اتوبوس برقی دوشنبه رونمایی می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، شهریار زینی، مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی پیش روی دنیا در دهه آینده، معضل آلودگی هوا و گرمایش کره زمین است که بخش حمل و نقل به اسم یکی از منابع اصلی استفاده از سوخت های فسیلی نقش به سزایی در فراوری و انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای دارد.

اتوبوس برقی دوشنبه رونمایی می گردد

وی با بیان اینکه از این رو بیشتر کشورهای دنیا در راستای بهبود شاخص شدت انرژی و بهره وری در بخش حمل و نقل دست به کار شده اند و در سطوح کلان ملی و خرد و بنگاه های مالی نقشه راه دستیابی به هدف انرژی پاک - هوای پاک را تدوین نموده اند، گفت: برنامه ریزی همه کشورهای پیشرفته تا سال 2050 دستیابی و بکارگیری فناوری خودروهای برقی، هیدروژنی و هیبرید را در ناوگان حمل نقل خود برنامه ریزی نموده اند.

وی با بیان اینکه این حمل و نقل از بخش عمومی در کشورها شروع شده است، بیان نمود: در یک اتوبوس برقی بیش از 60 درصد هزینه ساخت متعلق به قوای محرکه الکتریکی بوده که مابقی آن مربوط به پلتفرم است.

زینی با بیان اینکه فراوری اتوبوس های برقی در کشور هم در قالب پروژه ای با همکاری دانشگاه تهران و حمایت معاونت علمی در یک شرکت فراوری کننده اتوبوس اجرایی شد، بیان نمود: این اتوبوس های برقی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران طراحی شده است.

به گفته وی، بعد از فراوری این اتوبوس های برقی و تامین احتیاج، امکان صادرات آن هم وجود دارد.

زینی با بیان اینکه فاز اول فراوری این اتوبوس های برقی کمتر از یک سال دیگر به نتیجه خواهد رسید، گفت:این اتوبوس الکتریکی طی کمتر از یک سال و نیم دیگر به مرحله سر فراوری (SOP) می رسد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته درخصوص برنامه های فراوری و فروش این اتوبوس های برقی گفت: پیرو مذاکرات و جلسات متعدد فنی و مدیریتی با شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و تفاهم نامه های منعقد شده فی مابین، مقرر است که در فاز نخست شهرداری تهران اقدام به پیش خرید 200 دستگاه اقدام کند.

وی افزود: بعلاوه مطابق برنامه ریزی اجرا شده درصدد هستیم تا قرارداد اتوبوس بردافزا (Rex) با فناوری هیبریدی (برق-گاز)با شهرداری مشهد مقدس امضا و جاری گردد.

وی اضافه نمود: بعلاوه شهرداری مشهد مقدس هم در راستای توسعه این محصول جهت بکارگیری در ناوگان مشهد مقدس قرارداد مشارکت امضا نموده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این پروژه آن است که 70 درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی سازی و بومی سازی شده و طراحی داخل است؛ موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایوهای کششی، باتری پک های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم های متعدد خنک کاری، همه ساخت داخل و بومی سازی شده است.

وی اضافه نمود: این پروژه مربوط به توسعه فناوری های حوزه قوای محرکه و قطعات و ماژولهای برقی اتوبوس است که برای اولین بار در کشور صورت می پذیرد. بعلاوه سیاست گذاری از ابتدای پروژه به گونه ای صورت گرفت که توسعه خانواده محصول و پلتفرم اتوبوس تمام برقی و هیبریدی انجام بگیرد.

وی گفت: به همین دلیل در حال حاضر علاوه بر اتوبوس برقی شهری شب شارژ، اتوبوس برقی فست شارژ یا ترکیبی و هم اتوبوس هیبریدی گاز-برق برد افزا (Range extender) هم در کمترین زمان ممکن قابل حصول است.

وی با اشاره به ویژگی های این اتوبوس گفت: از ویژگی های ممتاز این پروژه می توان به استفاده از ظرفیت های ملی و شرکتهای دانش بنیان و خلاق در اجرای پروژه اشاره داشت.

زینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان بسیار توانمند در این پروژه مشارکت مستقیم و 12 شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند و بنا به برنامه ریزی اجرا شده شبکه ای از 27 شرکت دانش بنیان و خلاق و فناور صنعتی در توسعه پروژه و فراوری انبوه آن نقش خواهند داشت.

وی در مورد زمان رونمایی از این اتوبوس برقی گفت: دوشنبه هفتم تیرماه این اتوبوس با حضور مجازی رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری و جمعی از مقامات کشوری و لشگری رونمایی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18659

به "اتوبوس برقی دوشنبه رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس برقی دوشنبه رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید