بررسی چالش ها و معضلات آموزش عالی کشور در رشته شیمی

به گزارش دَبی بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- ، دکتر مسلم منصور لکورج عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی- تحلیلی، به بررسی چالش ها و معضلات آموزش عالی کشور در رشته شیمی پرداخت .

بررسی چالش ها و معضلات آموزش عالی کشور در رشته شیمی

به گزارش خبرنگاراریادفترمازندران درشهرستان بابلسر،متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می کنید :

در چهار دهه اخیر توسعه و پیشرفت شایان وصفی در عرصه­ های گوناگون علمی از جمله شیمی در کشور رخ داده است که در جهت تداوم و حصول نتایج کامل تر و نیل به اهداف خودکفایی در زمینه های مرتبط با صنایع شیمیایی، ملاحظاتی چند را باید در نظر داشت :

در بخش آموزش و توسعه همه جانبه­ شیمی در کشور، وزارت عتف می­ بایستی با برنامه­ ریزی و سیاست گذاری در راستای نقشه­ جامع علمی کشور، ضمن مدیریت موضوع و جهت­ دهی آن و با حفظ احترام به استقلال نظر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، دانشگاه های صاحب نظر و برخوردار را مورد توجه ویژه خود قرار دهد و با تمهیداتی از رشد و توسعه­ بی رویه­ آموزش عالی در موسسات کمتر برخوردار و بعضا بی نام و نشان جلوگیری نماید .

در دو دهه­ اخیر، عدم ارزیابی ستادی از طرفی به همراه صدور مجوزها و گشایش رشته - گرایش­ های بدون اساس کارشناسی و پذیرش بی­ حساب دانشجو در دانشگاه ها و موسسات گمنام، تبعات جبرا­ن­ ناپذیری را بر جامعه­ علمی به طور کلی تحمیل نموده است که متاسفانه رشته­ شیمی هم از این قاعده مستثنی نیست. در این راستا انتظار می­ رود تا وزارت عتف به نظرات مشفقانه­ انجمن شیمی و به ویژه تصمیمات کارگروه تخصصی شیمی در شورای گسترش که منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه­ های برخوردار و سراسری هستند، اعتماد نماید و بازبینی و به روزرسانی عناوین و سرفصل دروس رشته-گرایش­ های شیمی را در اولویت قرار دهد و جدا از صدور مجوز­­­­­­­­­­های گشایش رشته - گرایش­ های غیرمتداول پرهیز نماید. قابل ذکر است که عدم کنترل پذیرش دانشجو در موسسات کم برخوردار، سیل عظیم فارغ التحصیلان بی­کار بی­ مهارت را صرفا سرعت بخشیده که عواقب و لطمات اجتماعی را یقینا در­ بر خواهد داشت. در بعد پژوهش، به منظور هدایت هدف مند تحقیقات در دوره­ های تحصیلات تکمیلی می بایستی شاخص های پژوهشی و نقشه­ جامع پژوهشی به صورت مستمر به روز­رسانی گردد و با حمایت مالی و پشتیبانی از محققان، علی الخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و با گسترش شبکه آزمایشگاه مرکزی با ارایه­ خدمات موثر جهت تحقیقات را هموار کرد. متاسفانه در رشته-گرایش­ های مختلف شیمی به علت عدم دسترسی به دستگاه های آنالیز، شناسایی و اندازه­ گیری دقیق خواص مواد و گران­قیمت بودن مواد شیمیایی، بیم آن می­رود که موضوعات پژوهشی به صورت سطحی و نه چندان عمیق مطالعه شده و محققان به سوی تحقیقات بی­ کیفیت هدایت شوند که نه تنها نیازی از جامعه برطرف نمی­ کند بلکه هزینه­ های گزاف و زیادی را به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تحمیل خواهد کرد . بنابراین توسعه و تقویت آزمایشگاه های مرکزی باید در دستور کار قرار داشته باشد .

در سال­ های اخیر، شاهد حوادث تلخ و آزاردهنده ای در آزمایشگاه های دانشگاه ها بوده ایم که ایجاب می­ کند تا در خصوص ایمنی و اخلاق در پژوهش به ویژه از بعد آزمایشگاهی، پروتکل های ایمنی در دانشگاه های کشور اجرایی گردد تا شاهد چنین حوادثی در این دانشگاه ها نباشیم .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13359

به "بررسی چالش ها و معضلات آموزش عالی کشور در رشته شیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی چالش ها و معضلات آموزش عالی کشور در رشته شیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید