تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق

به گزارش دَبی بلاگ، بعد از باز شدن سفارتخانه های امارات و بحرین در یک سال اخیر در دمشق، نشانه ها حاکی از باز شدن قریب الوقوع سفارت عربستان سعودی نیز دیده می گردد که طبق اعلام یک منبع مطلع، مقدمات این بازگشایی در حال اجرا است و به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرنگار تلویزیون روسیا الیوم در دمشق گزارش داد، بعضی تعمیرات و بازسازی هایی، که عابران از مقابل سفارت عربستان سعودی در دمشق می توانند آنها را مشاهده نمایند، حاکی از آن است که این مقر آماده برای ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک خود است حتی اگر هنوز تاریخ آن تعیین نشده باشد.

این یکی از چندین شاخص است که تایید می نماید مرحله جدیدی از شواهدی جهت تغییر در عادی سازی روابط میان دمشق و ریاض و بازگشایی سفارت سعودی در دمشق است که تقریبا یک سال پیش نیز این شهر شاهد افتتاح سفارت خانه های امارات و بحرین بود.

یک منبع مطلع در دمشق به روسیا الیوم گفت که افتتاح سفارت سعودی فقط مساله زمان است، و در حال حاضر تمهیدات نهایی برای آن انجام می گردد. وی اظهار داشت که این اولین بار نیست که درباره بازگشت نزدیک برای ازسرگیری روابط میان دو کشور سخن گفته می گردد، بلکه تعدادی از نشانه های فعالی این موضوع را مورد تایید قرار می دهد و از جمله همان گونه که دیدید کاردار سفارت امارات در دمشق چند روز پیش آن را اعلام نمود که این نشانگر فضای کلی در شورای همکاری خلیج فارس است، علاوه بر آن، به مشارکت هیئتی از اتحادیه روزنامه نگاران سوریه در فعالیت های دبیرخانه کل اتحادیه روزنامه نگاران عرب در ریاض اشاره نمود که این برای نخستین بار اتفاق می افتد.

موسی عبدالنور رئیس سندیکای روزنامه نگاران به روسیا الیوم گفت که هیئت سوری با هیچ شخصیت رسمی سعودی ملاقات نکرده است و این مشارکت فقط به گفت وگو با همکاران در انجمن روزنامه نگاران عربستان سعودی محدود شده است و ما فقط در یک ماموریت حرفه ای هستیم و ماموریت سیاسی نبود.

عبدالنور درباره ابعاد سیاسی این مشارکت، که بدون تایید سیاسی صورت نمی گرفت، گفت: قطعا موافقت شد چه نسبت به مشارکت ما و یا نسبت به انجمن روزنامه نگاران سعودی، که ناگزیر به وسیله وزارتخانه های مربوطه مانند وزارتخانه های کشور و اطلاع رسانی این هماهنگی ها وموافقت ها صورت پذیرفت.

وی اظهار داشت که در جریان حضور انجمن روزنامه نگاران سوریه در عربستان سعودی به موضوع افتتاح سفارت در دمشق پرداخته نشد و فقط تأکید شد که این مشارکت گامی سازنده در راستا درست به نفع سوریه، عربستان سعودی و تمامی عرب ها و به منظور انتها دادن به جنگ در سوریه است.

از سوی دیگر، احمد مرعی عضو مجلس الشعب (مجلس سوریه) درخصوص بعضی نشانه ها و تحولات، از جمله دعوت هیئت روزنامه نگاران سعودی از سندیکای روزنامه نگاران در سوریه به ریاض، ابراز عقیده کرد که این مشارکت می تواند شاخصی مهم برای ازسرگیری روابط میان دو کشور و نیز در چارچوب اقدام سعودی به تجدیدنظر در مواضعش باشد. از سوی دیگر، در چارچوب همین تجدیدنظر، چندین شاخص دیگر نیز وجود دارد مانند موافقت ایران با مشارکت در طرح امنیت خلیج(فارس) با میانجیگری عمان؛ که این امر نشانگر حرکت در راستا مذاکره و آتش بس در منطقه است و بنابراین، آن راهی برای خروج از همه تنش هایی است که به خصوص میان ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است و این کوششی برای پایین آمدن عربستان سعودی از درخت است برای این که آن در باتلاق یمن غرق شده و تمامی محاسبات آن درباره نتیجه جنگ سوریه شکست خورده است.

وی اضافه نمود: این طرح با موافقت آمریکا انجام می گردد؛ چرا که آمریکایی ها تحت فشار مذاکره می نمایند. در حالی که از یک سو از تنش و تحریم ها دم می زنند از سوی دیگر، باب را برای مذاکرات باز می گذارند و استراتژی آمریکا متفاوت است؛ زیرا به صورت غیرمستقیم وارد نبردها می گردد و کوشش می نماید از تلفات دور بماند. امروز هدف آتش بس است و نه جنگ.

مرعی با اشاره به اظهارات عادل الجبیر وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، که گفته است آتش بس به حل و فصل در یمن تبدیل می گردد، ابراز عقیده کرد که چنین اظهاراتی موفقیت میانجیگری عمان را ثابت می نماید به ویژه این که یمن میدان رویارویی واقعی میان سعودی و محور مقاومت است و این میدان، باید بعد از شکست سعودی به میادین دیگر تبدیل گردد: مذاکرات و بحث و گفت وگو.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4382

به "تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید