بازگشت تماشاگران به ورزشگاه؛ حالا یا وقتی دیگر؟

به گزارش دَبی بلاگ، در چند وقت گذشته بار دیگر بحث حضور تماشاگران در ورزشگاه ها داغ شده است. تبدیل رنگ کرونایی تهران و خیلی از شهر ها به زرد منجر شد دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کند طبق هماهنگی با وزارت ورزش از 20 آبان ماه محدودیت های حضور در اماکن ورزشی چه برای ورزشکاران و چه تماشاگران برداشته می شود.

بازگشت تماشاگران به ورزشگاه؛ حالا یا وقتی دیگر؟

جدا از بحث ورزشکاران که تا الان با رعایت پروتکل های تدوین شده مسابقات شان پیگیری شده، بحث اصلی بازگشت تماشاگران به ورزشگاه هاست که تقریبا بعد از 2 سال قرار است اجرا شود؛ البته با یک شرط مهم و ضروری. افرادی که قصد حضور در ورزشگاه ها را دارند باید واکسینه باشند و بررسی این موضوع برای صدور مجوز ورود به هر فرد مبتنی به راه اندازی سیستم هوشمند کنترل کارت واکسیناسیون خواهد بود.

در حالی اعلام شده از 20 آبان یعنی پنجشنبه گذشته با فراهم شدن شرایط لازم، حضور تماشاگران در ورزشگاه ها با ظرفیت محدود انجام می شود اما مسئله ای دیگر برای عملی شدن این اتفاق ویژه سرباز کرده است.

سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر و کمیته صدور مجوز حرفه ای سازمان لیگ در گفت و گویی عنوان کرده است: برای اجرایی و عملیاتی شدن حضور تماشاگران در ورزشگاه ها باید مکاتبات لازم با باشگاه ها صورت بگیرد. ورزشگاه ها مانند شرایط قبل از پاندمی کرونا باید دارای گیت های بلیت فروشی الکترونیکی باشند و اگر ورزشگاهی فاقد این تجهیزات باشد، نمی توانیم اجازه دهیم تماشاگران وارد آن شوند، چرا که به واسطه فروش بلیت و کنترل پاندمی کرونا باید بلیت فروشی الکترونیکی انجام شود.

نصب گیت های بلیت فروشی استاندارد از جمله الزامات ویژه ای بود که باید باشگاه ها در کنار شماره گذاری جایگاه ها و نصب دوربین های مدار بسته و ... برای مسابقات فصل نوزدهم رعایت می کردند. موضوعی که حتی با پافشاری سازمان لیگ منجر به تعویق حدود یک ماهه در آغاز رقابت های دو سال پیش شد. به نظر می رسید 16 تیم لیگ رجحان پیروز به استاندارد سازی ورزشگاه های شان شدند، هرچند در همان زمان نیز خبر می رسید خیلی از گیت های هوشمند به دلیل مسائل نرم افزاری یا سخت افزاری نقش صحیحی در فروش بلیت اینترنتی و سازوکار ورود تماشاگران ایفا نمی کنند و در خیلی از ورزشگاه ها هم خبری از دوربین نیست.

در ادامه با تعطیلی مقطعی مسابقات و ممنوعیت طولانی مدت حضور تماشاگران در ورزشگاه ها، همین سیستم نصفه و نیمه فروش بلیت اینترنتی در ورزشگاه ها از کار افتاد و احتمالا اکنون در حال خاک خوردن است و نمی توان خیلی امید داشت که زود به شرایط بهره وری مناسب برسند. علاوه بر این شرایط نسبت به دو فصل پیش تغییرات زیادی کرده و برخی از باشگاه هایی که در این مدت تازه لیگ رجحان شده اند در لیگ چنین الزاماتی را رعایت نکرده اند. همچنین برخی از باشگاه ها در فصل جاری چمن مناسبی برای میزبانی نداشته اند و برای همین موقتاً مسابقات شان در ورزشگاه های دیگری انجام می شود. مس رفسنجان، نساجی و هوادار از جمله این تیم ها هستند که با وجود گذشت 4 هفته از مسابقات لیگ بیست ویکم در ورزشگاه های اصلی خودشان میزبانی نکرده اند و طبیعتا ورزشگاه های کنونی در اختیار آنها فاقد سیستم گیت های هوشمند است. فجر هم در زمین نامناسب ورزشگاه حافظیه و فاقد امکانات لازم برای چنین کاری، میزبانی می کند.

عدم وجود گیت های هوشمند بلیت فروشی در برخی از ورزشگاه ها یا وجود ناقص آنها در برخی ورزشگاه های دیگر یک سمت مسائل است و سمت دیگر ورزشگاه هایی هستند که از این سیستم بهره می برند اما برای راه اندازی دوباره نیاز به زمان و فراهم شدن مقدماتی دارند. از طرف دیگر شرایط نامشخص راه اندازی سیستم هوشمند کنترل کارت واکسیناسیون به دشواری فرایند بازگشت هواداران به ورزشگاه ها افزوده است. در نهایت نیز سازمان لیگ اعلام کرده که مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه ها در مسابقات فوتبال باشگاهی کشور فقط در صورت ابلاغ رسمی ستاد مقابله با کرونا در ورزش به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ صادر خواهد شد و تا به امروز ابلاغیه ای در این باره صادر نشده است.

با وجود اینکه این روز ها وعده حضور تماشاگران از تاریخ 20 آبان با عنوان یک خبر خوب برای هواداران و اهالی فوتبال دست به دست شد اما به نظر می رسد تحقق این وعده زمان زیادی را می طلبد. طبیعتاً با این فرمان بازگشت هواداران به ورزشگاه ها به این راحتی نخواهد بود. مسابقات لیگ برتر بعد از انجام بازی های تیم ملی، در قالب هفته پنجم از روز پنجشنبه پیش رو (27 آبان ماه) از سر گرفته می شود و با وجود مسائل عنوان شده، نمی توان امید زیادی به بازگشت هواداران از این هفته و حتی هفته های بعدی داشت. احتمالاً برای اینکه سکو های سرد ورزشگاه ها با حضور تماشاگران دوباره گرم شود، باید کمی بیشتر صبوری کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21696

به "بازگشت تماشاگران به ورزشگاه؛ حالا یا وقتی دیگر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت تماشاگران به ورزشگاه؛ حالا یا وقتی دیگر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید