فیلم های نامزد اسکار 2021 با چه بودجه ای تولید شدند؟

به گزارش دَبی بلاگ، نودو سومین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما که به اسکار شهرت دارد، از هر جهت استثنائی بود و در خاطر خواهد ماند. در اسکار 2021 فیلم هایی حاضر شدند و به نمایش درآمدند که در دوران پاندمی طاقت فرسای کرونا ساخته شده بودند و به دلیل تأثیرات چشم گیری که این بیماری مهلک بر تمامی جوانب تکنولوژی و هنر از جمله سینما گذاشته بود، شاهد ساخت آثاری با آمار و ارقامی متفاوت بودیم. بودجه ساخت اثر به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد و تعداد عوامل دخیل در ساخت فیلم به مراتب کمتر از گذشته بودند. با این حال سختی ها و پیچیدگی های جریان کار هم به دلیل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده بود. اما با این حال اعداد هیچ وقت دروغ نمی گویند.

فیلم های نامزد اسکار 2021 با چه بودجه ای تولید شدند؟

در لیست زیر با معرفی و بررسی نامزد های بهترین فیلم در مراسم اسکار امسال، نگاهی اجاقتصادی به این فیلم ها از دید آمار خواهیم داشت و خلاصه ای از این فیلم ها و مسائل پیرامون آن را بررسی خواهیم کرد.

8. میناری (Minari)

  • کارگردان: لی آیزاک چانگ
  • بازیگران: استیون یئون، هان یه ری، یون یو جانگ و…
  • بودجه ساخت: 2 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 129 نفر
  • مدت فیلم برداری: 25 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 70 روز

این فیلم داستان خانواده ای را روایت می کند که در آرزوی داشتن زمینی برای خود هستند تا در آن کشاورزی کنند. مرد بلند پرواز کره ای-آمریکایی، با خانواده خود از کالیفرنیا به روستایی در آرکانزاس نقل مکان می کند تا زندگی جدیدی را برای خود شروع کنند و از کار تعیین جنسیت جوجه ها دست بکشند و به رویای خیالی آمریکایی خود دست پیدا کنند. با این حال همیشه شروع یک زندگی متفاوت چالش برانگیز است و همیشه این سؤال مطرح می گردد که چه چیزی برای خانواده بهترین است و صرف اینکه بگوییم زمینی 50 هکتاری بخریم و در آن، میوه و سبزیجات کره ای بکاریم و بعد آن ها را بفروشیم، تنها گفتنش راحت است و وقتی نوبت به عمل می رسد، مرد راه می خواهد. اما تعهدات خالصانه، مسائل فرهنگی، امید هایی که رفته رفته از زندگی آن ها رخت می بندد و مسائل اقتصادی که هیچ وقت تمامی ندارد، مرد خانواده را مجاب می کند تا در آرکانزاس به فعالیت خودش ادامه بدهد. گویا تکه ای از بهشت موعود را در خاک سیاه رنگ آرکانزاس پیدا کرده است اما آیا گیاه میناری به آن ها کمک خواهد کرد تا آن ها سر و سامانی پیدا کنند ؟

فیلم میناری برای اولین بار در جشنواره ساندنس 2020 به اکران درآمد و توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند و به عقیده ی بسکمک یکی از بهترین فیلم های سال 2020 محسوب می گردد. دو بازیگر این فیلم یعنی استیون یوئن و یون یو جانگ به خاطر نقش آفرینی های خود توانستند به ترتیب نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن بشوند که در نهایت یون یو جانگ توانست با وجود رقبای قدری مثل گلن کلوز، اولیویا کلمن و آماندا سایفرد که به نظر می رسید شانس بیشتری برای تصاحب این جایزه دارند، مجسمه طلایی را از آن خود کند.

7. پدر (The Father)

  • کارگردان: فلوریان زلر
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، اولیویا کلمن، اولیویا ویلیامز و…
  • بودجه ساخت: 20 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 137 نفر
  • مدت فیلم برداری: 35 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 90 روز

اقتباسی پیروز از نمایش نامه ای به همین نام نوشته فلوریان زلر فرانسوی که پیش از این تئاتر این نمایش نامه را هم در سال 2014 در لندن و در سال 2016 در نیوریورک روی صحنه برده بود و و توانسته بود به جوایز معتبری از جمله بهترین نمایش جایزه تونی دست یابد اما زلر که صحنه نمایش را تسخیر کرده بود گویا هدف بعدی اش تسخیر جهانی سینما بود و برای این کار از دو بازیگر توانمند و باتجربه هالیوود کمک گرفت.

اولیویا کلمن و آنتونی هاپکینز که گویا در سن 83 سالگی روحی تازه در او دمیده شده است و قرار نیست به این زودی ها پیر گردد حدقل در عرصه بازیگری. این فیلم داستان پدری را روایت می کند که سال هاست روی پای خود ایستاده است اما اکنون که بیماری فراموشی به سراغش آمده است، گویا هم زمان در چندین جهان زندگی می کند. این بیماری باعث شده است تا او در حلقه اتفاقاتی ناخوشایند گرفتار گردد و مدام در گذشته و آینده سفر کند و هر دست کمکی را هم که به سوی او دراز می گردد، پس بزند. اما اطرافیان او که دیگر از این شرایط به ستوه آمده اند، به فکر چاره ای برای غلبه بر این شرایط دردناک هستند.

این فیلم نخستین بار در جشنواره ساندس 2020 به اکران در آمد و توانست با داستانی تأثیر گذار و بازی های خیره کننده، نظر منتقدان را به خودش جلب کند. این فیلم توانست در 6 بخش نامزد جایزه اسکار گردد و در سرانجام جایزه بهترین فیلم نامه اقتابسی را برای فلوریان زلر و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای هاپکینز به ارمغان آورد. بازیگری که برای دومین بار این جایزه را به خانه می برد اما به نظر می رسد که حتی خود او هم انتظار این را نداشت که جایزه را کسب کند زیرا با توجه به حواشی پیرامون اسکار گویا جایزه برای بازیگر فقید یعنی چادویک بوزمن آماده شده بود اما هاپکینز که به هنگام اعلام برندگان جوایز در کشور خود ولز خوابیده بود، پس از بیدار شدن خبر مسرت بخش کسب جایزه را گرفت و بار دیگر ثابت کرد که سن فقط یک عدد است و انسان اگر اراده کند، می تواند به هر آن چیز که در ذهنش دارد، دست پیدا کند.

6. صدای متال (Sound of Metal)

  • کارگردان: داریوس ماردر
  • بازیگران: ریز احمد، اولیویا کوک، پاول ریسی
  • بودجه ساخت: 10 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 183 نفر
  • مدت فیلم برداری: 28 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 140 روز

اسکار امسال، میدان ظهور بازیگران جوان خوش آتیه هم بود و گویا سینما به سمت پوست انداختن پیش می رود و بازیگرانی که مستعد هستند، رفته رفته پرده نقره ای را از آن خود خواهند کرد. یکی از این بازیگران جوان و توانمند، ریز احمد است. بازیگر انگلیسی پاکستانی الاصل که در فیلم صدای متال خوش درخشیده است. این فیلم ماجرای نوازنده درام یک گروه موسیقی راک را روایت می کند که خود را وقف کار و علاقه اش کرده است. اما ناگهان اوضاع برای او جور دیگری رقم می خورد و نوازنده ای که علاوه بر دستانش، به گوش های خود هم نیازمند است تا بتواند با دیگر اعضای گروه به صورت هماهانگ بنوازد، به آرامی در حال از دست دادن قوه شنوایی خود است. این تغییر که به یکباره در زندگی قهرمان داستان قدم می گذارد، برای او غیر قابل باور است و زندگی خانه به دوشی و روح و روان او را به هم می ریزد و ترس تمامی وجودش را فرا می گیرد که نکند دیگر نتواند ساز بزند. اما شخصیت اصلی داستان باید با این موضوع کنار بیاید و این را قبول کند که ناشنوایی چیزی نیست که بتوان آن را به طور کامل درمان کرد اما آیا او خواهد توانست تا بر این چالش بزرگ غلبه کند؟

این فیلم برای اولین بار در جشنواره تورنتو 2019 اکران شد و محصول استودیو فیلم سازی شرکت آمازون است و توانست با داستان درگیر کننده و نقش آفرینی های کم نظیرش، نظر منتقدان را به خود جلب کند و در مراسم اسکار نامزد دریافت 6 جایزه گردد و در دو بخش بهترین تدوین و بهترین صداگذاری پیروز به کسب این جایزه معتبر بگردد.

5. زن جوان خوش آتیه (A Promising Young Woman)

  • کارگردان: امرالد فنل
  • بازیگران: کری مولیگان، بو بورنهام، آلیسون بری، کلنسی براون و…
  • بودجه ساخت: 10 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 191 نفر
  • مدت فیلم برداری: 23 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 200 روز

زن جوان خوش آتیه داستان یک دانشجوی پزشکی را روایت می کند که از تحصیل انصراف داده است. دختر جوانی که با حوادث تلخ و غم انگیز گذشته دست به گریبان است و این حوادث مثل زخمی که هیچ دوایی برای آن کارساز نیست، وجود او را آزرده است.

کری مولیگان که در نقش اصلی این فیلم ظاهر می گردد، فردی است که در آستانه 30 سالگی اش، راهی بسیار متفاوت را برای فراموش کردن حوادث گذشته در نظر گرفته است. او تصمیم می گیرد تا به نوعی از بانیان جنایت تلخی که برای دوستش اتفاق افتاده است، انتقام بگیرد و گرچه این کار نمی تواند جای خالی دوستش را برای او پر کند اما حداقل دلش خنک می گردد. ولی ناگهان با ورود یک فرد به زندگی او، اوضاع تغییر می کند و قهرمان داستان دیگر فکر انتقام را از سر خود بیرون می کند و سعی می کند که شروعی دوباره در زندگی اش داشته باشد و سر و سامانی به زندگی خود بدهد اما گذشته هیچ وقت او را رها نخواهد کرد و با آشکار شدن بخش دیگری از حقیقت جنایت وحشتناک، ورق برای او بر می گردد و دیگر او نمی تواند از این مهلکه خلاص گردد.

این فیلم توانست در 5 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار گردد و نهایتا جایزه بهترین فیلم نامه غیر اتقباسی را نصیب امرالد فنل کرد که کارگردانی این فیلم را هم بر عهده داشت. موضوع خشونت جنسی و تبعیضی که علیه زنان در جامعه ی جهانی وجود دارد، به خصوص پس از رسوایی های اخیر هالیوود، تبدیل به فرمول پیروزی برای کسب جایگاه در جوایز مختلف شده است و این فیلم هم از این قاعده مستثنی نیست و توانست با داستان نه چندان درگیر کننده اش به پیروزیت قابل توجهی دست پیدا کند.

4. سرزمین آواره ها (Nomadlanad)

  • کارگردان: کلویی ژائو
  • بازیگران: فرانسیس مک دورمند، پیتر اسپیرز و…
  • بودجه ساخت: 5 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 62 نفر
  • مدت فیلم برداری: 22 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 500 روز

سرزمین آواره ها داستان معلم سابقی را روایت می کند که اندک داشته خود را که رنگی از خاطرات گذشته را با خود به همراه دارد، توشه راه خود می کند و با ونی دست دوم راهی سفر دور و دراز از این شهر به آن شهر و از این ایالت به آن ایالت می گردد تا بلکه بتواند کاری برای خود پیدا کند و از بحران اقتصادی و باتلاقی که گرفتار آن است، نجات پیدا کند اما در راه با دیگر افراد آواره ای که شبیه خود او هستند، روبرو می گردد که سال هاست با این سبک زندگی روزگار می گذرانند و پس از از بحران اقتصادی سال 2008 و ضربه ی مهلک و فلج کننده آن، نتوانستند از این شرایط رهایی یابند. اما زمانی که جهان پیرامون شما از هم می پاشد و خاطرات گذشته شما هم تیره و تار می گردد، دیگر چه چیزی می تواند حکم خانه را برای شما داشته باشد؟ آیا خانه هم تنها یک کلمه بی جان است؟

فرانسیس مک دورمند که بازیگری توانمندی است وجوایز متعددی را در کارنامه خود دارد، محبوب جوایز اسکار است و توانست برای سومین بار برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن گردد. اما این سرانجام ماجرا نبود و فیلم سرزمین آواره ها که برای اولین بار در جشنواره ونیز سال 2020 به اکران در آمد، جایزه بهترین فیلم را هم برای او که یکی از تهیه کننده های فیلم بود، به ارمغان آورد و تبدیل به شبی پرخاطره برای او شد. این فیلم در 6 بخش نامزد جایزه اسکار شد که علاوه بر دو جایزه فوق جایزه بهترین کارگردانی را هم نصیب کلویی ژائو چینی کرد و به طور کلی محبوب دل منتقدان و جوایز مختلف بود و توانست از بین 164 نامزدی برای جوایز مختلف پیروز به کسب 110 جایزه گردد که آماری فوق العاده برای این فیلم محسوب می گردد.

3. منک (Mank)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: گری اولدمن، آماندا سایفرد، لی لی کالینز و…
  • بودجه ساخت: 25 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 336 نفر
  • مدت فیلم برداری: 84 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 200 روز

ساختن فیلمی به رنگ سیاه و سیفد شاید امروزه کمی عجیب و خارج از عرف به نظر برسد خصوصا با پیشرفت روزافزون مسائل فنی در عرصه فیلم سازی و ورود جلوه های ویژه به این صنعت. اما اگر پای کارگردان مجنون و قدری مثل دیوید فینچر و بازیگر توانمند و درجه یکی مثل گری اولدمن وسط باشد، قضیه اندکی فرق می کند. فیلم منک روایتگر داستانی از قلب شاهکار بی تکرار سینما یعنی همشهری کین است. فیلمی که به عقیده بسکمک از صاحب نظران برترین فیلم تمامی دوران است. حتی با وجود تغییراتی که در سایت راتن تومیتوز رخ داد و این فیلم امتیاز 100 درصدی خودش را از دست داد. فیلم درباره فیلم نامه نویس مشهور این فیلم یعنی هرمان منکیه ویچ است. او 60 روز مهلت دارد تا نسخه اولیه فیلم نامه همشهری کین را تحویل دهد. او با اعتیاد به مصرف الکل دست به گریبان است و تصمیم می گیرد تا با کارگردان جویای نام سینما یعنی اورسن ولز 24 ساله همکاری کند و داستان روز های خودش در استودیوی ام جی ام و دوستی اش با غول جهانی سیاست و نشر روزنامه یعنی ویلیام راندولف هرست و دوست دختر 21 ساله اش را به روی کاغذ بیاورد. داستانی که گویا به مذاق هرست خوش نمی آید و او دست به هر کاری می زند تا این فیلم شکست بخورد و دست آخر پیروز هم می گردد و دست همشهری کین از جایزه بهترین فیلم اسکار کوتاه می ماند همان طور که دست منک از این جایزه کوتاه ماند و به نظر می رسد که سرنوشت این دو فیلم به یکدیگر گره خورده است.

فیلم نامه این فیلم در اصل توسط پدر دیوید فینچر یعنی جک فینچر نوشته شده است و این فیلم عرضه محدودی هم در سینماها داشت اما غول این روز های جهانی سینما یعنی نتفلیکس حق پخش این فیلم را هم تصاحب کرد و اقدام به پخش آنلاین و سراسری این فیلم کرد. این فیلم در 10 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد اما همان طور که دیگر جوایز بزرگ امسال یعنی گلدن گلوب و بفتا در بخش های اصلی نسبت به این فیلم بی مهری نشان دادند، اسکار هم تنها جایزه بهترین فیلم برداری و بهترین طراحی صحنه را به این فیلم داد و جوایز اصلی به دیگر فیلم ها رسید.

2. دادگاه شیکاگو 7 (The Trial of Chicago 7)

  • کارگردان: آرون سورکین
  • بازیگران: ساشا بارون کوهن، جوزف گوردون لویت، مایکل کیتون، ادی ردمین، یحیی عبدالمتین دوم و…
  • بودجه ساخت: 35 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 442 نفر
  • مدت فیلم برداری: 36 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 190 روز

تلاش برای ایجاد تغییر و دست یافتن به برابری های مدنی در قالب برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و فعالیت های حزبی، اقدامی است که سابقه دور و درازی دارد و منحصر به نوع حکومت هم نیست. این سوژه جذاب که بر روی پرده سینما به شکل سخنرانی های آتشین و فداکاری های تاریخی به نمایش در می آید، محبوب کارگردان هاست و اسکار امسال هم میزبان دو فیلم با موضوع فعالیت های مدنی بود. دو فیلمی که از قضا با یکدیگر بی ارتباط هم نیستند. اولین فیلمی که به فعالیت های مدنی اختصاص داشت، دادگاه شیکاگو 7 بود. فیلمی که دستپخت فیلم نامه نویس برجسته و توانمند آمریکایی آرون سورکین است . این فیلم روایتگر حرکتی است که بانیان آن، اعضای تشکل ها و احزاب فعال در آمریکاست که تصمیم می گیرند تا به جنگ طلبی های دولت آمریکا در سطح جهان سرانجام دهند و خواستار سرانجام جنگ ویتنام هستند. این تصمیم که قرار بود در قالب یک تظاهرات مسالمت آمیز در جلوی مجمع ملی حزب دموکرات در شهر شیکاگو برگزار گردد، با ورود پلیس تبدیل به خشونتی مرگبار می گردد که سناریو را عوض می کند و ناگهان موضوع تئوری توطئه مطرح می گردد. چیزی که حتی در مخیله اعضای تشکل ها و احزاب هم وجود نداشت اما به خاطر این خشونت ناخواسته، آن ها دادگاهی شدند و نتوانستند به به شکلی درست به خواسته خود دست پیدا کنند اما با همه این اوصاف صدای خود را به گوش مردم رسانند.

فیلم نامه این فیلم توسط آرون سورکین در سال 2007 نوشته شده بود و قرار بود که استیون اسپیلبرگ آن را کارگردانی کند اما به علت مسائل اقتصادی از این پروژه کنار کشید و خود سورکین این فیلم را کارگردانی کرد. فیلمی که قرار بود به در سینماها هم عرضه گردد اما به دلیل پاندمی کرونا، حق پخش آن در اختیار نتفلیکس قرار گرفت و توسط این شرکت به صورت آنلاین پخش شد. گرچه اکران محدودی هم در برخی سینما ها داشت. این فیلم توانست در 6 بخش نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد اما دست خالی از اسکار 2021 بیرون آمد. گرچه به نظر می رسید ساشا بارون کوهن به خاطر نقش آفرینی متفاوت خود که آمیزه ای از طنازی او را هم با خود به همراه داشت یا حتی خود سورکین بتوانند به این جایزه دست پیدا کنند اما در سرانجام این اتفاق نیفتاد.

1. یهودا و مسیح سیاه (Judas and The Black Messiah)

  • کارگردان: شاکا کینگ
  • بازیگران: دنیل کالویا، لاکیت استنفیلد، جسی پلمونس، دومنینک فیش بک و…
  • بودجه ساخت: 26 میلیون دلار
  • عوامل ساخت: 343 نفر
  • مدت فیلم برداری: 42 روز
  • مدت انجام مراحل فنی: 390 روز

دومین فیلمی که به موضوع فعالیت های مدنی اختصاص دارد، یهودا و مسیح سیاه نام دارد. این فیلم روایتگر اتفاقاتی است که برای یکی از سران حزب پلنگ های سیاه آمریکا رخ می دهد. حزبی که در سال های 1966 تا 1982 در کشور آمریکا و برخی کشور های دیگر از جمله انگلیس و الجزایر فعال بود و برای احیای حقوق جامعه افراد سیاه پوست مبارزه می کرد. این فیلم بخشی از فعالیت های حزب و رییس بخش شیکاگوی این حزب یعنی فرد همپتون را نشان می دهد. شخصیتی جوان و کاریزماتیک که خود را در میانه مبارزه با حکومت و اف بی آی می بیند. اما برای اینکه این مبارزه ی مدنی شکست بخورد، اف بی آی نیازمند یک نیروی نفوذی است. مامور اف بی آی پیروز می گردد که به درون حزب پلنگ های سیاه نفوذ کند اما این مامور نفوذی در گیر و دار این است که طرف چه کسی را بگیرد زیرا خود او هم یک سیاه پوست است. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا او با نیروی های مبارز متحد خواهد شد یا طبق دستور رییس معروف اف بی آی یعنی جی. ادگار هوور به هر طریق ممکن، این حزب را به زانو در خواهد آورد؟ فرد همپتون که به عنوان شخصیت اصلی این فیلم شناخته می گردد، در فیلم سورکین هم به عنوان مشاور در کنار بابی سیل، موسس حزب پلنگ های سیاه، در دادگاه حضور داشت.

این فیلم برای نخستین بار در جشنواره ساندنس 2021 اکران شد و پیروز شد تا در 6 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار گردد و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکل مرد از آن دنیل کالویا کند. اسکاری که به نظر دور از انتظار نبود چون که اعضای آکادمی به دلیل حواشی پیرامون انتخاب نامزد ها، اکنون بیش از پیش به فیلم هایی که در مورد سیاه پوستان است، بها می دهند.

در سرانجام در قالب یک اینفوگرافی، نگاهی کلی به آمار ابعاد فنی نامزدهای بهترین فیلم جوایز اسکار می اندازیم و این اینفوگرافی به ما کمک می کند تا مقایسه ای هم بین نامزد های مختلف داشته باشیم.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17972

به "فیلم های نامزد اسکار 2021 با چه بودجه ای تولید شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های نامزد اسکار 2021 با چه بودجه ای تولید شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید