کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری

به گزارش دَبی بلاگ، فرهنگ و تمدن ایران زمین به قدیمی ترین ادوار زندگی بشر در سطح کره زمین می ر سد. فرهنگ و تمدن دیرپایی که ریشه های آن را می توان در جای جای این سرزمین پهناور جست وجو کرد. ذوق و خلاقیت هنری مردمان این دیار کهن که با اعتقادات و رسوم آنان در هم آمیخته، در آثار هنری آنان نمود پیدا نموده است. سرزمین ما آثار ارزشمند بسیاری را در دل خاک خودی جای داده، آثاری که هر کدام به تنهایی می تواند برگ زرینی بر تمدن هر سرزمین باشد.

کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری

کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت دنیاگردی

نویسنده:وحید صابری

فرهنگ و تمدن ایران زمین به قدیمی ترین ادوار زندگی بشر در سطح کره زمین می ر سد. فرهنگ و تمدن دیرپایی که ریشه های آن را می توان در جای جای این سرزمین پهناور جست وجو کرد. ذوق و خلاقیت هنری مردمان این دیار کهن که با اعتقادات و رسوم آنان در هم آمیخته، در آثار هنری آنان نمود پیدا نموده است.

سرزمین ما آثار ارزشمند بسیاری را در دل خاک خودی جای داده، آثاری که هر کدام به تنهایی می تواند برگ زرینی بر تمدن هر سرزمین باشد.

امروزه حراست از این میراث گذشتگان نیازمند عزمی ملی است تا با جلوگیری از تخریب این آثار ارزشمند، نیاکان خویش را و آثار ماندگارشان را بیشتر به دنیایان و حتی خود ایرانیان معرفی کنیم.

در میان هزاران اثر تاریخی کشورمان، آثار باستانی کیش از جمله آثاری است که در سال های اخیر با معرفی آن میلیون ها دنیاگرد داخلی و خارجی بازدیدکننده از آن، صندلی ویژه ای پیدا نموده است.

صنعت دنیاگردی بی تردید یکی از مهم ترین صنایع در دنیا محسوب می شود به طوری که براساس آمار سازمان دنیای توریسم عایدی حاصل از عایدی دنیاگردی بین المللی پس از صنعت نفت و خودرو بالاترین اندازه و سهم ارزش صادرات دنیا را به خود اختصاص داده است.

بعلاوه براساس آمار این سازمان منافع مستقیم به دست آمده از صنعت دنیاگردی حدود 6 درصد فراوری ناخالص داخلی دنیا و 1 شغل از هر 15 شغل متعلق به این صنعت است.

گرچه به نظر کارشناسان، رسیدن به این مقصود عزم ملی و مدیریت جامع را می طلبد تا با استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل، به آن جامه عمل پوشاند.

به دست آوردن عایدیی بیش از عایدی صنعت نفت از بخش توریسم منوط به ایجاد بسترسازی های مناسب برای جذب دنیاگردان است.

وجود اقامتگاه های مناسب، راه های خوب، پایانه های هوایی و دریایی مناسب، وسایل حمل و نقل و برخورد مناسب با دنیاگردان همگی از جمله بستر لازم برای توسعه صنعت دنیاگردی می باشند.

به عبارت دیگر وجود جاذبه های بالقوه دنیاگردی در یک کشور شرط لازم برای جذب دنیاگردان است، ولی کافی نیست.

اما دومین عامل جذب دنیاگرد خارجی بحث فراهم کردن امکانات رفاهی، اسکان و در کنار آن آموزش به ارایه کنندگان خدمات است.

شهر باستانی کیش، بازمانده شهر پیشین کیش در میانه کرانه شمالی جزیره واقع شده است. آثار شهر به گونه پشته های بزرگ از بناهای سنگی با ملات ساروج و گچ دیده می شود. بناها از قلوه سنگ های شنی ساخته شده و روی برخی از دیوارها پوشش گچی دیده می شود. این بنا با توجه به نوع معماری به اواخر دوره ساسانی باز می شود. این شهر در جزیره کیش واقع است. جزیره کیش امروزه به صورت مدرن و زیبا مورد استفاده دنیاگردان قرار می گیرد، درگذشته به نام های کیان، کامتینا، قیس و … نامیده می شده.

بازسازی و تجهیز فرودگاه بین المللی کیش به آخرین امکانات ناوبری، توسعه امکانات مخابراتی، ایجاد شبکه منظم راه های درون شهری و ارایه خدمات شهری مناسب از جمله اقدامات اساسی برای فراهم آوردن در زمینه های لازم در جهت جذب سرمایه گذار و به تبع آن جذب دنیاگرد می باشد.

توسعه امکانات و تسهیلات توریستی از جمله مجتمع های ورزشی و تفریحی، احداث مرکز همایش های بین المللی و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های تجاری مختلف در سطح بین المللی، جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در محور دنیاگردی و ایجاد امکانات مناسب و جاذبه های دنیاگردی ویژه از دیگر اقدامات برای توسعه دنیاگردی کیش است.

علاوه بر این جزیره کیش از امکانات تفریحی و جاذبه های دنیاگردی مناسبی نیز برخوردار است.

● قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها در سال 1507 میلادی همزمان با ورود آنها به جزیره هرمز بنا شده است و در مدت 115 سال کم کم توسعه یافته است. پایگاه نظامی پرتغالی ها، زمینی به طول 260 متر و عرض 176 متر را در برمی گیرد. در حیاط دروازه ورودی این دژ، آب انباری وجود دارد که به علت نمایش یک نمونه از هنر تاق مهندسی اواخر دوره گوتیگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

● معبد هندوها

این معبد که به نام بت گوری نیز نامیده می شود در بندرعباس واقع شده است و سبک معماری آن متاثر از معماری هندی است. این بنا از یک اتاق چهارگوش میانی که درون آن گنبد معبد قرار گرفته تشکیل شده است. ساختمان معبد بت گوری در سال 1310 در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالمک احداث شده است.

● جنگل های حرا

جنگل های حرا از نادرترین پوشش گیاهی ایران و دنیا است که با شرایط ویژه ای در آب دریا رشد می نماید.

جنگل های حرا در استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم قابل مشاهده است که در نواحی مختلف آن پراکنده است. برگ درختان حرا خوراکی است و دارای ارزش غذایی برابر یونجه و جو است.

مسجد و مناره ملک بن عباس

این مسجد در بخش باختری شهر بندرلنگه در نزدیکی دریا واقع شده است. این بنا در سال 1280 هجری قمری به وسیله حاج محمد ابن عباس ساخته شده است. مناره و شبستان مسجد ملک بن عباس از لحاظ دیرنیگی ساختمان با سایر بناهای تاریخی شهر یکسان نیست و سبک معماری از ویژگی های محلی برخوردار است.

مجموعه قنات کیش با قدمت 2000 سال، شهر باستانی حریره، مجتمع تفریحی پارک جنگل، مجموعه اسکله تفریحی، امکانات ورزش های دریایی و بازارهای مدرن از جمله جاذبه های دنیاگردی کیش است.

قابلیت های دنیاگردی کیش همانند سواحل و دریای زیبا، اقلیم مساعد در نیمه سرد سال و امکانات اقامتی مناسب آن باعث شده در برنامه سوم توسعه مالی ـ اجتماعی کشور و در مصوبات شورای عالی منطقه ها آزاد، دنیاگردی یکی از راهبردها و چشم اندازهای توسعه این منطقه باشد.

در حال حاضر جزیره کیش دارای 60 هتل و مرکز اقامتی مدرن با حدود 9 هزار تخت می باشد که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون دنیاگرد داخلی و خارجی است.

منبع: روزنامه جوان

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21446

به "کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیش گنجینه ای ملی از نگاه صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید