجموع 100 فرد بزرگ سال مبتلا به اضافه وزن شرکت کردند. این آزمایش یک آزمایش تصادفی، دابل بلایند (double-blind) و کنترل شده با دارونما بود که استاندارد طلایی آزمایش های علمی با نمونه های انسانی محسوب می گردد.

در این آزمایش، شرکت نمایندگان به دو گروه تقسیم شدند:

  • گروه مراتریم که 400 میلی گرم از این مکمل را 30 دقیقه قبل از صبحانه و شام مصرف کردند.
  • گروه دارونما که هم زمان با گروه اول یک قرص دارونمای 400 میلی گرمی را مصرف می کردند.

هر دو گروه از یک رژیم سخت 2000 کالری هم پیروی می کردند و به آن ها دستور داده شد تا هر روز 30 دقیقه پیاده روی نمایند. در سرانجام آزمایش اعضای گروه مراتریم 5.2 کیلوگرم از دست داده بودند در حالی که گروه دارونما فقط 1.5 کیلوگرم کم نموده بودند. افرادی که این مکمل را مصرف نموده بودند نیز 11.9 سانتی متر از مقدار دور کمر خود را از دست دادند و مقدار دور کمر گروه دارونما 6 سانتی متر کاهش یافت. این تأثیر قابل توجه است چون چربی شکم به شدت با بسیاری از بیماری ها ارتباط دارد. علاوه براین، گروه مراتریم شاخص توده بدنی بهتری پیدا کردند و مقدار دور باسن آن ها کاهش قابل ملاحظه ای یافته بود.

اگرچه کاهش وزن اغلب به عنوان یک مزیت برای سلامت جسمانی افراد در نظر گرفته می گردد، بعضی از مفیدترین مزایای کاهش وزن به کیفیت زندگی مربوط می شوند. افرادی که این مکمل را مصرف می کردند، عملکرد بدنی و عزت نفس بهتری داشتند. بعلاوه، در مقایسه با گروه دارونما، کسانی که این مکمل را مصرف می کردند، ناراحتی عمومی کمتری داشتند.

سایر نشانگرهای سلامتی کسانی که مراتریم مصرف نموده اند نیز بهبود یافته بود. این نشانگرها به این ترتیب بهبود یافته بودند:

  • مقدار کلسترول: مقدار کلسترول اعضای گروه مراتریم به سطح 28.3 میلی گرم در دسی لیتر بوده و مقدار کلسترول بدن گروه مقابل به مقدار 11.5 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.
  • مقدار تری گلیسیرید: این نشانگر خونی در گروه مراتریم 1.68 میلی گرم در دسی لیتر شده بود و مقدار تری گلیسیرید گروه دیگر 8.40 میلی گرم در دسی لتر کاهش یافت.
  • قند خون ناشتا: این شاخص هم در گروه مراتریم 13.4 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت در حالی که در گروه دارونما این شاخص تنها 7 میلی گرم در دسی لیتر بود.

این پیشرفت ها در مجموع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سایر بیماری های جدی در دراز مدت را کاهش دهد. با اینکه این نتایج مکمل نوتراکس ردوکسا چشم گیر هستند اما باید به خاطر داشته باشید که این مطالعه به وسیله شرکت فراورینماینده مراتریم حمایت شده و ممکن است حمایت مالی این شرکت بر نتایج آزمایش تأثیر گذاشته باشد.

نحوه مصرف قرص نوتراکس ردوکسا

برای اینکه هر مکملی برترین تأثیرگذاری را داشته باشد باید آن را در دوز مناسب و در برترین زمان مصرف امتحان کنید. قرص نوتراکس ردوکسا هم از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه این قرص با ترکیبات گیاهی بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، باید آن را در دوز مناسب و در برترین زمان ممکن برای مصرف یک مکمل امتحان کنید.

کارشناسان درباره مصرف اصلی ترین ترکیب این قرص یعنی مراتریم می گویند که حداکثر دوز مجاز برای این ترکیب در هر روز 800 میلی گرم است. قرص نوتراکس ردوکسا هم 400 میلی گرم است. بنابراین، از این لحاظ مشکل چندانی وجود ندارد. موضوع دوم که برای اثرگذاری بهتر این قرص باید در نظر بگیرید، برترین زمان مصرف آن است.

برترین زمان مصرف قرص نوتراکس ردوکسا 30 دقیقه پیش از صبحانه و 30 دقیقه پیش از شام است. دلیل آن هم به نحوه جذب مواد مغذی این مکمل مربوط می گردد. مکمل هایی مانند قرص نوتراکس ردوکسا معمولا با غذا به خوبی جذب می شوند. می توانید این مکمل ها را قبل از صبحانه، ناهار یا شام مصرف کنید تا همراه با غذا و بهتر جذب شوند. بعلاوه، برای جلوگیری از ناراحتی معده باید از مصرف مکمل هایی همانند نوتراکس ردوکسا با معده خالی خودداری کنید. ویتامین ها و ریزمغذی های محلول در چربی نیز زمانی که همراه با چربی موجود در غذاها مصرف شوند، بسیار بهتر جذب می شوند و مکمل نوتراکس ردوکسا هم از این قاعده مستثنی نیست.

عوارض قرص نوتراکس ردوکسا چیست؟

یکی از مهم ترین مسائل در مصرف مکمل های مختلف توجه به عوارض آن ها است. در واقع، وقتی می خواهید یک مکمل را مصرف کنید، باید ابتدا عوارض آن را در نظر بگیرید. برای مصرف این مکمل هم باید عوارض قرص نوتراکس ردوکسا را در نظر داشته باشید. نتایج تحقیقات کارشناسان تا به امروز نشان داده که این قرص عوارض جدی ندارد و عوارض آن به ندرت مشاهده می گردد. بعضی از عوارض قرص نوتراکس ردوکسا به آن اشاره می نمایند، عبارت اند از:

  • دردهای عضلانی نظیر درد قوزک پا، ساق ها و ران
  • سردردهایی که معمولا پس از مدتی رفع می شوند
  • درد مفاصل
  • مسائل گوارشی نظیر حالت تهوع و استفراغ، اسهال، نفخ معده و رفلاکس معده

بنابراین، در صورتی که سابقه مسائل گوارشی دارید یا معده شما حساس است، در مصرف این قرص احتیاط کنید. بعضی از کارشناسان توصیه می نمایند که در صورت وجود ناراحتی های معده و گوارشی این قرص را پس از غذا امتحان کنید. بااین حال، بهتر است پیش از مصرف هر گونه مکمل از جمله قرص نوتراکس ردوکسا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او می تواند شرایط جسمی و سوابق بیماری های شما را آنالیز کند تا در نهایت، تصمیم بگیرد که آیا مصرف مکمل ردوکسا برای شما مناسب است یا خیر.

کلام آخر

برای کاهش وزن و لاغری راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها مصرف مکمل ها است. البته، برای مصرف مکمل هایی مانند قرص نوتراکس ردوکسا و برای تأثیرگذاری بیشتر آن ها باید این مکمل ها را همراه با رژیم غذایی مناسب و سالمی مصرف کنید. مصرف غذاهای ناسالم سبب می گردد که این مکمل تأثیر چندانی نداشته باشد. بنابراین، برای اینکه از عوارض قرص نوتراکس ردوکسا بکاهید و تأثیرگذاری آن را افزایش دهید، بهتر است در کنار مصرف این مکمل به تحرک بدنی بیشتر و داشتن رژیم غذایی سالم هم فکر کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1403 بروزرسانی: 7 مرداد 1403 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 31765

به "عوارض قرص نوتراکس ردوکسا برای کاهش وزن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض قرص نوتراکس ردوکسا برای کاهش وزن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید