یک گزارش حقوق بشری درباره ایالات نسبتاً متحده، شرایط بغرنج در آمریکای زیبا!

به گزارش دَبی بلاگ، ایالات متحده آمریکا که در زمینه حقوق بشر برای کشورهای دیگر سخنرانی می نماید و نسخه می پیچد، آمار و گزارش های تکان دهنده ای در این خصوص در داخل مرزهای خود دارد.

یک گزارش حقوق بشری درباره ایالات نسبتاً متحده، شرایط بغرنج در آمریکای زیبا!

به گزارش خبرنگاران، وزارت خارجه آمریکا سالانه گزارشی را درباره شرایط حقوق بشر در سایر کشورها منتشر می نماید، غافل از اینکه حقوق بشر در کشور خودش چه شرایطی را دارد. دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل گزارش هایی را درباره حقوق بشر در آمریکا منتشر نموده اند. هر چند که شاید این گزارش ها کامل و جامع نباشند، اما نکات قابل توجهی را در خود دارند.

آمریکا اخیرا شاهد اعتراضات فراگیر مردمی در ایالت ها و شهرهای مختلف علیه نژادپرستی و نابرابری بوده است. برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی حدود دو ماه است که علیه معترضان ادامه دارد.

دولت آمریکا طی سالهای اخیر در زمینه حقوق افراد، مهاجران، زنان، نژادپرستی، تبعیض و نابرابری اقتصادی و اجتماعی، دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی، و آسیب رساندن به محیط زیست کارنامه غیرقابل قبولی را داشته است. شاید به همین دلیل است که اعتراض مردم آمریکا با گذشت حدود دو ماه همچنان فروکش ننموده است.

در حوزه سیاست خارجی، دولت آمریکا طی چند سال گذشته نهادهای بین المللی را تضعیف نموده است. این دولت حتی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شده است. رویکرد و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در قبال مردم کشورهای دیگر هم چندان مطابق با اصول و استانداردهای حقوق بشری نبوده است. اعمال تحریم ها علیه مردم چندین کشور از جمله ایران در دوران شیوع کرونا و حمایت از جنگ هایی مانند تجاوز عربستان به یمن از جمله اقدامات کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی بوده است که به قیمت جان انسان های بیگناه تمام شده است.

حقوق بشر در آمریکا را می توان از چند منظر آنالیز کرد که در این گزارش به بعضی از آنها اشاره می گردد. هر چند که ابعاد دیگر به تفصیل و در گزارش های جداگانه قابل آنالیز هستند.

نظام حقوقی کیفری در آمریکا

آمریکا بیشترین میزان محبوسین در دنیا را داراست و حدود دو میلیون و 200 هزار نفر در این کشور محبوس بوده اند. جالب است که علاوه بر این تعداد، تا سال 2017، حدود 4 و نیم میلیون نفر دیگر در این کشور به صورت مشروط آزاد بوده یا مورد عفو قرار دریافتد.

نمودار ذیل تعداد محبوسین در هر کشور را به ازای هر یکصد هزار نفر نشان می دهد که آمریکا با اختلاف قابل توجه در صدر جدول قرار گرفته است.

نکته دیگر این است که آمریکا در فرایند اجرای قانون، تبعیض آشکاری را در قبال نژادها و اقوام مختلف اجرا می نماید. به عنوان مثال، در حالی که سیاهپوستان اکثریت جامعه آمریکا نیستند، شمار بالایی از زندانیان را به خود اختصاص می دهند. برخورد پلیس با افراد عادی یا مظنونان سیاهپوست نیز به مراتب شدیدتر از افراد دیگر است.

نمودار زیر شمار زندانیان را بر اساس نژاد یا قومیت نشان می دهد.

در آمریکا مردان سیاهپوست تقریبا 6 برابر مردان سفیدپوست زندانی می شوند. این آمار در میان افراد جوانتر حتی بیشتر می گردد. زنان سیاهپوستی که زندانی می شوند نیز حدود دو برابر زنان سفیدپوست هستند.

مجازات اعدام در حال حاضر در 28 ایالت آمریکا مجاز است. 22 نفر در آمریکا در سال 2019 در آمریکا اعدام شدند که 20 نفر توسط تزریق مواد کشنده و دو نفر هم با جایگاه برقی اعدام شدند. بر اساس گزارش اداره آمار قضایی آمریکا، از سال 1973 حدود 8 هزار و 734 نفر در آمریکا به اعدام محکوم شده اند.

افراد متهم در آمریکا به زندان می فرایند تا محاکمه شوند و چون برای آزادی احتیاج به وثیقه است، افراد فقیر به دلیل عدم تمکن اقتصادی و نداشتن وثیقه، قبل از اثبات جرم مدت زمان طولانی را در زندان سپری می نمایند.

افراد دارای محکومیت کیفری از بسیاری از حقوق سیاسی خود نیز محروم می شوند و به عنوان مثال، قوانینی در این کشور وجود دارد که این افراد را از شرکت در انتخابات منع می نماید.

بچه ها و نوجوانان در زندان

روزانه حدود 50 هزار کودک در زندان ها نگهداری می شوند. کمیته شهفرایندی بچه ها در گزارشی خاطرنشان کرد که سالانه حدود 32 هزار نوجوان زیر 18 سال در زندانهای عظیمسالان در آمریکا پذیرفته می شوند. گزارش موسسه دیگری که پروژه دادرسی نام دارد نشان می دهد که حدود یکهزار و 200 نفر در زندانهای آمریکا به سبب جرائمی که قبل از 18 سالگی خود مرتکب شده اند در حال گذارندن حکم حبس ابد خود هستند.

سیاست های نژادپرستانه

عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه آمریکا باعث شده است که بعضی از مناطق این کشور که از محرومیت بیشتری رنج می برند، جرم خیزتر از مناطق مرفه تر باشند. چنین شرایط و شرایطی باعث شده است که دولت آمریکا سیاست و اعمال نظارتی تهاجم آمیزتری را در قبال این مناطق در پیش گیرد. دولت و نیروهای امنیتی در آمریکا به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک نموده و با افزایش تدابیر و اقدامات امنیتی علیه مناطق فقیرنشین به مقابله با این معضل می فرایند. یعنی توسعه اقتصادی و افزایش امکانات اجتماعی و بهداشتی در بعضی محله ها در آمریکا جای خود را به تشدید اقدامات پلیسی در آن مناطق داده است. یعنی دولت آمریکا نسبت به مناطق سیاست جرم انگاری را در پیش گرفته است. این سیاست بجای حل مشکل، شمار زندانیان و قربانیان خشونت پلیس را افزایش می دهد. در حالی که سیاهپوستان حدود 13 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، درصد زندانیان سیاهپوست و افرادی که بر اثر خشونت پلیس کشته می شوند، بسیار بالاتر از این درصد است.

نمودار زیر شرایط کشته شدگان بر اثر خشونت پلیس را با تفکیک نژادی نشان می دهد که در آن مردان سیاهپوست بیشترین میزان را به خود اختصاص داده اند. سرخپوستان و لاتین تبارها هم در رده های بعدی قرار گرفته اند.

فقر و نابرابری های اقتصادی

اداره سرشماری آمریکا در سپتامبر گذشته گزارشی را منتشر کرد که نشان می دهد که نابرابری درآمدی در آمریکا به بالاترین سطح در 5 دهه رسیده است.

فیلیپ آلستون گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص فقر مطلق و حقوق بشر در گزارشی مربوط به سفر خود به آمریکا به این موضوع اشاره نمود که ایالات متحده شاهد شدیدترین میزان نابرابری میان ثروتمندان و فقرا در دنیا است و در آن کشور 40 میلیون نفر در فقر و 18.5 میلیون نفر در فقر مطلق به سر می برند.

از زمان شیوع بیماری کرونا به این سو، برخورد ضعیف دولت آمریکا با این بیماری منجر به تشدید فجایع حقوق بشری و آشکار شدن تشدید نابرابری درآمدی در جامعه شده است. ده ها میلیون نفر از جمعیت آمریکا بیمه درمانی ندارند و این در حالی است که هزینه درمان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها به ده ها هزار دلار می رسد.

طبق داده های دفتر پژوهش های اقتصادی وزارت کشاورزی آمریکا، بیش از 41 میلیون آمریکایی به درجات مختلف با مشکل عدم امنیت غذایی و گرسنگی روبرو هستند. این تعداد جمعیت برابر با 12.9 درصد جمعیت این کشور یا به عبارتی 1 نفر از هر 8 نفر آمریکایی است.

براساس داده های دفتر پژوهش های اقتصادی وزارت کشاورزی آمریکا، حدود 13 میلیون کودک آمریکایی به درجات مختلف با مشکل عدم امنیت غذایی و گرسنگی روبرو هستند. این تعداد برابر با 17.5 درصد بچه ها این کشور یا به عبارتی 1 نفر از هر 6 کودک آمریکایی است.

شرایط اعطای وام به مردم در آمریکا نیز معمولا به گونه ای بوده است که دولت به جای حمایت از وام گیرنده از وام دهنده حمایت نموده است. مصادره اموال وام گیرندگان و مصائب اقتصادی آنها به طور روزمره در رسانه های محلی در آمریکا قابل مشاهده است.

بدهی های دانشجویان به دلیل هزینه های تحصیلی و وام هایی که اخذ می نمایند در سال 2018 از مرز یک و نیم تریلیون دلار عبور کرد. به نمودار زیر دقت کنید.

تبعیض و بدرفتاری با مهاجران

آمریکا سابقه طولانی را در بدرفتاری مهاجران داشته است. دولت ترامپ روزهای آغازین خود را با ممنوعیت ورود اتباع چندین کشور که تحت عنوان ممنوعیت ورود مسلمانان اجرا شد، رقم زد. این بدرفتاری ادامه داشت تا جایی که پناهجویان لاتین تبار از بچه ها خردسال خود جداشده و محبوس شدند. رفتارهای غیرمعمول و غیرانسانی با بچه ها و زنان باردار از جمله مواردی بود که در کارنامه مهاجرتی دولت آمریکا ثبت شد.

دولت آمریکا طی سالهای گذشته به زیر پا گذاشتن تعهدات خود در قبال مهاجران و پناهجویان ادامه داده است. یکی از موارد مربوطه به بازگرداندن پناهجویان به مکزیک بوده است که تحت شرایط خطرناک به این کشور بازگردانده شده اند.

گزارشی که در سال 1394 منتشر شد نشان داد که یک سوم زنان و مردان مهاجری که به مکزیک بازگردانده شده اند، توسط نیروهای گشت مرزی و گمرک آمریکا مورد سوء استفاده و بدرفتاری لفظی یا فیزیکی قرار گرفته اند.

این گزارش اضافه نمود: 38.4 درصد مهاجران مکزیکی اعلام نموده اند که مورد بدرفتاری از سوی ماموران مرزی آمریکا قرار گرفته اند.

جدا کردن بچه ها از والدین خود و محبوس کردن مهاجران در مناطق محصور یا قفس ها نیز از جمله مواردی بود که دولت آمریکا اهتمام ویژه ای را در اجرای آن داشته است.

تعداد مهاجران در بازداشتگاه های اداره مهاجرت آمریکا به رقم بی سابقه 55 هزار نفر در روز رسیده است. شرایط بد حبس مهاجران باعث شده است که تعداد زیادی از آنها دست به اعتصاب غذا بزنند.

نقض حقوق سالمندان

خانه های سالمندان در آمریکا معمولا داروهای ضد روانپریشی را به افراد مبتلا به زوال عقل، بدون رضایت کافی، آنها تجویز می نمایند. مراکز پزشکی و درمانی نسبت به این موضوع اعتراض نموده و خواهان تعدیل قوانین شده اند. نادیده دریافت حقوق افراد سالمند در دوران کرونا بروز قابل توجهی داشت.

روزنامه نیویورک تایمز در اوایل تیرماه امسال، در گزارشی با تجزیه و تحلیل آمارهای رسمی به این نتیجه رسیده است که بیش از 40 درصد موارد فوت بر اثر ویروس کرونا مرتبط به خانه های سالمندان بوده است.

این روزنامه نوشت: حداقل 54 هزار مورد از بیش از 125500 فوت در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مربوط به خانه های سالمندان بوده است.

این در حالی است که میزان افراد متوفی بر اثر کرونا در آمریکا بسیار بیشتر از این عدد شده است.

در مینه سوتا، نیویورک و نیوهمپشایر بیش از 70 درصد فوتی های ناشی از کرونا مربوط به خانه های سالمندان بوده است.

این موارد نشان داد که دولت آمریکا نه تنها در پیشگیری از شیوع کرونا در خانه های سالمندان توجهی ندارد، بلکه برای نجات آنها از مرگ نیز بی انگیزه است.

آزادی بیان

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در رقابت های انتخاباتی و دوران ریاست جمهوری خود بارها به رسانه ها و خبرنگاران تاخت و آنها را دشمن مردم نامید. کاخ سفید در چند نوبت، علاوه بر تهدید خبرنگاران منتقد، آنها را به برنامه ها و نشست خبری خود راه نداد.

انتشار عمومی کیفرخواست علیه جولیان آسانژ، موسس ویکی لیکس نشان داد که دولت آمریکا رسانه ها را به دلیل انتشار بعضی اطلاعات مورد پیگیری قرار می دهد، حتی اگر انتشار آنها در راستای منافع عمومی باشد.

یک سند دولتی که در آمریکا فاش شد نشان داد که اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا لیستی از خبرنگاران، فعالان و منتقدان سیاست های مهاجرتی آمریکا را تهیه نموده است و زمانی که این افراد از مرزها تردد داشته اند مورد بازپرسی قرار گرفته اند.

خشونت مسلحانه

یکی از مسائل عظیم جامعه آمریکا طی قرن اخیر که جان بسیاری از آمریکایی ها را گرفته و در این کشور تلفات عظیمی را برجای گذاشته، مسئله استفاده آزاد از اسلحه و کشتارهای روزانه شهفرایندان به واسطه قانون آزادای حمل اسلحه در این کشور بوده است.

قوانین ضعیف کنترل اسلحه و دسترسی بی وقفه به سلاح گرم باعث می گردد تا مردم نتوانند از سلامت جان و زندگی خود محافظت نمایند و دائماً در معرض خطر و خشونت قرار می گیرند؛ خشونت همراه با سلاح بخش عظیمی از جامعه آمریکایی را در بر می گیرد و زندگی میلیون ها آمریکایی را آزار داده و بار اقتصادی زیادی را متوجه آنان می نماید.

بر اساس آمارهای رسمی مرکز حقوقیGiffords بیش از 1.2 میلیون آمریکایی در حوادث یک دهه گذشته مورد هدف اسلحه قرار گرفته اند. در سال 2019، حدود 39 هزار و 52 نفر بر اثر خشونت مرتبط با سلاح جان خود را از دست دادند که بیش از 106 نفر کشته در روز می گردد. یعنی به عبارتی هر 13.5 دقیقه یک نفر بر اثر سلاح جان خود را در آمریکا در سال 2019 از دست داد. حدود 2414 کودک و نوجوان نیز سال گذشته میلادی در آمریکا بر اثر خشونت سلاح کشته یا زخمی شدند.

.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10713

به "یک گزارش حقوق بشری درباره ایالات نسبتاً متحده، شرایط بغرنج در آمریکای زیبا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گزارش حقوق بشری درباره ایالات نسبتاً متحده، شرایط بغرنج در آمریکای زیبا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید