بازسازی و بازسازی به سبک کارگران مسجدجامع ورامین

به گزارش دَبی بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، بازسازی و بازسازی به سبک کارگران مسجدجامع ورامین مشاهده می شود.

بازسازی و بازسازی به سبک کارگران مسجدجامع ورامین

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

کارگران مشغول کارند و هر کدام در بخشهای مختلف مسجد ایلخانی ورامین خود را سرگرم نموده اند، در مسجد را قفلی عظیم زده اند و هرکس که برای دیدن مسجد درخواست می نماید، او را به سمت کانکسی راهنمایی می نمایند که می گویند نماینده میراث فرهنگی در آن مستقر است و آن نماینده هم که از ابتدا تکلیفش را با خبرنگاران معین نموده و با ترش رویی دیگر علاقمندان به این بنای قدیمی را نیز به بیرون راهنمایی می نماید.

هرچند با اصرار فراوان اجازه دیدن اطراف مسجد را از بیرون می دهند، اما هر قدمی که برمی دارید، کارگران در حال کار هم چشم از شما و قدم هایتان برنمی دارند، مبادا از جایی عکس بگیرید.

آجرهای تازه با سیمان هایی که به شکلی نامنظم روی هم قرار گرفته اند، داخل چند طاق آهنگ روی هم چیده شده اند و کنار دیگر طاق های آهنگ هم انبوهی از این آجرهاست و به نظر می رسد قرار است طرحی متفاوت برای این مسجد ایلخانی اجرایی نمایند.

مسجدجامع ورامین در طول سالهای گذشته با مسائل زیادی روبه رو بوده؛ چه زمانیکه بخشی از حیاط بیرونی مسجد در ضلع شمالی بدلیل نشت آب، دچار فرونشست شد و آثاری از رطوبت در خاک و روی سنگفرش های مقابل مسجدجامع بچشم آمد و چه زمانی که درختان 700 ساله اطراف مسجد را قطع کردند و نام طرح محوطه سازی بر آن گذاشتند و آنقدر هشدار و اعتراض نسبت شرایط مسجد مطرح شد که علیرضا شمس، دادستان شهرستان ورامین به ماجرای شرایط مسجد وارد شد و نسبت به لزوم حفظ حریم مسجدجامع تاریخی شهرستان ورامین تاکید نمود.

او درست دو ماه قبل و بعد از بازدید میدانی دادستانی، مسائل مطرح شده درباره آسیب به حریم بصری و همچنین پاکسازی معتادان متجاهر از اطراف مسجدجامع ورامین، به عنوان یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی استان تهران آنالیز شد و دادستانی بر اجرای مصوبات قانونی در مورد صیانت از میراث فرهنگی و تامین امنیت گردشگران در این شهرستان تاکید نمود و حتی با پیشنهاد وی قرار شد تا تصمیم گیری درباره نحوه صیانت از حریم و عرصه مسجد تاریخی جامع ورامین با حضور دستگاه های متولی در جلسه تامین شهرستان مورد بحث و آنالیز قرار گیرد.

مسجدجامع ورامین را که به مسجد آدینه ورامین نیز می شناسند، از بناهای تاریخی دوره ایلخانی می دانند که ساخت آن در دوره سلطان محمد خدابنده شروع شده و در سال 726 در دوره پسرش به خاتمه رسیده است. این بنای تاریخی را دارای زیباترین نمونه های گچ بری ایرانی می دانند.

این بنا یکبار در سال 815 هجری به فرمان شاهرخ تیموری بازسازی شد ولی شدت خرابی در آن شدید بوده است. در سفرنامه ژان دیولافوا درباره مسجد چنین نوشته شد: پس از تعارفات معموله و کمی استراحت به تماشای مسجد جامع ورامین رفتیم. این بنا در قدیم بسیار عالی و باشکوه بوده ولی اکنون ویرانه ای بیش نیست. مومنین هم از ترس فرود آمدن طاق برای عبادت به آنجا نمی فرایند، و بنابراین سیاحت آن مانعی ندارد و هر کس می تواند آزادانه و بدون اشکال به تماشای این خرابه بپردازد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9283

به "بازسازی و بازسازی به سبک کارگران مسجدجامع ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و بازسازی به سبک کارگران مسجدجامع ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید