زندگی در قشم چگونه است؟

به گزارش دَبی بلاگ، قشم جزیره ای آرام و بی هیاهو است که با زیبایی های طبیعی و بکر، یکی از محبوب ترین منطقه ها برای زندگی و کار در ایران محسوب می گردد.

زندگی در قشم چگونه است؟

قِشم بزرگ ترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشت. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می گردد.

شهر قشم در شرقی ترین نقطه جزیره واقع شده است و به رغم آنکه این شهر نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی ندارد، موقعیت استراتژیک آن (دید گسترده به جنوب، شمال و شرق، دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس و...) از قدیم واجد اهمیت بوده و عمده ترین سکونتگاه جزیره محسوب می شده است. انتخاب شهر قشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم نیز بر اهمیت این شهر افزوده است. جمعیت کل جزیره قشم 98,829 نفر است که این آمار به سرشماری رسمی سال 1395 تعلق دارد.

آنچه باید درباره قشم بدانید

  • قشم کجاست؟
  • وجه تسمیه قشم
  • آب و هوای قشم
  • قیمت مسکن در قشم
  • اقتصاد قشم
  • بازارهای قشم
  • مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی قشم
  • جاهای دیدنی قشم

قشم کجاست؟

جزیره قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می گردد. فاصله جزیره قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس 20 کیلومتر، تا بندر هرمز 18 کیلومتر، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) 9 کیلومتر، تا جزیره ابوموسی 163 کیلومتر و جزیره تنب بزرگ 114 کیلومتر است.

وجه تسمیه قشم

قشم نام امروزى جزیره و نام شهر بندرى جزیره اى در آب هاى خلیج فارس است. این جزیره در منابع اسلامى تا حدود سده دهم هجرى، به نام هاى دیگرى مانند کاوان یا بنى کاوان و لافت معروفیت داشته است. مسعودى در مروج الذهب، (نوشته اى از اوایل سده ى چهارم هجرى)، در توضیح جزایر خلیج فارس مى نویسد:

از آن جمله جزیره لافت است که آن را جزیره بنى کاوان گویند.

مؤلف کتاب حدودالعام نیز از این جزیره به نام لافت نام مى برد و مى نویسد:

اندرو شهرى خرم است مراو را لافت خوانند و این جزیره برابر پارس است.

دمشقى در نخبه الدهر (از سده هشتم هجرى)، این جزیره را لافت و بنى کاوان مى خواند و آن را از جزایر آباد آن موقع دانسته است.

از دوره صفوى (907-1148 ه جری قمری) به این سو، از این جزیره با نام قِشْم، یا به گویش ساحل نشینان کِشم، در منابع جغرافیایى و تاریخى یاد نموده اند. در میان عرب هاى منطقه، این جزیره به نام جزیره الطویله و در میان فارس ها به نام جزیره دراز معروف بوده است.

برخى کیش را که اکنون نام جزیره دیگرى به نام قیس در خلیج فارس است، نام قدیم جزیره قشم دانسته اند و گفته اند چون شکل این جزیره شبیه تَرْکَش (تیردان) است، آن را کیش خوانده اند که به این معنا است.

در برهان قاطع، کیش نام شهرى در جزیره اى مشهور به هرمز آمده و در وجه تسمیه آن چنین نوشته شده است:

چون بر بلندى هاى اطراف هرموز برمى آیند مانند کیش که ترکش باشد، به نظر مى آید.

مؤلف برهان قاطع، ظاهرا جریزه هرمز را با قشم یکى گرفته است.

مولف آنندراج نام این جزیره را کیش و آن را همان جزیره دراز خوانده است و مى نویسد که چون از دور به آن نظر نمایند، به ترکیب کیش (یعنى جاى تیر) کند.

اعتمادالسلطنه نیز در مرآه البلدان مى نویسد:

جزیره قشم یا کیش که آن را باسعیدو (نام خور و بندرى در بن غربى جزیره) هم مى گویند؛ چون شبیه به ترکش، یعنى جعبه ى تیر است؛ آن را به فارسى کیش گفته اند.

قشم در لغت نامه دهخدا به معانى زیر آمده است:

سرشت که مردم بر آن آفریده، طبیعت، آبراهه تنگ در رودبار یا در زمین یا آبراهه مطلق، تن و پیکر، جسم، گوشت پخته، سرخ شده، پیه، بن و نژاد، اصل، حال و هیئت.

در میان معانى فوق طبیعت به خاطر زیبایى هاى طبیعى، خدادادى و بهشت گونه جزیره قشم و نیز آبراهه به سبب وجود مسیل و آبراهه هاى بسیار که بر اثر ریزش باران هاى سیل آسا و کوتاه مدت یا در نتیجه دخالت انسان ها در جزیره به وجود آمده است، بیشتر مناسب جزیره قشم امروزى است.

برخلاف هیاهو و امکانات منطقه ها آزاد کیش، چابهار و ... جزیره قشم با وجود امکانات کم، رتبه اول تردد مسافران را به خود اختصاص داده است. هفت صبح دلایل این اتفاق را آنالیز می نماید.

بسیاری از افراد با شنیدن نام منطقه ها آزاد به یاد کیش، چابهار، ارس، آستارا و ... می افتند و تصور عمومی به این صورت است که جولانگاه اول مسافران این جزایر و شهرها هستند. هتل ها، مراکز گردشگری و بیشتر امکانات رفاهی در این منطقه ها واقع شده اند و همه ساله سرمایه گذاری های زیادی در آن ها انجام می گردد؛ اما آمار گمرک نشان می دهد در این میان یک رقیب کم سروصدا گوی رقابت را از همه آن ها دزدیده است.

قشم، منطقه آزاد کم امکانات کشور در سه ماه اول سال جاری در حدود دو میلیون و 200 هزار مسافر ورودی و خروجی فقط به وسیله هوایی را ثبت نموده و با اختلاف یک میلیون و 300 هزار مسافری از رقیب خود یعنی جزیره کیش در رتبه اول ایستاده است.

آب و هوای قشم

قشم در گروه سرزمین های گرم و مرطوب قرار می گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالا است. فشار هوا در قشم بین 1,015 تا 1,018 میلی بار جیوه است که در تابستان به علت گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از 1000 میلی بار می رسد. دمای میانه سالانه جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی گراد، با میانه حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب 33 و 18 درجه سانتی گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم ترین زمان ها 10 تیر تا 10 شهریور و سردترین ماه ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق 46 و 16 درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.

قیمت مسکن در قشم

قیمت مسکن در جزیره قشم بسیار مقرون به صرفه تر از جزیره کیش است. بر اساس گفته مشاوران املاک در قشم، گران ترین آپارتمان ها واقع در شهرک سام و زال است و مقرون به صرفه ترین ها به منطقه ها سیستان و بوستان تعلق دارد. با وجود سرازیر شدن تعداد زیادی از هموطنان به منطقه خوش آب و هوا و پردرآمد قشم، قیمت خریدوفروش، رهن و اجاره در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته است.

شهرک های مسکونی قشم

  • شهرک نریمان
  • شهرک سام
  • شهرک زال
  • شهرک بوستان
  • شهرک تولا
  • شهرک گلستان
  • شهرک بهارستان
  • شهرک دلگشا
  • دهکده ساحلی

اقتصاد قشم

بیش از 100 واحد صنعتی فعال در منطقه حضور دارند که خیلی از آن ها شاخص هستند؛ مانند ذوب قلع که 100 درصد فراوریاتشان صادراتی است و آلیاژ گستر که بخشی از فراوریات آن صادراتی است؛ بعلاوه شرکت سوپر پایپ، نت لوب و سیمان قشم و دی سی جی که اکثرا به کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی هم به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می شوند.

افزون بر این، شرکت فراوری قهوه در قشم و شرکت آرتا شبکه که به فراوری آنتن می پردازد، به فعالیت در این جزیره می پردازند.

اقتصاد قشم در بخش های گردشگری نیز بسیار فعال است و هرساله گردشگران فراوان داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید که از این رو می توان در زمینه ایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری در بخش های مختلف مرتبط با گردشگری فعالیت کرد.

آب و برق در قشم

چیزی که تعیین شده، این است که مشکل تامین آب در شهر قشم وجود دارد و آب و برق شهر با مسائل فراوانی روبه رو است. در بعضی نقاط شهر آب لوله کشی مناسب وجود ندارد و این مشکل در روستاهای اطراف قشم بسیار جدی تر دیده می گردد و شما اگر برای زندگی به قشم می روید، نباید توقع یک شرایط کاملا معمولی مانند سرزمین اصلی کشور را داشته باشید.

مزیت سرمایه گذاری در قشم

1. معافیت مالیاتی 30 ساله جهت شرکت های فعال در منطقه.

2. معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت فراورینمایندگان.

3. ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به اندازه ارزش افزوده.

4. آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف صد در صد.

5. مقررات ساده و نیروی کار مناسب.

6. صدور ویزا برای خارجیان در مبادی ورودی منطقه آزاد.

بازارهای قشم

بازارهای قشم هم از جمله بازارهایی محسوب می گردد که انحصار خود را حفظ نموده است. جذابیت های منحصربه فرد این بازارها در تلفیق بافت سنتیو مدرن است. در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است، بازارهای بین المللی مدرنی به چشم می خورد که خریداران و مخاطبان مخصوص به خود را دارد.

بازار درگهان، در بافت قدیمی محله درگهان قرار گرفته است و فروشنده های آن کمتر تک فروشی می نمایند . در این بازار که به قول فروشندگان محلی جین می فروشند، هنوز با یک سوم قیمت های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را به خود جلب می نماید.

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد؛ اما به واسطه مزایای منطقه آزاد، نسبت قیمت اجناس نسبت به بازار شهرهای دیگر مناسب تر است. از جمله مهم ترین بازارهای قشم می توان به بازار قدیم قشم، بازار ستاره، بازار بزرگ فردوسی، بازار پردیس قشم، بازار خلیج فارس، بازار مرجان، مجتمع اداری و تجاری نخل زرین، بازار سیمرغ، بازار راه ابریشم، مجتمع اداری و مسکونی خورشید، مجتمع تجاری پاسارگاد و بازارچه امام قلی خان اشاره نمود.

مراکز دانشگاهی، علمی تحقیقاتی قشم

مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی جزیره قشم، یکی از مهم ترین مراکز جذب مهاجر در این جزیره است و درسال های اخیر، پیشرفت و توسعه قابل توجهی نیز در این مراکز اتفاق افتاده است.

  • مرکز بین المللی رشد قشم
  • پارک زیست فناوری خلیج فارس
  • باغ موزه گیاه شناسی
  • واحد نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم
  • واحد تاکسیدرمی جزیره
  • آزمایشگاه
  • دانشگاه آزاد قشم
  • دانشگاه پیغام نور
  • موسسه آموزش عالی قشم (همکاری مشترک با دانشگاه کارلتون کانادا)
  • دانشگاه صنعت آب و برق
  • دانشگاه بین المللی شهید بهشتی
  • دانشگاه بین المللی هرمزگان

جاهای دیدنی قشم

قشم به عنوان منطقه ای با آب و هوای منحصربه فرد و جغرافیای خاص و بعلاوه به واسطه برخورداری از طبیعت بکر و استثنایی، از مهم ترین مقاصد گردشگری بین ایرانیان به شمار میرود. بازارهای متعدد و ثبت نخستین ژئوپارک خاورمیانه در این جزیره نیز بر محبوبیت قشم افزوده است. از جمله برترین جاهای دیدنی قشم می توان به دره ستارگان، قلعه پرتغالی ها، ساحل نقره ای و جنگل حرا اشاره نمود.

تجربیات خود را از سفر به جزیره قشم، با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / freena.ir / fa.wikipedia.org / jplus.jamaran.ir / freezones.ir / 7sobh.com
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24604

به "زندگی در قشم چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در قشم چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید