لزوم افزایش ابزارهای خدماتی در شبکه ملی اطلاعات، همکاری مطلوب دستگاه قضائی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: به منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات همه سازمان های مسئول باید همکاری توزیع یافته داشته باشند.

لزوم افزایش ابزارهای خدماتی در شبکه ملی اطلاعات، همکاری مطلوب دستگاه قضائی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

امیر ناظمی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران ، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات در سه سطح زیرساخت، خدمات و محتوا قابل بررسی است.

وی اضافه نمود: برای دسترسی به خدمات شبکه ملی اطلاعات ابتدا باید زیرساخت های لازم را مهیا کرد. به عنوان مثال برای تماشای فیلم در تلفن همراه یا رایانه باید فیلم و اپلیکیشن مربوط به آن وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند آن را تماشا کنند. در شرایط کنونی ظرفیت مصرف روزانه اینترنت 12 برابر زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات است و خدمات متنوعی در قابل شبکه ملی اطلاعات به کاربران ارائه می شود.

آنچه باید در خصوص شبکه ملی اطلاعات بدانیم

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: عمده مسائل موجود برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات در لایه خدمات و محتوا وجود دارد. همانطور که مشاهده می کنید در زمان پخش برخی از برنامه های تلویزیون های اینترنتی حجم ترافیک اینترنت داخلی به شکل چشمگیری افزایش می یابد و کاربران برای اتصال به شبکه و تماشای برنامه مورد نظر خود دچار مشکل می شوند. البته این مشکل در حدی نیست که دسترسی به اینترنت به طور کامل قطع شود و در ماه های اخیر نیز اقدامات زیادی برای رفع این مشکل اجرا شده است. لذا برنامه سازان با ساخت محتوای جذاب برای مردم می توانند کاربران زیادی را به سمت شبکه ملی اطلاعات جذب کنند.

ناظمی گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات را همانند بزرگراهی در نظر بگیریم که ظرفیت تردد هزار خودرو را دارد ولی اکنون فقط یک اتومبیل در آن حرکت می کند ولی باید به جایگاهی برسیم که حداقل 40 خودرو در این بزرگراه حرکت کند. اگر اکنون کسی بگوید باید تعداد وسایل نقلیه عبوری به 60 برسد در پاسخ باید بگوییم قطعاً وزارت ارتباطات تلاش خود را برای ارتقای توانایی هایی شبکه ملی اطلاعات خواهد کرد.

کمبود ابزارهای محتوایی در لایه خدمات

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات با آن روبرو هستیم کمبود ابزارهای محتوایی در لایه خدمات است. این ابزارها همان اپلیکیشن هایی هستند که هر روز مردم از آن ها استفاده می کنند. مثلاً تا چند سال پیش هیچ گونه نرم افزاری برای ارائه خدمات حمل و نقل وجود نداشت ولی حالا شرکت های مختلفی در این حوزه فعالیت می کنند و سرویس های اینترنتی را به مردم ارائه می دهند. اما هنوز در بسکمک از حوزه های کسب و کارهای اینترنتی ابزارهای کافی وجود ندارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعاتخاطرنشان کرد: هرچه از لایه خدمات به سمت محتوا می رویم با مسائل چندبُعدی تری روبرو می شویم. یعنی دیگر نمی توانیم ارگان و دستگاه دولتی خاصی را در موضوع توسعه شبکه ملی اطلاعات مسئول بدانیم. در واقع به منظور دستیابی به اهداف مد نظر برای شبکه ملی اطلاعات تمامی فعالیت ها باید به صورت توزیع یافته انجام شود.

تسهیل اشتراک گذاری کلان داده ها با همکاری دستگاه قضایی

ناظمی با اشاره به موضوع همکاری دستگاه های قضائی و نظامی در خصوص استفاده از کلان داده ها گفت: دستگاه قضائی کشور اکنون بسیار بیشتر و بهتر از گذشته با وزارت ارتباطات به منظور تکمیل زیرساخت ها و داده های لازم در شبکه ملی اطلاعات همکاری می کند. اکنون داده هایی مانند اسناد رسمی کشور برای توسعه شبکه ملی اطلاعات به اشتراک گذاری می شود. این اطلاعات می تواند کمک بزرگی به شفاف شدن نظام مالیاتی در کشور کند و حتی احتمال سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مدیران شرکت های کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای دریافت اطلاعات لازم از سازمان های نظامی به خصوص نیروی انتظامی همچنان چالش های اساسی وجود دارد و داده های لازم برای قرارگیری در شبکه ملی اطلاعات در اختیار وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات قرار نمی گیرد.

4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9409

به "لزوم افزایش ابزارهای خدماتی در شبکه ملی اطلاعات، همکاری مطلوب دستگاه قضائی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم افزایش ابزارهای خدماتی در شبکه ملی اطلاعات، همکاری مطلوب دستگاه قضائی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید