آنچه در تاریخ از دموکراسی آمریکایی ترامپ می ماند

به گزارش دَبی بلاگ، در شرایطی که ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حال پیوستن به تاریخ است، محققان در کوشش برای درک حکومت او و آنچه آن درباره دموکراسی آمریکایی می گوید، هستند.

آنچه در تاریخ از دموکراسی آمریکایی ترامپ می ماند

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی می نویسد: بیش از 30 هزار دروغ و ادعای غلط، حدود 400 هزار مرگ و میر ناشی از کرونا، رشد ناسیونالیسم سفید، ممنوعیت فعالیت در رسانه های اجتماعی، دو استیضاح، یک حمله مرگبار به کنگره آمریکا.

چهار سال ریاست جمهوری ترامپ پس از حکومتی که با هرج و مرج مداوم، فساد و رسوایی تعریف شده بود، روز چهارشنبه به سرانجام می رسد، دوره ای که بسیاری از محققان پیش بینی می نمایند او را در زمره بدترین روسای جمهور آمریکا قرار دهد.

آنها می گویند که ادعاهای ترامپ در خصوص پیروزی های سیاسی از جمله انتصاب مجموعه ای از قضات محافظه کار و گام های به اصطلاح صلح در خاورمیانه، تحت تأثیر سوءمدیریت او در این پاندمی و حمله بی سابقه او به نتایج انتخابات ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

داگلاس برینکلی، مورخ ریاست جمهوری از دانشگاه رایس می گوید: شما هرگز نمی خواهید پایین تر از ویلیام هنری هریسون که فقط یک ماه رئیس جمهور بود، قرار بگیرید. اگر پایین تر از او باشید، به این معنی است که به کشور صدمه زده اید. اکنون وارد قلمرو جیمز بیوکنن و اندرو جانسون (منفورترین روسای جمهوری آمریکا) می شوید. ترامپ به طور اتوماتیک در آن گروه قرار خواهد گرفت.

با اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک می نماید و جنجال های روزمره و جنگ رسانه های اجتماعی که او برانگیخته است، فروکش خواهد نمود، مورخانی که می خواهند میراث او را سبک و سنگین نمایند، می گویند این فقط ترامپ نیست که در انعکاس خشن آینه تاریخ مورد آنالیز قرار می گیرد، بلکه جامعه آمریکایی و تعهد این ملت به دموکراسی هم مورد آنالیز قرار می گیرند.

محققان می گویند، حملات بی وقفه ترامپ به نهادهای مدنی، برانگیختن اختلافات نژادی و اجتماعی، زیر پا گذاشتن هنجارهای سیاسی، انتقاد علیه مطبوعات آزاد و رد کردن متحدان بین المللی آمریکا پرسش های عمیقی را درباره ماهیت حکومت آمریکا و استقامت ارزش هایی در ایالات متحده که مدت ها به آن افتخار می کرد، ایجاد نموده است.

ماتئو دالک، مورخ سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: ترامپ و ترامپیسم موجب دیده شدن آسان این نقص ها شد. این واقعیت که 74 میلیون تن می توانند به کسی رای دهند که یک تئوریسین توطئه و یک دروغگوی همیشگی است و خشونت و پسران مغرور و فزونی سفید را تشویق می نماید، از این نظر، ریاست جمهوری ترامپ برای کسانی که آن را آنالیز می نمایند، مهم خواهد بود؛ آمریکایی بودن به چه معناست؟ زندگی در جایی که بسیاری از مردم فکر می کردند بزرگترین تجربه دنیا در دموکراسی است، آن هم وقتی که معلوم می گردد این تجربه بسیار شنماینده است، یعنی چه؟!

جوزف کرسپینو، استاد تاریخ در دانشگاه اموری در آتلانتا با اشاره به گزارش هایی درباره احتمال از بین رفتن مدارک در دولت ترامپ می گوید: اطمینانی ندارم که آیا همان اسناد تصمیم گیری و فرایند آنالیز که ما با دیگر روسای جمهور داشتیم در خصوص او هم وجود خواهد داشت یا خیر. او یک خواننده یا یادداشت بردار یا یادداشت نویس نیست. این یک چالش خواهد بود.

مورخان می گویند، از بسیار جهات ریاست جمهوری ترامپ به حدی آشفته بود که به سختی می توان او را در رده دیگر روسای جمهوری آمریکا قرار داد.

با این حال آنها همچنین تأکید کردند که ترامپ از ناکجاآباد نیامده است و ظهور او از پس توطئه دروغین درباره محل تولد باراک اوباما، در تاریخ سیاست نابرابری نژادی حزب جمهوری خواه و افزایش تمایل رهبران آن برای در آغوش دریافت جناح راست افراطی ریشه دارد.

به همین ترتیب، آنها گفتند که استفاده ترامپ از ابزارهای جدید رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات نادرست با تغییر سریع فناوری امکان پذیر شد، اما نوع لفاظی او برای رادیکال کردن پایگاهش به زبان عوام فریبانه آمریکایی آغشته بود.

یک مورخ از دانشگاه نیویورک که روی فاشیسم مطالعه می نماید، تاکید دارد ترامپ در بهترین حالت با چهره های خارجی متمایل به سمت استبداد که تاکتیک های مشابهی برای اختلاف افکنی و هرج و مرج در پیش دریافتد، قابل مقایسه است. به اعتقاد او، منتقدان ترامپ که به تنبلی او که زمان زیادی را صرف گلف و توییت می نماید، خرده می گیرند، به یک نکته مهم توجه ندارند. او هم مانند دیگر مستبدان، روی استفاده از ریاست جمهوری برای ثروتمندتر کردن خودش تمرکز دارد و مدام تفرجگاه های خصوصی و زمین های گلفش را تبلیغ می نماید.

مورخان می گویند، دوره تصدی ترامپ عملا با تحولات پر سر و صدای گذشته شناخته می گردد؛ زمانی که با جدیت کوشش داشت خطرات پاندمی کرونا را کم اهمیت نشان دهد، از نیروهای دولتی برای پاکسازی معترضان ضد نژادپرستی و نابرابری نژادی از پارک مقابل کاخ سفید استفاده کرد، به غلط مدعی پیروزی مقابل جو بایدن شد و به تحریک معترضان و حمله آنها به کنگره یاری کرد که در نتیجه تعدادی کشته شدند.

از نظر لیا رایت-ریگوور، دانشیار تاریخ آمریکا در دانشگاه برندایس، ریاست جمهوری ترامپ یک مطالعه موردی در پیگیری صرف قدرت و منافع شخصی، به بهای گرفته شدن 400 هزار زندگی و هزینه اتحاد آمریکا بوده است. او گفت، چهار سال ریاست ترامپ آنچه را که اقلیت های نژادی و دیگر آمریکایی های به حاشیه رانده شده مدت ها پیش درک نموده بودند، افشا کرد؛ اینکه دموکراسی این کشور همیشه برای بسیاری از شهفرایندان وحشیانه، ناقص و استثناگرا بوده است. ، ایسنا

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15097

به "آنچه در تاریخ از دموکراسی آمریکایی ترامپ می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه در تاریخ از دموکراسی آمریکایی ترامپ می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید