از کجا بفهمیم هر گیاه به چه اندازه آب احتیاج دارد؟

به گزارش دَبی بلاگ، پرورش گل و گیاه روح و روان انسان را تازه می نماید، البته اگر گیاهان مان سالم بمانند و نمیرند! یکی از عوامل اصلی از بین رفتن گیاهان مناسب نبودن مقدار آبی است که به آنها می دهیم. اما از کجا بفهمیم هر گیاه به چه مقدار آب احتیاج دارد؟

از کجا بفهمیم هر گیاه به چه اندازه آب احتیاج دارد؟

اندازه احتیاج آبی هر گیاه بسته به نوع گیاه و شرایطی که در آن رشد می نماید فرق دارد. اندازه نور، دمای هوا، نوع خاک، سن گیاه، محیط رشد و … بر اندازه آبی که یک گیاه احتیاج دارد تاثیر می گذارند.

با آنالیز نشانه های آبیاری بیش از حد، اجتناب از ابیاری کم و تحقیق راجع به احتیاجهای گیاهی که دارید، می توانید اندازه دقیق آب مورد احتیاج آن را تعیین کنید.

بر اساس احتیاج گیاه به آن آب بدهید

1- با در نظر گرفتن زیستگاه طبیعی گیاه، اندازه آبی که احتیاج دارد را تعیین کنید. زیستگاه طبیعی گیاهی که پرورش می دهید کجاست؟ این گیاه در طبیعت در چه مناطقی رشد می نماید؟ بر اساس پاسخ این سوال اندازه مناسب آبی که گیاه می خواهد را تعیین کنید. مثلا اگر گیاهی که پرورش می دهید استوایی است و شما در منطقه ای خشک زندگی می کنید، این گیاه باید بیشتر از دیگر گیاهانی که بومی منطقه خودتان است آبیاری گردد.

2- بعد از اینکه گیاه را به کاشتید، خاک آن را به خوبی خیس کنید. بعد از آنکه گیاه را در مکان جدیدی کاشتید، آن را به خوبی آبیاری کنید تا تمام ریشه و خاکش خیس گردد.

3- هر از گاهی رطوبت خاک را با انگشت تان لمس کنید. انگشت تان را تا اولین بند درون خاک فرو کنید. اگر خاک مرطوب و خیس بود، گیاه آبی که احتیاج دارد را در اختیار دارد. اگر خاک خشک شده بود، باید آن را دوباره آبیاری کنید. این کار برای فهمیدن نوبت بعدی آبیاری گیاه است.

4- از یک نفر متخصص یا گلفروش سوال کنید. اگر در پیدا کردن اندازه آب مورد احتیاج گیاه تان مشکل دارید، از یک باغبان، دوست یا فردی وارد برای این کار یاری بخواهید.

5- درمورد گیاه خاصی که پرورش می دهید اطلاعات به دست آورید. شرایط پرورش و آبیاری هر گیاهی که فکرش را بکنید را در اینترنت یا کتاب پیدا خواهید کرد. احتیاج آبیاری گیاهان تان را در اینترنت پیدا کنید.

از آبیاری بیش از حد گیاه اجتناب کنید

1- از یک دستگاه سنجش رطوبت بهره ببرید. یک دستگاه سنجش رطوبت تهیه کنید و با استفاده از آن رطوبت خاک را میزان بگیرید. بیشتر گیاهان در خاکی تقریبا مرطوب رشد می نمایند.

2- آیا آب زیادی در کف گلدان جمع شده است. اگر گیاه تان را در گلدان کاشته اید آنالیز کنید که آیا آب در کف گلدان جمع شده است؟ اگر آب زیادی در کف گلدان هست احتمالا گیاه را بیش از احتیاجش آبیاری می کنید. با این کار ریشه گیاه می پوسد. آبیاری را کمتر کنید و در کف گلدان سوراخ زهکش ایجاد کنید تا آب اضافه خارج گردد.

3- چک کنید آیا ریشه ها پوسیده شده اند. گلدان را سر و ته کنید و یا خاک گیاه را حفر کنید تا به ریشه ها برسید. اگر دیدید که ریشه ها قهوه ای، پوسیده، سیاه و بدبو شده اند یعنی گیاه را بیش از حد آبیاری نموده اید. پوسیدن ریشه ها بیشتر در خاک هایی با زهکشی ضعیف به وقوع می پیوندد.

4- آیا برگ های سبز، زرد یا قهوه ای از گیاه می ریزند. اگر خاک تان مرطوب است و متوجه شده اید که برگ های سبز، زرد و قهوه ای از گیاه می ریزند، این ها نشانه آبیاری بیش از حد است.

5- زهکشی خاک را امتحان کنید. اگر گیاهان تان را در زمین (باغچه) کاشته اید، باید مطمئن شوید زهکشی خاک خوب است. برای این منظور گودالی به ارتفاع 30 سانتی متر در خاک حفر کنید. گودال را با آب پر کنید و اجازه دهید آب جذب خاک گردد. سپس دوباره گودال را پر از آب کنید و زمان بگیرید چقدر طول می کشد تا آب جذب خاک گردد.

  • اگر آب موجود در گودال در کمتر از 4 دقیقه جذب خاک شد، خاک تان برای پرورش بیشتر گیاهان و درختان عالی است.
  • اگر آب در بین 5 تا 15 دقیقه بعد جذب خاک شد، باز هم گیاهان تان مسئله ای نخواهد داشت.
  • اگر بین 16 تا 60 دقیقه طول کشید تا آب درون گودال جذب گردد، گیاهانی که به خاکی با زهکشی خوب احتیاج دارند، در این خاک به آبیاری خیلی کمتری نسبت به بقیه خاک ها احتیاج دارند.
  • اگر ساعت ها طول کشید تا آب جذب خاک گردد، تنها گیاهانی که در باتلاق ها رشد می نمایند می توانند در این خاک زندگی نمایند.

گیاه را کمتر از احتیاجش آبیاری نکنید

1- حواس تان باشد که آیا گیاه در حال پژمرده شدن است. پژمردگی گیاه می تواند نشانه ای از آبیاری کم باشد. در بعضی موارد هم پژمردگی نشانه آبیاری بیش از حد است، پس ابتدا تعیین کنید که گیاه در نتیجه آبیاری کم یا زیاد پژمرده شده؟ این را می توان از روی رطوبت خاک فهمید.

گاهی پژمردگی گیاه به خاطر حمله بیماری ها به آن است.

2- آیا 7 تا 10 سانتی متر از خاک گیاه مرطوب است؟ بیشتر گیاهان احتیاج دارند 7 تا 10 سانتی متر از خاک شان مرطوب باشد. اگر کمتر از این اندازه از سطح خاک مرطوب بود، احتمالا به گیاه آب کمی داده اید.

3- اندازه آبی که گیاه دریافت می نماید را میزان بگیرید. این کار را برای گیاهانی که در حیاط کاشته اید انجام دهید. یک ظرف میزان گیری باران تهیه کنید و آن را در کنار گیاهان خود قرار دهید و اندازه آب باران یا آبی که به آنها می دهید را میزان گیری کنید. اگر گیاهان آبی کمتر از اندازهی که احتیاج دارند را دریافت می نمایند، به آنها آب بیشتری بدهید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26430

به "از کجا بفهمیم هر گیاه به چه اندازه آب احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کجا بفهمیم هر گیاه به چه اندازه آب احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید