واشنگتن از تاثیرات امنیتی و سیاسی برگزیت غافل است

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل: سایت تحلیلی دفنس وان اخیراً مقاله ای با قلم میشل شویین کوتزی در خصوص تاثیرات برگزیت بر امنیت ملی واشنگتن منتشر نموده است. نویسنده در این مقاله ادعا می نماید واشنگتن فقط بر بعد مالی برگزیت توجه می نماید و از تاثیرات امنیتی آن غافل است.

واشنگتن از تاثیرات امنیتی و سیاسی برگزیت غافل است

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

صحنه سیاسی بریتانیا در سرانجام ماه جاری دچار تغییر و تحول شده و نخست وزیر جدید اداره دولت بریتانیا را بر عهده خواهد گرفت. اکنون ایالات متحده امریکا فرصتی جهت ارزیابی چالش اصلی که رهبر جدید بریتانیا با آن روبرو خواهد شد (برگزیت) به دست آورده است.

باید گفت سیاستمداران ایالات متحده امریکا تاکنون برگزیت را فقط از بعد مالی مورد ارزیابی قرار داده اند. در طی ماههای گذشته و در طی سفر اخیر ترامپ به انگلیس، مقامات ایالات متحده امریکا و خود رئیس جمهور ترامپ بر رابطه مالی پس از برگزیت بین لندن و واشنگتن تمرکز کرده اند. برای مثال، ترامپ در طی سفر به لندن در مورد معامله بزرگ تجاری با انگلیس توییت کرد و از پتانسیل عظیم تجارت بریتانیا با ایالات متحده امریکا سخن گفت.

درست است که رابطه مالی بسیار مهم است اما تمرکز بر آن باعث می گردد عواقب سیاسی و امنیتی گسترده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نادیده گرفته گردد. به همین دلیل واشنگتن باید بر برگزیت از بعد سیاسی، امنیتی و سیاست خارجی نیز توجه کند. همانطور که لندن ارزیابی می نماید پس از برگزیت چگونه با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی همکاری کند، ایالات متحده نیز باید این گونه رفتار کند.

وجود بریتانیا در اتحادیه اروپا به عنوان یکی از برجسته ترین کشورهای عضو این اتحادیه به نفع ایالات متحده است زیرا هر دو کشور چشم اندازهای مشابهی در مورد محیط امنیتی، استفاده از نیروها و مرکزیت ناتو برای امنیت اروپا دارند.

واقعیت این است که مقامات دفاعی در سراسر آتلانتیک در مورد پتانسیل و وظایف مشابه اتحادیه اروپا و ناتو نگران بوده و علاقمند به ایجاد روابط متقابل سودمند بین دو سازمان هستند. به دلیل این همگرایی، واشنگتن می داند که لندن باید پیوند قوی با ناتو را حفظ کرده و ابتکارات جدیدی را برای تقویت همکاری های دفاعی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین کند.

با این وجود، هنگامی که انگلستان از اتحادیه اروپا خارج گردد، این بحث دیگر از داخل شکل نمی گیرد. در حقیقت، مقامات بریتانیا سعی خواهند کرد که از خارج به آن شکل دهند زیرا انگلستان تبدیل به طرف سوم می گردد.

برای رسیدن به این اهداف، ایالات متحده امریکا باید با کشورهایی که دیدگاههای نزدیک تر به آن دارند، همکاری کند. از جمله هلند و کشورهای شمال اروپا که غالباً هشدار داده اند اتحادیه اروپا نباید نقش بسیار مهم تری از ناتو در امور دفاعی داشته باشد. کشورهای اروپای شرقی مانند استونی و لهستان نیز به ناتو و نقش مرکزی ایالات متحده در آن به عنوان پایه ای برای امنیت خودشان نگاه می نمایند. برای واشنگتن مهم خواهد بود همکاری های قوی درون اتحادیه اروپا را تقویت کند و مطمئن گردد انگلستان همچنان در روابط اتحادیه اروپا و ناتو در چارچوب ناتو درگیر خواهد بود. مقامات دفاعی بریتانیا مایل هستند در این چارچوب با کشورهای اروپایی و امریکا همکاری نمایند. باید گفت که صرفنظر از عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، ناتو همواره مرکز سیاست دفاعی این کشور بوده و همچنان خواهد بود.

با این حال معین نیست که متحدان ناتو، که بعضی از آنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و در مذاکرات برگزیت حضور فعال داشتند، چگونه به آن واکنش نشان خواهند داد. آیا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نقش طولانی مدت و عملگرایانه ای را که انگلستان پس از برگزیت می تواند داشته باشد به رسمیت می شناسند؟ آیا آنها نقش انگلیس در روابط ناتو و اتحادیه اروپا را به عنوان تلاشی از سوی انگلیس برای تأثیرگذاری بر طرح های جدید اتحادیه اروپا می پذیرند؟

پاسخ به این سوالات، به رویکرد ایالات متحده امریکا به روابط انگلیس و اتحادیه اروپا و ناتو شکل خواهد داد. اگر نقش انگلیس کاهش یابد، ایالات متحده یک متحد مهم را از دست خواهد داد و این مهم می تواند بین متحدان ناتو که می خواهند اتحادیه اروپا مسئولیت بیشتری را در دفاع از خود بر عهده گیرد و کسانی که مایل به کاهش نقش اتحادیه اروپا در دفاع از اروپا هستند، شکاف ایجاد کند.

پیوند غیرقابل انکار سیاست تجاری و امنیتی دولت ترامپ و همچنین لفاظی های این دولت، به توانایی واشنگتن در ایفای نقشی سازنده در مورد مسائل مربوط به اتحادیه اروپا آسیب می زند. ایالات متحده باید پتانسیل کشورهای اروپایی را برای تقویت توانایی های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بنابراین، ستون اروپایی ناتو به رسمیت بشناسد.

واشنگتن در کنار لندن باید سرمایه سیاسی خود را در بحث ارتباط اتحادیه اروپا و ناتو پس از برگزیت صرف کند. اگر واشنگتن می خواهد از مزایای برگزیت بیشتر استفاده کند، باید همچنان معایب را مدیریت کرده و آنها را برطرف کند. جهت ادامه تعامل انگلیس با اتحادیه اروپا و شکل دادن به روابط آن با اتحادیه اروپا و ناتو، ایالات متحده باید بازتاب های برگزیت را از دیدگاه مالی، امنیتی، سیاسی و سیاست خارجی مورد توجه قرار دهد.

در نهایت باید گفت که بدون توجه به این مهم و تغییر رویکرد خود در مورد دفاع از اروپا، دولت ترامپ خود را به طور فزاینده ای از نزدیک ترین متحدان و شرکای واشنگتن جدا خواهد نمود.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1628

به "واشنگتن از تاثیرات امنیتی و سیاسی برگزیت غافل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن از تاثیرات امنیتی و سیاسی برگزیت غافل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید