تور مجارستان ارزان: پارک ملی هورتوباجی، بزرگ ترین منطقه محافظت شده در مجارستان

به گزارش دَبی بلاگ، پارک ملی هورتوباجی | Hortobagy National Park در مجارستان

هورتوباجی یک پارک ملی 800 کیلومتر مربعی در شرق مجارستان است که در سال 1973 به عنوان پارک ملی انتخاب شده و در سال 1999 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این پارک بزرگ ترین منطقه محافظت شده مجارستان و بزرگ ترین مراتع نیمه طبیعی در اروپاست. هر چند این پارک جذابیت های پارک های ملی معروف جهان را ندارد اما ویژگی های منحصربفردی دارد که آن را یکی از مهمترین جاذبه های مجارستان است. در ادامه خبرنگاران را هرماهی کنید تا درباره پارک ملی هورتوباجی بیشتر بدانید.

تور مجارستان ارزان: پارک ملی هورتوباجی، بزرگ ترین منطقه محافظت شده در مجارستان

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

پارک ملی هورتوباجی (Hortobagy National Park) بزرگ ترین مرتع طبیعی دنباله دار اروپاست این که می گوییم طبیعی، منظورمان این است که این دشت در نتیجه جنگل زدایی و قطع درختان به وجود نیامده است. این پارک ویژگی های چشم اندازی خیره نماینده ای دارد و نمونه ای منحصر به فرد از زندگی هماهنگ انسان ها و طبیعت در کنار همدیگر است. در نگاه اول شاید فکر کنید هیچ چیزی در این پارک وجود ندارد اما با کمی دقت متوجه می شوید که ویژگی بار آن این است که هیچ ساختمان، کوه و یا تپه ای در آن نیست. این پارک تابستان های گرمی دارد و این ماه ها تماشا سراب کاملا طبیعی است و چشم اندازهای خیال انگیزی را به وجود می آورد.

برترین راه برای کشف گنجینه این ناحیه سفر به قسمت های مختلف آن است. چیزی که بیشتر از همه به چشم می آید مراتع و چمن زارها و تالاب هایی است که مابین آن ها قرار گرفته اند. باتلاق ها و تالاب های پارک، زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر مختلفی هستند که در ماه های خاصی از سال به این قسمت از پارک می آیند و اینجا را تبدیل به جایی عالی برای علاقمندان به تماشای پرندگان می نمایند. بدون شک این تالاب ها در فصل پاییز یکی از خیره نمایند ترین چشم اندازهای پارک را رقم می زنند و این شانس را برایتان به وجود می آوردند که کمیاب ترین پرندگان دینا را از نزدیک ببینید.

این پارک نمونه ای عالی از چشم اندازهای فرهنگی است که کاملا دست نخورده به جای مانده اند و به خوبی چراگاه های سنتی و تعامل بین انسان ها و طبیعت را نشان می دهد. بر اساس تحقیقات، این ناحیه از اواخر دوره زمین شناسی پلیستوسن، به یک دشت بدون درخت تبدیل شده و از آن جایی که چراگاه های مناسبی را برای چرای دام ها داشته برای سکونت آدم های باستانی جای مناسبی بوده است برای همین در دوره ماقبل تاریخ افراد زیادی از سمت شرق به سمت جلگه پانونی مهاجرت کردند. عشایری که حوالی 2 هزار سال قبل از میلاد به این دشت آمدند مقبره های باستانی زیادی را در این ناحیه به وجود آورده اند که بیشتر آن ها در نزدیکی منابع آبی هستند و گاهگاهی در میان مراتع به چشم می خورد.

مجارستانی ها در اواخر قرن 9 به کناره جلگه پانونی رسیدند و زمین های اطراف رودخانه تیسزا را تصرف کردند. از قرن 14 به بعد کم کم مردم، این ناحیه را ترک کردند و فقط تعداد کمی از عشایر باقی ماندند که آن ها هم سکونت گاه های موقتی برای سکونت داشتند. چوپان هایی که در مراتع زندگی می نمایند هیچ خانه ای برای خود و یا دام هایشان خانه های دائمی درست نمی نمایند و بیشتر خانه های باستانی ای که از آن ها به جای مانده ساختار ساده ای دارند و از نی درست شده اند اما با این حال بسیار کاربردی بوده اند. چاه هایی که برای آب دادن به حیوانات حفاری شده اند تبدیل به نماد مراتع مجارستان شده اند.

هورتوباجی در قرن های اخیر هیچ وقت جمعیت زیادی نداشته و معدود روستاهایش هم در جریان حمله ترک ها و تاتارها از بین رفتاه اند. هزاران سال است که حیوانات وحشی زیادی در مراتع و چمنزارهای این پارک می چرند هر چند که کم کم گاوها و اسب های وحشی جای خود را به حیوانات اهلی عشایر داده اند. در بازدید از این پارک ملی توقع تماشا حیوانات وحشی و کمیاب را نداشته باشید اما حتما حیواناتی مثل گوسفند و گاو خاکستری را در حال چرا می بیبنید.

در این پارک در کنار جاذبه های طبیعی فرصت تماشای جاذبه های تاریخی را هم دارید؛ مهمترین بناهایی که از قرن 18 و 19 به جای مانده اند پل ها و مسافرخانه ها هستند. یکی از معروف ترین پل ها، پل 9 قوس است که جذابیت خاصی را برای پارک به وجود آورده و از آجر و سنگ درست شده است. در کنار جاده ای که در میان این پارک کشیده شده هر 10 کیلومتر مسافرخانه های قدیمی ای را می بینید که برای استراحت مسافران در آن محل ساخته شده اند. معماری این مسافرخانه ها از دو ساختمان یک طبقه و روبروی هم تشکیل شده که بیشتر کاهگلی و گاهی پشت بام هایشان آجرکاری شده است.

از اواسط قرن 19، برای جلوگیری از طغیان رودخانه تیسزا اقداماتی انجام شد که در نتیجه آن برخی از تالاب ها خشک و به مرتع تبدیل شدند. کمبود آب در چراگاه های طبیعی باعث کاهش جمعیت دام های پارک شد. همان طور که گفتیم از این پارک بیشتر برای چرای دام ها استفاده می شد اما با کوشش هایی که در قرن بیستم انجام شد کاربردهای این پارک تنوع بیشتری پیدا کرد به طوری که در سال های 1914 تا 1918 یک حوضچه مصنوعی برای پروزش ماهی به وجود آمد. یکی دیگر از کارهایی که در پارک انجام شد ساخت دریاچه مصنوعی تیسزا (Lake Tisza) در دهه 1970 است که مخزنی برای نگهداری آب شده است.

منبع: whc.unesco.org

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22738

به "تور مجارستان ارزان: پارک ملی هورتوباجی، بزرگ ترین منطقه محافظت شده در مجارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: پارک ملی هورتوباجی، بزرگ ترین منطقه محافظت شده در مجارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید