با افسردگی فصلی چه کنیم؟

به گزارش دَبی بلاگ، پاییز با همه قشنگیاش و هوای خوبش ممکنه تغییراتی در ما ایجاد کنه که چندان جالب به نظر نرسه. اگر کوتاه شدن روز ها و تغییرات آب و هوا انرژی شما رو کم میکنه و باعث میشه احساس دلسردی و افسردگی کنید، شما دارید یکی از علائم اختلال افسردگی فصلی رو بروز میدید. اختلال عاطفی فصلی(Seasonal Affective Disorder(SAD)) یکی از شکل های افسردگی فصلیه که با تغییرات فصل ها خودش رو نشون میده و اغلب در پاییز و زمستون اتفاق میفته. این که چرا بعضی از مردم دچار این اختلال میشن سوالیه که دانشمندان جواب مشخصی براش ندارن اما برخی بر این باورند که تغییرات فصلی ریتم شبانه روزی ساعت بدن رو بهم میریزه و در نتیجه بدن در تشخیص و تنظیم احساس انرژی دچار اختلال میشه. همچنین این تغییرات، سطح هورمون هایی مثل سروتونین و ملاتونین در بدن رو بهم میزنه که مسئول تنظیم خواب، حالت روحی و احساس سلامتی هستند.

با افسردگی فصلی چه کنیم؟

درمان افسردگی فصلی

معالجه و درمان این اختلال ازونجایی اهمیت داره که افسردگی حتی در درجه های کم میتونه عملکرد افراد رو تحت تاثیر قرار بده و این اختلال خودش منجر به افسردگی عمیقتر در افراد بشه. در اینجا روش های آسون و بسیار مفیدی رو برای مقابله با این اختلال یاد میدیم که با این که بسیار ساده هستند میتونن بسیار به افراد یاری کنن. پس اگر شما هم علائمی از افسردگی فصلی رو در خوتون میبینید بهتره حداقل یکی از این روش ها رو امتحان کنید و تاثیرش رو با چشماهای خودتون ببینید.

1.بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید

خونه تون رو روشنتر کنید. پرده ها رو جمع کنید. شاخه های جلوی پنجره رو کوتاه کنید تا نور بیشتری وارد خونه تون بشه. بهتره دیوارهای خونه تون به رنگ های روشن باشه. صبح ها زودتر بیدار شوید تا تا ساعت های بیشتری در معرض نور خورشید و روشنایی روز باشید. اگر هم براتون مقدوره سرکار نزدیک پنجره بشینید.

2.به تعطیلات برید

بخشی از مرخصی هاتون رو برای زمستون نگه دارید و همش رو تابستون خرج نکنید تا بتونید زمانی رو برای تعطیلات زمستونی داشته باشید و برای خودتون خرجش کنید. بصورت داوطلبانه در فعالیت هایی مشارکت کنید که شمارو خوشحال میکنه. با دوستان و اعضای خانواده تون زمان بگذرونید که بهتون اهمیت میدن، ازتون حمایت می نمایندو انرژی مثبتی به شما منتقل می نمایند.

3.خودتون رو به سبک زندگی سالم عادت بدید

ورزش کنید، خوب بخوابید از رژیم غذایی متعادل پیروی کنید و استرس رو کم کنید. اگر ممکنه ساعت هایی رو بیرون از خونه بگذرونید. اسکی کردن در زمستون یکی از راهای خوب برای ورزش و استفاده از نور آفتابه. زمانی رو برای ریلکس کردن اختصاص بدین. برای انرژی بیشتر غذاهای سالم مصرف کنید و مصرف کاقئین رو محدود کنید.

4.با هدایت دکتر دارو مصرف کنید.

با مشورت دکتر میتونید از داروهای پیشگیرانه یا کنترل نماینده بهره ببرید و یا همراه سبزیجات و میوه ها مکمل های غذایی (مثل ویتامین D) مصرف کنید. البته باید مواظب تقابل داروها و عوارض جانبی اونها نیز باشید. از مصرف الکل و داروهای غیرقانونی خودداری کنید.

5.نوردرمانی

تجهیزات و دستگاه هایی برای شبیه سازی نور در منزل و محل کار وجود دارند از لامپهای باتری خور تا شبیه سازهای طلوع خورشید که میتونن کمبود نور رو جبران نمایند.اگر هم این دستگاه ها در دسترستون نیست اصلا نگران نشید. کافیه اتاقی که بیشترین زمان رو توش میگذرونید رو کمی روشنتر کنید و یا به جای لامپهای مهتابی از لامپهایی با ترکیب نور زرد بهره ببرید.

6.مراقب علائمی از افسردگی باشید

اگر از افسردگی فصلی شدید رنج میبرید با روانشناس یا روان پزشک مشورت کنید.مشورت با این افراد بهتون یاری میکنه تشخیص بدید این علائم مرتبط با افسردگی هستند یا علت دیگری دارند.

7.بیشتر بنویسید

نوشتن افکار روزانه تاثیر مثبتی بر حال روحی تون میذاره. نوشتن احساسات منفی باعث میشه اونهارو بیان کنید و بسیاری از این احساسات ناراحت نماینده و مبهم بعد از نوشتن از شما دور میشن و محو میشن. هرروز بیست دقیقه ار وقتتون رو به نوشتن احساسات، افکار و نگرانی هاتون اختصاص بدین. بهترین زمان برای نوشتن شبها آخر وقته تا بهتر بتونید تمام اتفاقات 24 ساعت قبل رو پوشش بدید.

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 27 اسفند 1397 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7

به "با افسردگی فصلی چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با افسردگی فصلی چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید