هفته ملی کودک در بوشهر با طعم کتاب، خواندن از حقوق اساسی بچه ها است

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بوشهر، هفته ملی کودک بهانه ای است برای توجه ویژه به قشری که روحیه خاص و منحصربه فردی دارند؛ قشری که سرمایه و آینده سازان واقعی جامعه به شمار می فرایند. بی شک مناسبت هایی مثل روز ادبیات کودک و نوجوان، روز جهانی کودک یا روز یا هفته ملی کودک همه و همه فرصت های ارزشمندی است که به یاری آن می توان صندلی و اهمیت بچه ها را به جامعه، خانواده و حتی خود آن ها یادآوری و تاکید نمود.

هفته ملی کودک در بوشهر با طعم کتاب، خواندن از حقوق اساسی بچه ها است

طبیعتا همان قدر که بازی در شادابی بچه ها نقش موثری ایفا می نماید، کتاب و قصه ها هم در تکوین و تکامل شخصیت آن ها نقش آفرین هستند. به باور کارشناسان، کتاب یکی از راهکارهای راهگشا و مفید برای بهبود روحیه و درمان اختلالات روانی در بچه ها در شرایط بحرانی مثل ایام کروناست.

در این راستا، مربیان مراکز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که از متولیان حوزه کودک هستند، همواره درصددند تا به کمک کتاب به رشد و شکل گیری شخصیت کودک به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک نمایند. از این رو، در همه مناسبت ها کتاب جزء جدایی ناپذیر برنامه های این نهاد برای بچه ها است که خوشبختانه همواره با استقبال خوبی هم از سوی آن ها روبرو می گردد. در هفته ملی کودک سال جاری هم مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان بوشهر با اجرای برنامه هایی کتاب محور تلاش نموده اند تا لحظات مهیج و شادی را برای آینده سازان ایران رقم بزنند.

به بهانه هفته ملی کودک به سراغ مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان رفتیم تا از اهمیت کتاب در رشد شخصیت بچه ها و خودباوری و تربیت آن ها بیشتر بدانیم و بشنویم و اینکه در دو سالی که کرونا همه ابعاد زندگی را تحت سیطره خود قرار داده است و همه افراد جامعه به ویژه بچه ها را در تهدید جدی آسیب های جانی و روانی قرار داده است، این مربیان برای حفظ روحیه و شادابی بچه ها چقدر از کتاب مایه گرفته اند.

لیلا منصوری نژاد، مربی مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بوشهر در خصوص اهمیت کتاب در تربیت بچه ها گفت: در هیچ سرزمینى جز با برنامه ریزی و آینده نگرى نمی توان پیشرفت کرد. مهم ترین سرمایه ى هر سرزمینی نسل های آینده آن؛ یعنى بچه ها آن سرزمین است و برترین راه براى پرورش فکر و اندیشه آنها مطالعه است .

وی ادامه داد: با مطالعه کتاب، کودک به طور غیرمستقیم تجاربی کسب مى کند که با کمک آن مى تواند در آینده گام هاى محکم ترى بردارد. در مراکز کانون که همان کتابخانه های کودک و نوجوان هستند مربیان بیشتر فعالیت های خود را به صورت کتاب محور اجرا مى نمایند و کودک در کنار مطالعه کتاب فعالیت هاى شیرین فرهنگی، هنرى و ادبی را تجربه مى کند.

منصوری نژاد توضیح داد: در مراکز کانون پرورش فکرى بچه ها و نوجوانان، مربی با اجراى فعالیت هاى متنوع و مفرح کودک را به صورت کاملا غیر مستقیم با ایده های خلاقانه و تازه روبه رو مى کند تا در حل مسائل روزانه و آینده و هم کسب تجارب مفید پیروز تر باشد.

وی در سرانجام یادآور شد: کودک با شرکت در فعالیت هاى هدفمند از آموزش هایی مانند پرورش حس زیباشناسى، برقرارى و تثبیت روابط مثبت، برنامه ریزی و خوش بینی، مهارت زندگى معنوى، جرات مند بودن و... بهره مند شده و با نگرشى صحیح و مثبت به سمت زندگى سالم و پویا گام بر مى دارد.

آرزو تنگستانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوان مرکز بندرریگ هم در این باره گفت: با توجه به اهمیت کتاب در زندگی و با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از دوره کودکی، تشویق بچه ها به مطالعه و کتابخوانی و ایجاد حال خوش خواندن در زندگی برنامه های کتاب محور در هفته ملی کودک برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: فعالیت های کتاب محور و به طور کلی ترویج فرهنگ مطالعه از رسالت های اصلی کانون است که به هفته و روز خاصی خلاصه نمی گردد. از این رو، در هفته ملی کودک هم بنا به وظیفه و رسالت اصلی کانون، برنامه ها و فعالیت های کتاب محور اجرا می گردد.

تنگستانی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است، توضیح داد: بنابراین آشناکردن بچه ها با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر بچه ها در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. توجه به فرهنگ مطالعه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل گیری جامعه سالم می گردد.

صاحبه حاجیانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کاکی هم در خصوص هدف از اجرای برنامه های کتاب محور در هفته ملی کودک توضیح داد: هدف اصلی ایجاد انگیزه و تشویق به کتابخوانی در بچه ها است که یک امر مهم و کلیدی است. بعلاوه ارزش دادن به کتاب و مهم جلوه دادن امر کتابخوانی از سوی مربی که می تواند در بچه ها ایجاد انگیزه کند. طبیعتا اجرای برنامه هایی چون خواندن داستان، قصه گویی، شعرخوانی و... یکی از راهکارهای موثر در مانوس کردن بچه ها با یار مهربان است. بنابراین کانون به اسم یک نهاد اجتماعی که کودک در آن پای می گذارد، در این زمینه نقش محوری و اساسی بر عهده دارد. در واقع با اجرای برنامه های کتاب محور می خواهیم بگوییم که حق خواندن و مطالعه، یکی از حقوق اساسی بچه ها محسوب می گردد.

وی ادامه داد: در حقیقت ما داریم تلاش می کنیم تا با اجرای این برنامه ها، کتابخوانی و مطالعه را به بخشی پایدار از زندگی بچه ها تبدیل کنیم. بعلاوه فرهنگ و لذت کتابخوانی را به کودک به شکل بهتر و موثرتری منتقل کنیم. البته در این میان مربی سعی می نماید در وهله اول خود اهل مطالعه و کتاب خواندن باشد تا الگویی خوب برای بچه ها این سرزمین باشد . شاید بتوان گفت که مربی یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل گیری شخصیت کودک است.

حاجیانی تاکید نمود: مربی می تواند از همه لحاظ روی کودک نفوذ داشته و نقش یک الگو را برای او ایفا نماید. به ویژه نقش مربی در پرورش فکر کودک و اینکه کودک در این دوران تاثیرپذیری بیشتری را از عقاید، رفتار و افکار مربی خواهد داشت و این فرصت را باید برای آشتی دادن بچه ها با دنیای دانایی؛ یعنی کتاب مغتنم شمرد و چه فرصتی طلایی تر از هفته ملی کودک!

مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کاکی در سرانجام یادآور شد: کانون با تاثیر زیادی که در پرورش و شکل گیری شخصیت بچه ها دارد و با توجه به این موضوع که بخشی از حساس ترین دوران زندگی بچه ها در این محیط سپری می گردد؛ با اجرای این برنامه ها که واقعا نقش مهمی در کتابخوان کردن بچه ها سرزمینمان دارد، می توان امیداوار به ساختن جامعه ای مترقی و سعادتمند در آینده بود.

مرضیه متین، مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مرکز خورموج با تبریک هفته ملی کودک گفت: کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مرکز خورموج با برگزاری فعالیت های متنوع و لذت بخشِ فرهنگی و هنریِ کتاب محور در این هفته، بچه ها را بیش از پیش با کتاب و کتابخوانی آشنا نموده و با ایجاد علاقه به مطالعه، آنان را ترغیب به کتابخوانی می نماید.

وی توضیح داد: بچه ها با کتاب خواندن یاد می گیرند چگونه سخن بگویند، چگونه نظرشان را بیان نمایند و چگونه به نظر دیگران احترام بگذارند. کتاب خلاقیت و تخیل بچه ها را افزایش می دهد، فکر و احساس بچه ها را درگیر می نماید و به آن شکل می دهد، کتاب می تواند پیغام های مناسبی به بچه ها بدهد و او را در رسیدن به یک زندگی سالم کمک کند.

زهرا میرزایی خواه، مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مرکز اهرم هم هفته ملی کودک را فرصت مناسبی برای معرفی کتاب های مجذوب کننده بیشتری برای بچه ها دانست و گفت: بچه ها تشنه دانستن هستند. ما از دل همین کتاب ها در این هفته برای بچه ها قصه هایی زیبا می گوییم، شعر می خوانیم، نمایش عروسکی اجرا می کنیم تا خلاقیت و تخیل را در بچه ها تقویت کنیم و استرس ایام کرونا را در آن ها کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب بعد از هر برنامه مجذوب کننده، مربی بچه ها را به خواندن کتاب تشویق می نماید. خواندن کتاب باعث ایجاد حس همدلی در بچه ها می گردد و کمک می نماید تا در خصوص افرادی که ارتباط بسیار کمی با آنها دارند، قدردان باشند و با آن ها همدلی نمایند.

میرزایی خواه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه از اجرای برنامه های کتاب محور چه اهدافی را دنبال می کنید، شرح داد: ما مربیان در پی پرورش خلاقیت، افزایش دقت، ایجاد اعتمادبه نفس و رشد نگرش مثبت در بچه ها هستیم. تحقیقات ثابت نموده که کسانی که کتاب کمتری می خوانند، اعتماد به نفس کمتری در مقایسه با کتاب خوان ها دارند. بنابراین کتاب خواندن بچه ها را به حس بهتری از خودشان و در نهایت ارتباطات بهتر می رساند.

وی با بیان اینکه بعلاوه خواندن با لذت می تواند برای آموزش، رشد اجتماعی و شناختی کودک، رفاه و سلامت روانی او مفید باشد، اضافه کرد: این تأثیر با نظر داشتن به آموزش غیرمستقیمی که در بطن هر برنامه نهفته است، افزایش می یابد و ما سعی می کنیم این موارد را در ویژه برنامه های هفته ملی کودک در نظر بگیریم.

مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مرکز اهرم در خصوص تاثیر این برنامه ها در رشد و شکل گیری شخصیت بچه ها گفت: دوران کودکی، مهم ترین و حساس ترین مرحله رشد و زیربنای شکل گیری شخصیت و هویت انسان است. طبیعتا وقتی مربی برای بچه ها شعر می خواند، نمایش اجرا می نماید یا قصه می گوید، بچه ها خود را جای شخصیت های قصه و داستان قرار می دهند، الگوپذیری می نمایند و احساسات آن ها را درک می نمایند با شخصیت ها همراه و به آنان شبیه می شوند.

وی در سرانجام یادآور شد: ما در برنامه های هفته ملی کودک سعی می کنیم تا با اجرای این برنامه ها فکر کنجکاو بچه ها را به پرسشگری دعوت کنیم. مثلا از نظر محتوایی یک قصه می تواند به بچه ها در زمینه پاسخ یابی نسبت به پرسش هایی که دارد، شامل آگاهی های گوناگون، تفسیر مسائل طبیعی به گونه ای درست و علمی و دیگر پرسش های آنان، کمک کند و تخیل بچه ها را تقویت نموده و آنان را در فهم مسائل کمک برساند. پس ما به اسم یک مربی در برنامه ریزی و تدوین فعالیت های خود بایستی به عناصر هویت ساز به خصوص فعالیت های کتاب محور و ابعاد مختلف و مؤثر در شکل گیری هویت بچه ها توجه ویژه داشته باشیم.

بعلاوه ملیحه کرمی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز شماره دو کانون پرورش فکری بوشهر با تبریک هفته ملی کودک گفت: در برنامه های کتاب محور هدف این است که با اجرای فعالیت هایی لذت بخش و نشاط آور و با به کارگیری مجموعه مهارت ها و توانمندی های بچه ها و نوجوانان در اجرای آنها، به تشویق و ترغیبِ بچه ها و نوجوانان به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازیم. از جمله این فعالیت ها می توان به روخوانی کتاب، قصه گویی و قصه خوانی، معرفی کتاب، بازی و تفریح، فعالیت های نمایشی و به طور کل هر شکلی از فعالیت که در آن هدف سوق دادن بچه ها به آشنایی و دوستی با دنیای کتاب هاست، اشاره نمود.

وی بیان نمود: در این شیوه و با اجرای فعالیت های مجذوب کننده و خلاقانه کودک با شوق و لذت، حضوری فعال و پویا دارد و با راهنمایی مربی به اکتشاف و کندو کاو در دنیای کتاب ها می پردازد. بر کسی پوشیده نیست که مطالعه کتاب های مناسب یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل گیری شخصیت بچه ها و نوجوانانی است که بزرگسالان و آینده سازانِ فردای جامعه هستند و پرداختن به این نوع فعالیت ها در هفته کودک نشان از اهمیت این موضوع دارد.

زینب رزمجو، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز شبانکاره هم گفت: دعوت از بچه ها و نوجوانان برای شرکت در برنامه هایی که با مقوله کتاب و کتابخوانی ارتباط دارد، تاثیر بسزایی در رشد علمی و علاقه مندی آنها به مطالعه در سنین بالاتر خواهد داشت. بنابراین هفته کودک فرصت بسیار مناسبی است که به این مهم پرداخته گردد. از این رو، با این هدف و به مناسبت هفته کودک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شبانکاره همانند سال های قبل به برگزاری فعالیت هایی نظیر معرفی کتاب، روخوانی، قصه گویی، نمایش خلاق، نقالی، شعرخوانی و فعالیت های مجذوب کننده دیگر می پردازد.

او اضافه کرد: بچه ها و نوجوانان مهم ترین گروه های سنی جامعه را تشکیل می دهند، بنابراین علاقه مند کردن آنها به مطالعه، بر آینده آن ها و حتی جامعه تاثیرگذار است. همان طور که واقفید یکی از ملاک های توسعه در دنیا کنونی مطالعه و پژوهش است. از این رو علاقه مند کردن بچه ها به کتاب در سن پایین می تواند باعث امیدواری و تحکیم این امر در سال های آینده باشد.

رزمجو در سرانجام توضیح داد: از آنجا که مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است، طبیعتا آشنا کردن بچه ها با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر بچه ها در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. افزون بر این، توجه به فرهنگ مطالعه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل گیری جامعه سالم می گردد.

راضیه عطایی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز جم هم در این باره گفت: کتاب در عصر دیجیتال به اسم یک عنصر مهم تلقی می گردد، آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم، دوری از کتاب به معنی سنتی آن است، باید بچه ها کتاب را به طور فیزیکی لمس نمایند. ارتباط با کتاب باعث تغییر نگرش بچه ها به حوزه کتاب و مطالعه است.

وی ادامه داد: برنامه های کتاب محور موجب انس با کتاب می گردد که در نهایت مطالعه را برای بچه ها لذت بخش می نماید . در واقع، برنامه های کتاب محور باعث می گردد کتابخوانی به اسم یک رسم قدیمی در جامعه دوباره احیا گردد. هدف از اجرای این برنامه ها افزایش سرانه مطالعه، افزایش دانایی، آشنایی بچه ها با دنیای کتاب، اهدای کتاب به اسم یک هدیه به مناسبت های مختلف، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

عطایی توضیح داد: شخصیت هر کودکی بر اساس محیطی که در آن زندگی می نماید، شکل می گیرد اگر ما بتوانیم کتاب را جزئی از زندگی کودک کنیم. بی شک در آینده با شهروندانی باسواد خواهیم داشت که جریان جامعه پذیری در آنها با سرعت بیشتری شکل می گیرد. شخصیت بچه های که کتاب محور باشند بسیار در سطح بالای تشکیل می گردد که باعث کاهش مسائل اجتماعی و فرهنگی در آینده خواهد شد.

معصومه حسینی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز بردخون در خصوص اهمیت برنامه های کتاب محور در رشد بچه ها گفت: فعالیت های کتاب محور و به طور کلی ترویج فرهنگ مطالعه از رسالت های اصلی کانون است که به هفته و روز خاصی خلاصه نمی گردد، از این رو، در هفته ملی کودک هم بنا به وظیفه و رسالت اصلی کانون، برنامه ها و فعالیت های کتاب محور دنبال و اجرا می گردد.

وی توضیح داد: در همین رابطه فعالیت های ویژه اعضای مراکز فرهنگی و هنری با استفاده از یک برنامه ریزی مناسب، قصه گویی برای بچه ها، خواندن اشعار زیبا و با مفهوم، خواندن کتاب با صدای بلند، تشویق بچه ها برای کشیدن نقاشی و بیان کردن داستان، استفاده از کتاب برای پاسخ دادن به سوال های بچه ها و اهدای کتاب به اسم جایزه برای بچه ها را از راهکارهای جذب بچه ها به مطالعه و کتاب و کتابخوانی است.

به عقیده حسینی، از آنجا که مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است، بنابراین آشنا کردن بچه ها با کتاب و فعالیت های کتاب محور تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر بچه ها در تمامی ابعاد شخصیت آنان دارد. توجه به فرهنگ مطالعه در خانه و مدرسه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل گیری جامعه سالم می گردد. کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نقش بی بدیلی در این فرایند دارد و تلاش های مربیان هم متمرکز بر این موضوع است.

مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز بردخون گفت: مهم ترین رسالت و محوری ترین فعالیت کانون، کتاب و فعالیت کتاب محور است و مناسبت های ملی و بین المللی هم فرصت مناسبی برای تأکید بیشتر بر ارتباط بچه ها و نوجوانان با کتاب و بهانه ای برای ورود کتاب به زندگانی بچه ها و نوجوانان است، چراکه انس بچه ها با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است.

حسینی یادآور شد: درواقع فعالیت کتابخوانی مجموع توانمندی ها و مهارت هایی را به کار می گیرد تا به واسطه آن بتوان به همان اهداف یعنی لذت بردن از خواندن ، درست خواندن ، درک و فهم مطالب و داشتن دیدگاه انتقادی در انتخاب کتاب و در بالاترین سطح، پیداکردن سیر مطالعاتی در بچه ها رسید، همین مهارت ها هر کدام می تواند یکی از فعالیت های چندگانه فرهنگی در کانون را شامل گردد؛ ولی هیچ کدام به تنهایی نمی توانند با اسم کتابخوانی نام بگیرند. در هر کدام از مهارت های یادشده جنبه هایی از تفکر، پرورش می یابد که با هدف گذاری درست ، شناخت صحیح از مخاطب و رشد ساختار فکر مخاطب وشناخت ظرفیت قالبی که به کار گرفتیم، می تواند برترین راه را برای رسیدن به اهداف مد نظر باشد.

بعلاوه لیلا گشتی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز کنگان گفت: نبود فرهنگ کتابخوانی در برخی از خانواده ها و بعلاوه وجود ابزار و رسانه های سرگرم نماینده جایگزین کتاب و بعلاوه نچشیدن لذت خواندن از کودکی مسائلی است که بیشتر خانواده ها با آن درگیر هستند. خوشبختانه کانون پرورش فکری در طول این سال ها با تلاش و پیگیری در بسکمک از منطقه ها ایران، کتابخانه هایی ویژه بچه ها تاسیس نموده است که در این کتابخانه ها کتاب هایی مخصوص در اختیار بچه ها قرار می دهد و مربیانی دلسوز که خود کتابدارانی متخصص هستند و این خود گامی موثر در بالا بردن فرهنگ کتابخوانی در بچه ها داشته است؛ اما دغدغه مربیان کانون تنها امانت گرفتن کتاب از سوی کودک نیست.

به باور وی، اینکه کتاب بر فکر کودک اثر بگذارد و از این طریق آینده یک جامعه را تغییراتی مثبت دهد و کتاب به راستی وارد زندگی کودک گردد و تجربه کودک از خواندن کتاب در دست گرفتن کتاب و ورق زدن و خواندن واژه های کتاب محدود نگردد و این جاست که مربیان کانون با اجرای برنامه های کتاب محور در هفته کودک می توانند این تاثیر را در فکر و زندگی و زاویه دید کودک داشته باشند و آنها را به خواندنی تاثیر گذار تشویق نمایند، پس فعالیت های کتاب محور می تواند در کنار لذتی که به کودک می دهد تاثیر بسزایی در فکر و زاویه دید او نسبت به زندگی داشته باشد.

گشتی بیان نمود: بچه ها در سال های آغازین حیات خود تقریبا هیچ شناختی از دنیا پیرامون خود ندارند، توان آمادگی آنها برای شناسایی تا حد زیاد تحت تاثیر شرایط محیطی است، آنها بسیار کنجکاو هستند و سعی در شناخت دنیا اطراف خود دارند. کودک باید با کتاب انس بگیرد. کودک به دلیل ویژگی شخصیتی خاصی که دارد می توان به آسانی مسائل اخلاقی را در فکر او نهادینه کرد.

به عقیده وی، مربیان کانون با هدف نهادینه کردن ارزش های اخلاقی درست و پایه گذاری یک روش خوب و مطمئن برای پربار کردن آینده ای زیبا برای بچه ها این مرز و بوم فعالیت های خود را بر محور کتاب پایه ریزی می نمایند، کتاب هایی که بیشترین تاثیر را در فکر بچه ها ما دارند.

در این میان، قمرغلامیان، مربی مسئول کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان دیلم بیان نمود: هفته ملی کودک بهانه ای است تا به بزرگ ترها یادآوری کنیم، بچه ها بخشی از جامعه و ریشه های هر جامعه هستند. متاسفانه در این مدت کرونایی و تعطیلی مراکز آموزشی، بچه ها و نوجوانان از کتاب و کتابخانه ها فاصله گرفتند که ما می توانیم در این هفته فاصله ها را کم کنیم و با توجه به رنگ بندی های شهرستان ها مراکز را حداقل برای امانت کتاب باز کنیم تا بچه ها و نوجوانان دوباره با انگشتان لطیفشان برگ های کتاب ها را ورق بزنند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خانواده ها ارزش کتاب و کتابخوانی را بدانند و حداقل روزی یک کتاب برای بچه ها بخوانند یا در حضور بچه ها کتاب بخوانند، اضافه کرد: هدف از مطالعه کتاب، توسعه دایره لغات، روان خوانی مطالب، آگاهی از مطالب علمی و... است که در مراکز کانون پرورش فکری بچه ها هم کتاب می خوانند و هم فعالیت های کتاب محور انجام می دهند؛ مثل نشریه دیواری، قصه گویی، داستان نویسی و...

فاطمه ارشادی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز گناوه هم در این باره گفت: تمامی فعالیت ها و برنامه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، در طول سال بر مبنای کتاب و کتابخوانی طراحی و اجرا می گردد و مربیان فعالیت های کتاب محور را در اولویت اصلی خود قرار می دهند. کتاب خواندن و اجرای فعالیت های کتاب محور برای بچه ها، دوستی و صمیمیت بیشتر آنها با کتاب و توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین آنهاست. بعلاوه لذت ارضای حس کنجکاوی و کشف ناشناخته ها، یادگیری غیرمستقیم و تجربه آنچه ممکن است، در دنیای واقعی قابل انجام نباشد برای بچه ها فراهم می نماید. علاوه بر اینها هدف کانون این است که در کنار آگاهی بخشی، خاطره ای خوش از روزهای کودکی برای بچه ها به یادگار بگذارد.

وی در سرانجام با بیان اینکه اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن در زندگی، منش و رفتار مردم، بر هیچ کس پوشیده نیست، تاکید نمود: هدف کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان نسل کودک و نوجوان، ارتقای سطح مهارت های زندگی به واسطه کتابخوانی، تقویت سواد خواندن و... است. پس ایجاد انگیزه و علاقه به مطالعه و کتابخوانی از ویژگی هایی است که به واسطه حضور در این برنامه ها در بچه ها رشد می نماید .

در سرانجام یادآوری می گردد، هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهرماه با شعار حال خوش زندگی، رنگ خوش زندگی در استان بوشهر همزمان با سراسر کشور برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20971

به "هفته ملی کودک در بوشهر با طعم کتاب، خواندن از حقوق اساسی بچه ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته ملی کودک در بوشهر با طعم کتاب، خواندن از حقوق اساسی بچه ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید