بر اساس یک تحقیق تازه، رژیم های غذایی پالئو و کتو برای سلامتی سیاره زمین مضر هستند!

به گزارش دَبی بلاگ، فواید سلامتی رژیم غذایی مبتنی بر گوشت در مقابل رژیم غذایی گیاهی اغلب هم در بین محققان و پزشکان و متخصصات تغذیه به شدت مورد بحث است.

بر اساس یک تحقیق تازه، رژیم های غذایی پالئو و کتو برای سلامتی سیاره زمین مضر هستند!

یک تحقیق نو تاثیرات زیست محیطی ناشی از انتخاب رژیم غذایی پالئو یا کتو را با گیاهخواری مقایسه نموده است. محققان امیدوارند این یافته ها بتواند به مردم یاری کند تا رژیم های غذایی را انتخاب نمایند که نه تنها مغذی، بلکه دوستدار محیط زیست نیز باشد.

وقتی صحبت از ررژیم های شدید می گردد، رژیم های پالئو و کتو در یک طرف میدان قرار دارند، در حالی که وگانیسم در طرف دیگر واقع شده است. از یک سو رژیم های متنی بر گوشت، سبزیجات، میوه ها و آجیل تمرکز و بدون حبوبات و غلات را داریم.در رژیم کتو مصرف تقریباً تمام کربوهیدرات ها کاهش می یاد و در عوض روی گوشت و چربی تمرکز می گردد.

در عوض وگان ها از تمام محصولات حیوانی و فرآورده های جانبی حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می نمایند.

تحقیقات قبلی روی فواید و بعضی از معایب این رژیم های صورت گرفته بود، اما محققان دانشگاه تولان رویکرد کمی متفاوت را برای مقایسه برنامه های غذایی در پیش گرفتند: آنها مقدار انتشار دی اکسید کربن پالئو و رژیم های کتو را در رژیم غذایی ردیابی کردند. دی اکسید کربن یک عامل کلیدی در روند گرمایش جهانی است ، بنابراین درک چگونگی ورود آن به جو می تواند به کوشش های کاهش یاری کند.

محققان برای گردآوری نتایج خود از اطلاعات پایگاه داده ای به نام dataField که قبلا توسعه داده شده بود، استفاده کردند که ردپای کربن غذاهای مختلف را ردیابی می نماید. آن ها بعلاوه تأثیرات تغذیه ای انواع مختلف رژیم های غذایی را با استفاده از مقادیر امتیاز حاصل از شاخص تغذیه سالم فدرال بر روی داده های بیش از 16000 بزرگسال شرکت نماینده در مطالعه ملی سلامت و تغذیه CDC مورد آنالیز قرار دادند.

آنها دریافتند که به ازای هر 1000 کالری مصرفی، رژیم کتو تقریباً 3 کیلوگرم دی اکسید کربن فراوری می نماید، در حالی که رژیم پالئو 2.6 کیلوگرم گاز گلخانه ای را در جو آزاد می نماید. از سوی دیگر وگان ها به ازای هر 1000 کالری که مصرف می نمایند، تنها 0.7 کیلوگرم دی اکسید کربن آزاد می نمایند، به این معنی که رژیم های پالئو و کتو تقریباً چهار برابر رژیم های گیاهخواری گازهای گلخانه ای فراوری می نمایند. در حد وسط ، همه چیزخواران قرار داشتند که که 86 درصد از افراد شرکت نماینده در این مطالعه را تشکیل می دادند، 2.2 کیلوگرم دی اکسید کربن به ازای هر 1000 کالری آنها وارد جو می گردد.

محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که اگر تنها یک سوم از همه چیزخواران به رژیم غذایی گیاهخواری روی بیاورند، اثرات زیست محیطی مشابه حذف کربن خروجی 340 میلیون مایل وسیله نقلیه مسافربری در هر روز اعمال می گردد.

دیگو رز، نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: تغییر آب و هوا مسلماً یکی از بزرگ ترین مسائل زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه مند هستند که به سمت رژیم غذایی گیاهی بروند. بر اساس نتایج ما، این امر باعث کاهش مقدار رها شدن دی اکسید کربن ناشی از تغذیه شما می گردد. تحقیقات ما بعلاوه نشان می دهد راهی برای بهبود سلامت و ردپای دی اکسید کربن بدون ترک کامل گوشت وجود دارد.

این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده.

منبع: دانشگاه تولان

رژیم پالئو با الهام از رژیم غذایی اجداد غارنشین ما ایجاد شده . این رژیم، حداقلِ مواد فرآوری شده را دارد و کربوهیدرات های ساده آن هم خیلی کم است. پالئو در سال های اخیر نه تنها به عنوان برترین روش برای لاغری، بلکه به عنوان یک شیوه غذا خوردن سالم، ترویج و تبلیغ شده است.

استفاده از رژیم غذایی پالئو برای کاهش وزن، بیشتر به علت ماهیت فرآوری­ نشده غذاهایی است که در این سبک رژیم وجود دارد؛ بعلاوه مواد غذایی که قند، نمک و چربی اشباع شده کمی دارند در این رژیم بیشتر هستند. نکته جالب در رژیم پالئو این است که بیشتر غلات، حبوبات، سیب­زمینی و محصولات لبنی را حذف می­کند و به شدت به میوه­ ها، سبزیجات تازه، آجیل، دانه ­ها، گوشت و ماهی بدون چربی تکیه می­کند.

در نتیجه، رژیم پالئو (رژیم غارنشینی) نسبتاً کم کربوهیدرات است و از آنجا که در آن محصولات لبنی کم هستند، با خطر کمبود کلسیم همراه است.

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی محبوب و شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند.

در رژیم کتوژنیک منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می نماید . یعنی شما چربی سالم (چربی های اشباع نشده) می خورید تا چربی بسوزانید.

کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتون زا (Keto Diet)، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین میانه است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی های اضافی و انباشته بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند، انجام می گردد.

روش کار رژیم کتوژنیک اینطور است که شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست آورید و کربوهیدرات کمتری را مصرف کنید. شما در رژیم کتو باید بیشتر کربوهیدراتی که هضم آنها آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی ها و نان سفید را حذف کنید.

در حالت طبیعی سوخت تامین نماینده انرژی بدن از کربوهیدرات ها (فرآورده های قندی) بدست می آید. اما در این رژیم، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تامین می گردد. در واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می گردد. در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (فرآورده های قندی، نشاسته، برنج، نان و…) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29375

به "بر اساس یک تحقیق تازه، رژیم های غذایی پالئو و کتو برای سلامتی سیاره زمین مضر هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بر اساس یک تحقیق تازه، رژیم های غذایی پالئو و کتو برای سلامتی سیاره زمین مضر هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید