یک میلیون و 600 هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه، کارمزد معاملات کاهش پیدا می نماید

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، به نقل از اتاق بازرگانی مدیران بورس تهران در روزهای اوج بازار سرمایه با کاهش کارمزد معاملات سهام به دنبال آن هستند که فرش قرمز بورس جلوی پای سهامداران را طولانی تر و سهامداران جدید را هم جذب نمایند.

یک میلیون و 600 هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه، کارمزد معاملات کاهش پیدا می نماید

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با مطرح کردن این موضوع گفت تنها در سه ماهه امسال بیش از 50 هزار میلیارد تومان پول تازه وارد بورس شده است.

ورود 50 هزار میلیارد تومان سرمایه جدید به بورس به معنی آن است که به صورت میانگین روزانه (اگر 60 روزی کاری در سه ماه ابتدایی سال محاسبه کنیم) بیش از 8 هزار میلیارد تومان روانه بازار سرمایه شده است. اتفاقی که اگرچه برای بازار سرمایه بسیار مناسب است ولی در واقعیت بیانگر شرایط نقدینگی در کشور است که به بیش از 2400 هزار میلیارد تومان رسیده و چالش های بسیاری را برای کشور ایجاد خواهد نمود.

اما ورود 50 هزار میلیارد تومان سرمایه جدید در سه ماه به بازار بورس در شرایطی خود یک رکورد تاریخی محسوب می گردد که بدانیم سال گذشته در طول 12 ماه میزان سرمایه واردشده به بورس معادل 30 هزار میلیارد تومان بوده است؛ درواقع در سه ماه ابتدایی امسال نه تنها کل سرمایه سال قبل واردشده که 20هزار میلیارد تومان هم سرمایه جدید و بیشتر به این بازار روانه شده و این بیانگر تب بسیار تند سرمایه گذاران برای ورود به بورس است.

طبق آمارها در سال 98جمعاً 820هزار کد معاملاتی جدید صادرشده است که این عدد تنها در سه ماهه نخست امسال به گفته رئیس سازمان بورس به یک میلیون 600هزار کد سهامداری جدید رسیده است. همچنین در12ماهه سال 98جمعاً 2میلیون و 950هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام نموده اند که این عدد در سه ماهه ابتدایی سال به بیش از 9.5میلیون نفر رسیده است. اعدادی که در ماه های آینده و با ورود سهام داران عدالت به یک باره با رشد چند میلیون نفری هم روبه رو می گردد.

اما باوجوداین استقبال بالا بازهم مدیران و مسئولان بازار سرمایه به دنبال تشویق بیشتر سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه هستند و از همین رو قرار است کارمزد معاملات کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: چندین جلسه در هیأت مدیره سازمان بورس درباره کاهش کارمزد معاملات برگزار نموده ایم و در این زمینه با کانون کارگزاران بورس هم صحبت هایی اجرا شده است. جمع بندی این جلسات این است که کارمزد معاملات سهام باید کاهش پیدا کند.

میزان کاهش کارمزد معاملات سهام هنوز معین نیست اما جمع بندی ما این است که این کاهش در چند مرحله انجام گردد. هزینه معاملات باید کاهش پیدا کند. طرح پیشنهادی سازمان بورس برای کاهش کارمزد معاملات سهام تهیه شده و به شورای بورس ارائه شده و قرار است شورای بورس دراین باره تصمیم گیری کند. البته در خصوص کاهش کارمزد معاملات سهام دقت خواهیم کرد که صنعت کارگزاری و سایر نهاد های مرتبط با کارمزد معاملات دچار آسیب نشوند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9769

به "یک میلیون و 600 هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه، کارمزد معاملات کاهش پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک میلیون و 600 هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه، کارمزد معاملات کاهش پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید