آتاری 2600؛ نوستالژی دهه شصتی ها

به گزارش دَبی بلاگ، اگرچه آتاری 2600 از نظر زمانی تقریبا هیچ ارتباطی با متولدین دهه شصت ندارد، اما همه آن ها با بازی های محبوب و بیش از حد ساده این کنسول بازی خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارند.

آتاری 2600؛ نوستالژی دهه شصتی ها

به گزارش ، آتاری 2600 نخستین محصول از دومین نسل کنسول های بازی ویدیویی بود که 14 اکتبر 1977 معرفی گردید. این کنسول بازی توسط شرکت آمریکایی آتاری ساخته شده بود و 199 دلار قیمت داشت. مشتری های اروپایی برای خرید آتاری 2600 بیشتر از یک سال صبر کردند و نخستین محموله آن در سال 1983 به ژاپن رسید. در ایران، اما شرایط فرق می کرد. انقلاب عظیم آتاری چند سالی پس از انقلاب اسلامی به دست کاربران ایرانی رسید و به جای آن که متولدین دهه پنجاه از بازی های جذاب آن لذت ببرند این فرصت بیشتر به دهه شصتی ها رسید تا با یکی از متفاوت ترین محصولات جهانی بازی های ویدیویی روبرو شوند.

  • جهانی نوستالژی؛ ورود برای متولدین قبل دهه هشتاد آزاد است! + تصاویر

متاسفانه برخلاف تجربه دلنشین بسکمک از مردم ایران، آتاری 2600 مسائل بسکمک داشت. اگرچه فناوری های جدید این کنسول بازی آن را به یک استثنای عظیم تبدیل نموده بود، اما بازی های ویدیویی آتاری از خلاقیت لازم بی بهره بودند. با ایرنازندگی همراه باشید تا یکی از نوستالژی های کلیدی متولدین دهه شصت را واکاوی کنید.

با شروع دهه 1970 میلادی بازی های ویدیویی بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخچه نسبتا کوتاهشان محبوب بودند. مردم در سراسر جهان با مراجعه به شهربازی ها و باشگاه های بازی از معدود عناوین جذاب آن ها لذت می بردند و تجربه ای کسب می کردند که تا پیش از آن قابل درک نبود. با پیشرفت بیشتر فناوری ها، نخستین نسل بازی های ویدیویی از راه رسید. این کنسول های خانگی اگرچه عناوین مدرنی نداشتند، اما بازی هایی که تنها در شهربازی ها و باشگاه های بازی قابل اجرا بود را به خانه کاربران می آوردند؛ بنابراین موفقیت کنسولی از آتاری با نام هوم پونگ چندان هم دور از انتظار نبود.

با این حال کنسول های بازی نسل اول یک ایرادی اساسی داشتند؛ آن ها از بازی های زیادی پشتیبانی نمی کردند و اساسا بازی جدیدی هم برای آن ها توسعه پیدا نمی کرد، چون هیچ ورودی خاصی برای اجرای بازی نداشتند. اما آتاری 2600 با عبور از همه محدودیت ها به یک انقلاب عظیم در جهانی بازی های ویدیویی تبدیل شد. این کنسول بازی از کارتریج استفاده می کرد. به عبارت دیگر، کاربر این فرصت را داشت تا بازی های مختلف را وارد دستگاه نموده و از نوار های گوناگون برای تجربه بازی های جذاب بهره ببرد. آتاری 2600 اولین کنسولی نبود که از این قابلیت بهره می برد، اما به سرعت محبوب ترین نمونه بازار تبدیل شد.

با این حال ساخت، توسعه و عرضه آتاری 2600 خیلی هم ساده نبود. شرکت آتاری در جریان فراوری این محصول با مسائل اقتصادی بسیار زیادی روبرو شد و کار به جایی رسید که موسس مجموعه برای تعطیل نشدن پروژه به فروش برند خود رضایت داد. در نهایت، اما پروژه 100 میلیون دلاری آتاری به بازار های جهانی رسید و به سرعت محبوب شد. نام اصلی این کنسول بازی در حقیقت آتاری وی اس سی بود که معادل فارسی آن به معنای سامانه پردازش ویدیویی است.

براساس آمار های رسمی، آتاری 2600 با فروش 30 میلیون نسخه به پرفروش ترین کنسول بازی دوران خودش تبدیل شد و برای مدتی پرفروش ترین کنسول بازی تاریخ بود. با گذشت بیشتر از چهل سال از معرفی این کنسول محبوب، آتاری هنوز هم یکی از پرفروش ترین کنسول های تاریخ بازی های ویدیویی لقب می گیرد و از محصولات شناخته شده ای مانند نسل اول ایکس باکس و نینتندو وی یو پرفروش تر بوده است.

محبوبیت 2600 به حدی رسیده بود که بسکمک از رقبای جدی آتاری برای عقب نماندن از جریان اصلی بازار به فراوری محصولاتی می پرداختند که توانایی اجرای بازی های این کنسول را داشتند! حتی فراورینماینده ای به نام کولکو کنسولی به نام جمینی را معرفی کرد که شباهت های بسیار زیادی با آتاری 2600 داشت. این سیاست کولکو مورد توجه سایر رقبا هم نهاده شد، اما در نهایت این آتاری بود که برنده نهایی رقابت لقب گرفت.

با گذشت چهل و سه سال از عرضه آتاری 2600، آنالیز سخت افزار آن می تواند پیشرفت های باورنکردنی جهانی فناوری را نشان دهد. این کنسول بازی از پردازنده ای کمک می گرفت که قدرت آن تنها 1.19 مگاهرتز بود. آتاری 2600 با یک حافظه موقت 128 به بازار عرضه شد و کارت گرافیک آن قدرت بسیار پایینی داشت. آتاری در کنار این کنسول از یک کنترلر با یک اهرم و یک دکمه رونمایی نموده بود که در ایران به دسته خلبانی شهرت داشت. از دیگر کنترلر های آتاری 2600 باید به فرمان، پدال و کیبورد هم اشاره نمود.

وقتی آتاری در سال 1977 از کنسول 2600 رونمایی کرد تنها 9 بازی برای آن منتشر شده بود، اما امروزه بیشتر از 520 بازی ویدیویی برای آتاری 2600 ثبت شده اند. بازی هایی مانند هواپیمای آتاری، جراحی، آسانسور، سارق و پلیس، بوکس، زیر دریایی، ای تی، پکمن و جراحی از عناوین شناخته شده آتاری در ایران هستند که البته لقب معروف آن ها در ایران تفاوت های زیادی با نام اصلی شان هم دارد. امروزه می توانید همه بازی های آتاری را به راحتی روی کامپیوتر خانگی نصب نموده و تجربه جذاب بازی های این کنسول خاطره ساز را دوباره زنده کنید.

خرید آتاری 2600 در شرایط فعلی اصلا منطقی نیست، اما افرادی که به کامل کردن آرشیو کنسول های بازی خاطره انگیزشان فکر می نمایند به دنبال خرید یک آتاری 2600 تمیز و دوست داشتنی هم هستند. شاید باورکردنی نباشد، اما همین حالا می توانید یک دستگاه آتاری 2600 سالم بخرید. فروشگاه های متعددی در ایران این کنسول را می فروشند. برای خرید یک کنسول آتاری 2600 باید حدود 700 هزار تومان هزینه کنید.

منبع: ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11016

به "آتاری 2600؛ نوستالژی دهه شصتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتاری 2600؛ نوستالژی دهه شصتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید