نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

به گزارش دَبی بلاگ، فارس نوشت: مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت برای آنالیز اجرای قطعنامه 2231 گفت تحریم های آمریکا، مردم ایران را هدف گرفته تا در جامعه نارضایتی ایجاد کند.

نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

روانچی ضمن اشاره به نقض قطعنامه 2231 توسط آمریکا، گفت واشنگتن به صورت غیرقانونی از توافق هسته ای ایران خارج شده و تحریم های یک جانبه را در تناقض با تعهدات بین المللی اش علیه ایران احیا کرد.

وی با غیر قانونی، غیر اخلاقی، غیر انسانی و ظالمانه خواندن تحریم های آمریکا علیه مردم ایران، توضیح داد که به دلیل فشارهای تحریمی واشنگتن است که واردات بعضی داروها برای بیماری های خاص به ایران متوقف شده است.

متن کامل این سخنرانی به توضیح ذیل است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

خانم رئیس،

شورای امنیت باردیگر در حال آنالیز اجرای یکی از مهمترین قطعنامه های خود یعنی قطعنامه 2231 است که یک عضو دایم شورا در حال نقض جدی آن است. این امر در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است. در اینجا می خواهم حمایت ارزشمند تمامی 14 عضو شورا از برجام را ارج نهم.

هنگامی که شورا با تصویب اجماعی قطعنامه 2231 برجام را تایید کرد، همه جهان آن را یک دستاورد بزرگ برای تبادل نظر و دیپلماسی چند جانبه خواند و مشارکتی قطعی در صلح و امنیت بین المللی دانست. قطعنامه 2231 تاکید دارد برجام موجب توسعه و تسهیل همکاری و تماس های تجاری و اقتصادی با ایران می شود.

همانطور که دبیرکل به درستی در گزارش اخیر خود گفته یک بخش اساسی برجام برطرف تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران به منظور عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی است. مضافا، براساس برجام، 1+5 و اتحادیه اروپا متعهد شده اند ازدسترسی ایران به حوزه های تجاری، فناوری، اقتصادی و انرژی اطمینان حاصل کنند و آمریکا متعهد شده در دستیابی ایران به کلیه منافع حاصل از برطرف تحریم ها مزاحمتی ایجاد نکند.

در 18 اردیبهشت 1397، رئیس جمهور آمریکا یک یادداشت ریاستی[1] برای توقف عضویت در برجام صادر کرد. در واقع، آمریکا تصمیم گرفت به صورت غیرقانونی از برجام خارج شود و مغایر با تعهدات بین المللی اش همه تحریم هایی که براساس برجام برداشته شده بود را بازگرداند. این و تحولات بعدی منافع برجام برای ایران را تقریبا به صورت کامل بی اثر کرد و در بعضی جوانب، شرایط کنونی حتی بدتر از زمان پیش از انعقاد برجام است. از آن موقع، اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا به دیگر دولت ها تعمیم یافته و در واقع، به خاطر احترام به تعهدات شان براساس قطعنامه 2231 آمریکا دارد آنها را مجازات می نماید. یکی دیگر از مواردی که در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است.

تحریم های آمریکا با نیت مجازات جمعی عامه مردم است که حتی در زمان مخاصمات مسلحانه هم ممنوع می باشد. آنها آسیب پذیرترین گروههای مردم عادی را نیز هدف قرار می دهند تا در جامعه نارضایتی ایجاد کنند و لذا طبیعت غیرانسانی دارند.

تحریم های آمریکا همچنین بخش های مختلف اقتصاد ایران از جمله بخش های نفتی و بانکی ایران را هدف قرار داده است که تاثیر منفی بر زندگی میلیون ها ایرانی دارد. برخلاف ادعاهای آمریکا، تحریم هایش پایین تر، بهتر یا جایگزین جنگ نیستند بلکه جنگ واقعی اما با ابزار و نام دیگری هستند. به همین سادگی! آمریکا از غذا و دارو به عنوان اسلحه استفاده می نماید و مغایر با دستور 11 مهر 1397 دیوان بین المللی دادگستری، تحریم هایش را حتی به دیگر کالاهای بشردوستانه تعمیم داده است.

مقامات آمریکایی تایید کرده اند که رنج ناشی از تحریم ها برای مردم عادی عمدی و بخشی از یک استراتژی سیاسی است. وزیرخارجه آمریکا شرایط عجیبش برای انتقال غذا و دارو برای مردم ایران را حداقل دو مرتبه به صورت عمومی مطرح کرده است.

به هر تقدیر، تحریم های آمریکا غیرمشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است. شرم آور است که زورگویی آمریکا باعث توقف صادرات بعضی داروها به ایران و کابوس بعضی بیماران شده است. به طور مثال، یک شرکت اروپایی تحت فشار تحریم های آمریکا صادرات باندهای مخصوص بیماران ای- بی که حاصل شرایط ژنتیکی نادر است و منجر به تاول زدن آسان پوست می شود، را متوقف کرده است.

آوا، دختر دوساله اهوازی، که از ای- بی رنج می برد یکی از بچه ها پروانه ای است. به این نام خوانده می شوند چون پوست شان نظیر پروانه ها شکننده است. برای جلوگیری از عفونت، پروانه ها باید با باندهای مخصوص پوشیده شود. حتی آن باندها هم درد را مرتفع نمی نماید اما جایگزین هایش وحشتناک است چرا که در زمان برداشتن پوست بچه ها را می نماید. در این روزها، واردات این باندها برای بیماران پروانه ای تقریبا غیرممکن شده و حیات بچه ها بی گناهی نظیر آوا را به خطر انداخته است. هم اکنون بچه ها پروانه ای درد ناشی از تحریم های غیرانسانی آمریکا را با دل و جان خود لمس می کنند. خرداد امسال آوا از درد برای همیشه رهایی یافت و فوت کرد.

داستان وی فقط بخش بسیار کوچکی از کل ماجرا است چرا که بچه ها و بزرگسال مبتلا به سرطان و بیماریهای خاص در سکوت به مبارزه با مرگ می پردازند. کشتار بچه ها و بیماران شجاعانه نیست !

سیاست فشار حداکثری آمریکا به مثابه تروریسم اقتصادی است که مردم بی گناه را می کشد. بنابراین، کسانی که در طراحی، حمایت و اجرای این تحریم ها نقش دارند باید بازخواست شوند.

از دبیرکل انتظار می رود وفق بند 7 یادداشت 44 به صورت کامل در مورد تحریم های آمریکا و تاثیرات غیرانسانی اش گزارش دهد.

آمریکا هم چنین به صورت غیرقانونی فعالیت های هسته ای مجاز تحت قطعنامه 2231 را تحریم کرده و مانع اجرای تعهدات ایران ودیگر دولت ها شده است. مضافا، بر فعالیت های کانال خرید تاثیر منفی داشته است.

به رغم همه سختی های عارض بر مردم ایران در نتیجه تحریم های غیرقانونی آمریکا، ایران بنا به درخواست دیگر اعضای برجام و براساس تعهد ایشان به جبران، یک سال تامل کرد و تعهداتش را به صورت کامل انجام داد.

اعضای برجام در 15 تیر و 2 مهرماه 1397 تعهد به جبران از جمله برای تاسیس کانال های اقتصادی موثر، صادرات نفت، کشتیرانی و بیمه، و محافظت در قبال تاثیرات فرامرزی تحریم های آمریکا نمودند. هیچ یک از این تعهدات تا به امروز عملی نشده است.

ایران به اجرای برجام متعهد بوده و هست. این واقعیت به صورت مکرر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله بعد از بازگشت تحریم های یکحانبه آمریکا تایید شده است. اما اجرای یکجانبه برجام پایدار نیست. اجرای کامل این توافق مستلزم وجود بیش از یک طرف راغب و توانمند است. بعد از یک دوره یک ساله صبر استراتژیک و در مقابل تداوم بی عملی طرف های اروپایی برجام و بعد از ملاحظه عدم احترام به قول هایی که به ایران داده شده، ایران ناگزیر به عمل و اتخاذ گام های ضروری برای درمان عدم توازن ایجاد شده در برجام شد. برای اینکار، ایران که سازوکار حل و اختلاف برجام را طی کرده بود، نهایتا اقدام جبرانی مورد شناسایی برجام و شورای امنیت را اعمال کرد. این تصمیم با دقت برای حفظ برجام طراحی شد.

ایران اجرای بعضی تعهدات خود را براساس بندهای 26 و 36 برجام متوقف کرده است. به منظور ایجاد فضا برای دیپلماسی، یک رویکرد گام به گام با فاصله زمانی های دو ماهه طراحی شده است. گام های ایران بازگشت پذیر هستند اما خسارات وارده به ایران و ایرانیان در نتیجه تحریم ها اصلا بازگشت پذیر نیست. چگونه فرصت های از دست رفته، صدمات وارده به اقتصاد، و مهمتر از همه، نفوس گرانبهای تلف شده و رنج مردم ایران به ویژه بچه ها، سالمندان و بیماران می تواند برشود؟

ایران فقط بعضی اقدامات داوطلبانه را متوقف کرده است. آنها به همکاری ایران با آژانس لطمه ای نزده است. آنها مغایر با تعهدات پادمانی ما هم نیستند. آژانس مکررا تایید کرده که ایران مشمول جامع ترین نظام راستی آزمایی موجود در جهان است. قابل توجه اینکه در سال 2018 تعداد کل بازرسی های آژانس در سرتاسر جهان 2195 مورد بوده در حالیکه تا نوامبر 2019 بیش از 688 بازرسی در ایران صورت گرفته که به 1367 شخص- روز بازرسی بالغ می شود.

ایران همیشه تعهداتش را محترم شمرده و منطق را با منطق و احترام را با احترام جواب داده است. اما ما نمی توانیم زورگویی را از هیچ جایی بپذیریم و نخواهیم پذیرفت. ما به تهدید و ارعاب پاسخ متقابل خواهیم داد. در حال حاضر، بیشترین کوشش در حسن نیت برای حفظ برجام از سوی ایران در حال اجرا است. به محض اینکه اجرای کامل برجام توسط دیگر اعضا تضمین شود، ایران بلافاصله از گام های خویش باز می شود. اگر اراده برای اجرای برجام توسط همه طرف ها وجود داشته باشد، راه وجود دارد. اما ایران نمی تواند به تداوم تحریم های غیرقانونی و عدم وجود اقدامات جبرانی در قبال این تحریم ها توسط دیگر طرف ها بی تفاوت باقی بماند. ایران اقدامات ضروری برای تامین منافع ملی اش بعمل خواهد آورد و گزینه های ایران محدود نیست. در ضمن، هراقدام غیرضروری و بیجا علیه ایران با اقدام قاطع ایران روبرو خواهد شد همانطور که قبلا در عالی ترین سطوح به شرکای برجامی مان اعلام کرده ایم.

پیشنهاد آمریکا برای تبادل نظری بی قید و شرط با ایران صادقانه نیست و ناشی از عادتش برای ورود به تبادل نظر از موضع قدرت و نه از موضع برابر است. درخواست تبادل نظر با ایران و همزمان اصرار بر اعمال سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران قابل جمع نیست. ایران زیر تهدید شمشیر مذاکره نخواهد نمود. آمریکا باید یک تصمیم استراتژیک بگیرد. همانطور که یک ضرب المثل آمریکایی می گوید نمی توانی همزمان هم کیک خود را داشته باشی و هم آن را بخوری. یا سیاست فشار حداکثری وحشتناک و کهنه خود را ادامه دهید که از سوی مردم ایران سرزنش و در سطح بین المللی به عنوان یک شریک غیرقابل اعتماد تلقی شده، یا همانند یک دولت عادی رفتار کنید و تحریم های خود را بردارید. در این راستا، اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط آمریکا راستا را برای یک تبادل نظری واقعی در چارچوب توافق هسته ای آماده خواهد نمود.

از زمان انعقاد برجام، بعضی دولت ها کوشش کرده اند شورای امنیت را به مسایلی ورای برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وارد کنند. خلال مذاکرات هسته ای، ما با خواسته بعضی طرف ها برای گنجاندن موارد غیرمرتبط در سند نهایی مخالفت کردیم و بدین ترتیب موافقت نکردیم که توانمندی های دفاعی مشروع ایران و نقش منطقه ایش به شمول مبارزه با تروریسم را در بر بگیرد یا متاثر کند. کوشش های اخیر برای مرتبط کردن این موضوعات از جمله به واسطه تفسیر نادرست از پیوست ب قطعنامه 2231 کاملا غیرموجه است.

دستیابی به ابزارهای دفاع مشروع یک حق ذاتی در حقوق بین الملل است. ما در یک منطقه شکننده و ناامن زندگی می کنیم. مضافا، فروش مقادیر زیاد تسلیحات سنگین به منطقه آن را آماده انفجار کرده است. کسانی که از ایران می خواهند توانمندی های تسلیحاتی متعاف خود را محدود کند، سود زیادی از فروش تسلیحات مرگبار به این منطقه می برند. تحت هیچ شرایطی، ایران در مورد امنیت خود مصالحه نخواهد نمود.

ایران تسلیحات اتمی ندارد و در برجام تعهد کرده دنبال دستیابی و فراوری آن نباشد. همین طور هم موشک های ایران طراحی نشده برای داشتن توانمندی پرتاب تسلیحات اتمی نبوده و بنابراین خارج از چارچوب قطعنامه 2231 است. انتخاب عبارت طراحی شده برای داشتن توانمندی تعمدی و متعاقب مذاکرات طاقت فرسا بود تا موشک های متعارف ایران را از حیطه قطعنامه خارج کند. این تعبیر به خوبی در بیانیه ایران متعاقب تصویب قطعنامه 2231 منعکس شده است. بازتفسیر خودسرانه قطعنامه با توسل به مفاهیم غیرالزام آورِ یک کلوبِ انحصاریِ 35 عضوی نظیر ام تی سی آر کاملا گمراه کننده و بنابراین غیرقابل قبول است.

در پایان، ملاحظات ما در رابطه با گزارش دبیرکل در نامه اخیر من به شورا آمده و شامل دیدگاههای ما در مورد مواردی است که در صحبتهای امروزم نبود.

خانم رئیس،

با استفاده از فرصت، من همچنین می خواهم توضیحاتی در مورد بعضی صحبت های اعضا بدهم که غیرمرتبط با دستورکار نشست امروز بود.

اول، در مورد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، ما مکرر و به صورت کلی تمامی اتهامات علیه خود را در این زمینه رد کرده ایم. ممکن است به خاطر داشته باشید که بلافاصله، تکرار می کنم، بلافاصله، پس از حمله مزبور هم آمریکا و هم عربستان سعودی ادعا کردند که ایران مسئول این حملات است. چنین ادعاهایی کاملا سازگار با رفتار معمول آنها در موقعیت های مشابه است جایی که ابتدا ایران را متهم می کنند و بعد وانمود می کنند در حال یک تحقیقات جامع هستند.

نتیجه چنین تحقیقاتی از پیش معلوم شده و کاملا قابل پیش بینی است. آن منجر به بعضی عکس ها و ویدئوهای تقبلی یا اسناد جعلی به منظور اثبات به اصطلاح مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم ایران می شود.

دوم، امروز اطلاعات نادرستی به شورا در مورد شرایط جاری در خاورمیانه ارائه شد. مخرج مشترک همه شرایط های گذشته و کنونی خاورمیانه این است که آمریکا به وسیله سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن پیوسته و مدام به درگیریهای منطقه ای دامن زده است. در مقابل، ایران یک نیروی قوی در مقابل ناامنی، تروریسم و افراط گرایی در منطقه خواهد ماند. یک مثال زنده، یاری ما به دولت و مردم عراق و سوریه برای شکست داعش است.

به رغم همه کوشش های آمریکا، هیچ چیزی پیوندهای برادرانه، مذهبی، فرهنگی و تاریخی کشورهای منطقه را نخواهد گسست.

ماه همیشه از تاسیس سازوکار امنیتی در خلیج فارس حمایت کرده ایم. ابتکار اخیر رئیس جمهور ما تحت عنوان پوشش صلح هرمز (امید) طرحی درست در زمان درست است. ما آماده تعامل با همسایگان برای دستیابی به یک چارچوب مورد توافق طرفها در اسرع وقت هستیم.

سوم، طرح مسایل داخلی ایران در این نشست نقض فاحش اصول بنیادین این سازمان به ویژه بند 7 ماده 2 منشور است که صراحتا ورود سازمان به مسایل داخلی دولت ها را ممنوع می نماید. اتهاماتی را که علیه کشورم در این زمینه مطرح شد به صورت کامل رد می کنیم.

با تشکر

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد آدینه (به وقت تهران) برای بحث درباره هشتمین گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، درباره اجرای قطعنامه شماره 2231 در تأیید برجام تشکیل جلسه داد. رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه از ایران خواست از انجام آزمایش موشکی خودداری کند.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4684

به "نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت چه گفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت چه گفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید