با خواص آلبالو بیشتر آشنا شوید

به گزارش دَبی بلاگ، آلبالو میوه خوشمزه تابستانی است که بر حسب نژاد های مختلف،طعم آن از کم شیرین تا خیلی ترش متغیر است. این میوه و تمام قسمت های آن از جملههسته، دم، برگ و ساقه در طب و صنعت کاربرد دارد. در حال حاضر درخت آلبالو درمنامطق مختلف ایران وجود دارد اما در گذشته درخت آلبالو در منطقه وسیعی از آناتولیترکیه تا دریای خزر وجود داشته است.

با خواص آلبالو بیشتر آشنا شوید

ارزش غذایی آلبالو

آلبالو دارای ویتامین های A، B و C است. این میوهدارای آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، کلر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی،منگنز و کوبالت است. این میوه کم کالری است و هر صد گرم آلبالو حدود 70 کیلوکالریانرژی دارد.

خواص آلبالو

این میوه را به صورت خام، خشک، پخته در برخی غذاها مصرف کرده و یا حتی بااستفاده از آن شربت و مربا درست می نمایند. در ادامه به برخی از خواص این میوه خوش طعمو لذیذ می پردازیم.

دیابت

از مشخصات ویژه این میوه این است که برای افراد دیابتی مضر نیست و این بیماران می توانند در حد اعتدال آن را مصرف نمایند. چرا که قند آلبالو از نوع لولوز (فروکتوز) بوده و در بدن افراد مبتلا به دیابت به گونه ای تجزیه می گردد که باعث ازدیاد قند خون و تحریک ترشح انسولین نمی گردد. مصرف این میوه در بیماران دیابتی همچنین چربی خون، قندخون و فشار اکسیداتیو که از عوامل اصلی بروز این بیماری است را هم کاهش می دهند.

بیماری های قلبی و عروقی

فروکتوز که به قند میوه معروف است می تواند رگ های قلب (کرونرها) را منبسط کرده و سرعت جریان خون در آن رگ ها را زیاد کند. بنابراین مصرف آلبالو برای بیمارانی که دچار نارسایی قلب و رگ های قلب و دردهای قلبی هستند مفید است. همچنین پتاسیم موجود در این میوه باعث خروج باقیمانده نمک در عروق به وسیله ادرار شده و از این طریق به سلامت قلب یاری می نماید.

نارسایی کبد

بیمارانی که به نارسایی کبد مبتلا هستند معمولا از بی اشتهایی،بوی بد دهان، یبوست، رنگ زرد چهره و تلخ بودن دهان به خصوص صبح ها هنگام ناشتابودن رنج می برند. در این موارد با حل کردن نصف استکان شربت آلبالو در یک لیوان آبسرد شربتی تهیه کرده و آن را به مدت چند روز مصرف می نمایند تا علایم از بین بروند.

شربت و مربای آلبالو به صورتیکه گفته شد برای افراد مبتلابه التهاب و ورم کلیه، معده و روده هم موثر است. تنها به خاطر داشته باشید کههنگام تهیه مربا مقدار کمی شکر اضافه کنید تا ارزش غذایی این میوه کاهش پیدا نکردهو انرژی بیش از حد به بدن نرساند.

بی خوابی

محققان طی آنالیز های دریافتند که میوه آلبالو می تواند در درمان بی خوابی موثر باشد. این میوه دارای مقدار زیادی ملاتونین است، هورمون ملاتونین در بدن برای داشتن خوابی راحت لازم است. خوردن آلبالو (به مقدار یک کف دست) باعث افزایش ترشح ملاتونین در خون شده و به داشتن خوابی آرامش بخش یاری می نماید.

خواص آلبالو

فواید دم آلبالو

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم تمام قسمت های آلبالو در طب و صنعت کاربرد دارد. جوشانده تهیه شده از دم آن برای افراد مبتلا به بیماری های کلیه و مثانه مفید است، این جوشانده با افزایش مقدار ادرار بیمار ناراحتی ها را کاهش می دهد. برای تهیه این جوشانده کافی است 30 گرم دم آلبالو را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کرده و در یک لیتر آب بریزید و بجوشانید سپس صبح، شهر و شب به بیمار بدهید.

با این که بیشتر متخصصان تغذیه تاکید دارند که میوه ها را به صورت تازه مصرف کنید اما اضافه کردن آلبالو به برنج در هنگام پخت همانطور که ما ایرانیان در آلبالوپلو استفاده می کنیم باعث افزایش ارزش تغذیه ای برنج می گردد.

دقت کنید که در هنگام مصرف از خوردن آلبالوهایی که بافت آن ها سفت است پرهیز کنید و تنها میوه رسیده را مصرف کنید. چرا که آلبالوهایی که گوشتشان سفت است نارس و کال هستند و هضم آن ها مشکل است بنابراین باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش می شوند. همانطور که در طب سنتی گفته می گردد این میوه به اصطلاح دارای طبع سرد بوده و نفاخ است، بنابراین توصیه ما این است که مادران شیرده پس از مصرف آلبالو مقداری عرق نعنا مصرف نمایند تا باعث دل در و نفخ نوزاد نگردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1933

به "با خواص آلبالو بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص آلبالو بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید