مهارت همدلی چگونه می تواند باعث بهبود روابط گردد برای همدلی با دیگران به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

به گزارش دَبی بلاگ، گوش دادن همدلانه تکنیکی است که به ما امکان می دهد با درکی قوی تر؛ چه از نظر فکری و چه از نظر احساسی، روابط خود را توسعه دهیم و تقویت کنیم و به این ترتیب، تکنیک های گوش دادن فعال را به سطح جدیدی ارتقا بخشیم.

مهارت همدلی چگونه می تواند باعث بهبود روابط گردد برای همدلی با دیگران به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

خبرنگاران -یکتا فراهانی: برخوردار بودن از مهارت همدلی مهارتی است که علاوه بر اینکه می تواند احساس خوبی به دیگران منتقل کند باعث استحکام روابط هم خواهد شد. در گوش دادن همدلانه باید با حوصله به حرف های طرف مقابل گوش دهیم؛ حتی اگر با آن ها موافق نباشیم. تکان دادن سر یا بیان عباراتی مانند می فهمم یا می دانم هم قدرت پذیرش بیشتر ما را نشان می دهد و هم باعث اعتماد و اطمینان طرف مقابل خواهد شد.

در واقع می توانیم خودمان را مانند آینه ای در نظر بگیریم که افکار و احساسات گوینده را برای مخاطب تکرار می نماید. به این ترتیب طرف مقابل ما هم می تواند خودش را بهتر آنالیز و شناسایی کند.

درک نشدن و بدفهمی

دکتر شادی پاک اندیش، روان شناس سلامت و طرح واره درمانگر درباره چگونگی رسیدن به درک متقابل و گوش دادن همراه با همدلی می گوید: امروزه دردی که شاید هر کدام از ما به نوعی آن را تجربه نموده باشیم، بدفهمی یا درک نشدن در ارتباطات است. وقتی یکدیگر را نمی فهمیم، رفتار متقابل ما باعث ایجاد مشکل جدیدی خواهد شد.

البته به نظر می رسد گاهی داشتن همدلی در روابط چندان آسان هم نیست. چون شاید خود ما شناخت کافی از آن نداشته باشیم.

لازمه برخوردار بودن از احساس همدلی درست آن است که بتوانیم تجربه طرف مقابل را درک کنیم و نسبت به کلماتی که به کار می بریم مطلع باشیم. چون کلمات می توانند نشان دهنده تصور ما از مسائل باشند. در مهارت همدلی ما باید بتوانیم خودمان را به جای شخص دیگری بگذاریم تا موضوعات را از دریچه چشم آن ها ببینیم.

نقش همدلی در روابط

به گفته این روان شناس سلامت، همدلی به ما یاری می نماید رفتار خشونت آمیزی نداشته باشیم و در برخورد با دیگران، اصول مهربانی را در نظر داشته باشیم.

برای ایجاد همدلی باید به طرف مقابلمان نشان دهیم احساس او برای ما مهم و ارزشمند است و یاری کنیم بتواند با خودش مهربان باشد. البته قرار نیست با تأیید فرد مقابل، او را در درد و رنج غرق کنیم. درواقع بهتر است فرصتی فراهم کنیم تا بتوانیم روش درست تجربه کردن هیجانات را با همدیگر آنالیز کنیم. لازمه همدلی آن نیست که مستقیم بر مسائل او تمرکز کنیم بلکه بهتر است سعی در برداشتن گامهای ابتدایی با همدیگر برآییم.

برای همدلی پیروز با هر فرد باید آن گونه که مورد علاقه خود اوست گفت وگو کنیم؛ نه آن گونه که خودمان انتظار داریم.

گوش دادن فعال؛ اولین گام همدلی

گوش دادن فعال یاری می نماید با استفاده از شنیده هایمان در ارتباط، بفهمیم کسی که با ما گفت و گو می نماید، خودش را چطور توصیف و درک می نماید.

در واقع هر فرد دیدگاه منحصر به فردی نسبت به واقعیت ها دارد ولی با استفاده از درک و تجارب خودمان می توانیم از تجربه طرف مقابل مطلع شویم که این توانایی همدلی نامیده می گردد.

در واقع همدلی برترین پاسخ به احساسات خودمان و دیگران است و یاری می نماید با احساساتمان آشنا شویم تا بتوانیم رفتار مناسب تر و کارآمدتری با دیگران داشته باشیم.

موانع گوش دادن فعال و مهارت همدلی

دکتر پاک اندیش می گوید گاهی ممکن است دست به پیش بینی بزنیم و نامطلعانه مانع از برقراری ارتباط همدلانه با دیگران شویم. مثلاً این موارد مانع از برقراری ارتباط همدلانه می شوند:

-توصیه و نصیحت کردن: توصیه به دیگران در لحظات هیجانی درباره مزایا و راهکار های منطقی تر یا واقع گرایانه تر فقط تجربیات آن ها را بی اعتبار جلوه می دهد. مثلاً وقتی به کسی که خشمگین و عصبانی است بگوییم خونسرد باش، یا حالا برو قدم بزن، سعی کمتر فکر کنی و ... نمی توانیم به او احساس خوب همدلی ما را منتقل کنیم.

- ارائه راهکار: فراموش نکنیم وقتی افراد مشکل شان را با ما در میان می گذارند همواره در پی راهکار نیستند و انتظار ندارند ما هم چنین کاری برایشان انجام دهیم. بنابراین جملاتی که نشان می دهند آن ها اشتباه نموده اند و باید به گونه دیگری رفتار می کردند مانند باید بهتر رفتار می کردی، یا این کار را بکن، آن کار را نکن و ... چندان مفید واقع نمی شوند.

توجه داشته باشیم وقتی دیگران احساسات ما را به رسمیت بشناسند بهتر است آن را راهنمایی نمایند؛ نه کنترل.

درک دیگران بدون قضاوت و عیب جویی

به گفته این روان شناس سلامت، هنگام درست گوش دادن در عین حال که کلمات را می شنویم باید به لحن گفتار، طنین صدا و ابعاد و زوایا آن هم توجه داشته باشیم.

گوش دادن فعال و همدلانه کار ساده ای نیست. ضمن آنکه برای ارتباط برقرار کردن به شکل مؤثر با دیگران نیازی نیست که حتمآ آن ها را دوست داشته باشیم یا با نظرات، ارزش ها و عقایدشان موافق باشیم. ما می توانیم با کنار گذاشتن قضاوت، عیب جویی و انتقاد دیگران را بهتر درک کنیم.

فراموش نکنیم حتی روابط سخت و پرچالش هم با همدلی می توانند عمیق، پیروز و صمیمانه شوند.

تمرین مهارت همدلی

دکتر نیک اندیش می گوید توجه به این موارد هنگام گوش دادن به دیگران می تواند مهارت همدلی را تقویت کند:

- هنگام گفت و گو با دیگران چه با کلام و چه با زبان بدن مثلاً با تکان دادن سر، نگاه و ... به آن ها بازخورد بدهیم.

- بهتر است صحبت های طرف مقابل را در فرم ساده تری بازتاب دهیم. مثلاً آ نچه را می شنویم تکرار و آن را با طرف مقابل آنالیز کنیم.

- البته نیازی نیست آنچه را شخص می گوید کلمه به کلمه تکرار کنیم. بلکه می توانیم دریافت خودمان را با طرف مقابل به اشتراک بگذاریم و نظر و احساس او را نیز جویا شویم.

در واقع ما با همدلی کردن با دیگران می توانیم به شناخت و درک بهتری از خودمان هم دست یابیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29255

به "مهارت همدلی چگونه می تواند باعث بهبود روابط گردد برای همدلی با دیگران به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت همدلی چگونه می تواند باعث بهبود روابط گردد برای همدلی با دیگران به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید