برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان از تاریخ اول الی پنجم دی ماه سالجاری در محل پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران اطلاع داد.

برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه در نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان، بیش از 200 پته نفیس از دوره صفویه تا دوره معاصر به معرض نمایش درآمده است، اظهار کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه مذکور سنجش و آنالیز نوع دوخت، نقش های بکار رفته و مرغوبیت پته های قدیم با جدید و همچنین پژوهشی بر نمونه آثار گذشتگان و هنرمندان امروز است.

او از شروع احیاء نقوش و دوخت پته آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان در این نمایشگاه اطلاع داد و تاکید نمود: این کار توسط دوزندگانی از استان های کرمان و تهران و با استفاده از نخ های کشمیری به سرپرستی خانم ها فاطمه سیدی و شهین ابراهیم زاده پزشکی انجام می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه در محل برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان پته های خام نیز عرضه می گردد، بیان نمود: علاقمندان به دوخت هنر پته دوزی می توانند لوازم و ابزار کار را نیز از محل این نمایشگاه تهیه نمایند.

فرخی با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان، از سوی معاون صنایع دستی کشور از تعدادی از استادان هنر پته دوزی کرمان و ایران تقدیر شد، اضافه نمود: این نمایشگاه به همت خانم ها فاطمه سیدی و شهین ابراهیم زاده پزشکی از استادکاران به نام هنر پته دوزی کشور برپا شده است.

او با بیان اینکه پته دوزی یکی از زیباترین و قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی ایران محسوب می گردد که در تاریخ کرمان ریشه عمیقی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 هزار هنرمند پته دوز در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 101

به "برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید