تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن

به گزارش دَبی بلاگ، همانطورکه یک سیستم ایمنی قوی می تواند میکروب های عامل بیماری را دفع کند، یک سیستم ضعیف تر ممکن است همواره نتواند پیروز عمل کند. در زیر چند هدایت برای بالا بردن سیستم ایمنی شما آورده شده است.

تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

همانطورکه یک سیستم ایمنی قوی می تواند میکروب های عامل بیماری را دفع کند، یک سیستم ضعیف تر ممکن است همواره نتواند پیروز عمل کند. در زیر چند راهنمایی برای بالا بردن سیستم ایمنی شما آورده شده است.

بدن انسان مکاهمم دفاعی خودش را برای مقابله با پاتوژن ها (ویروس های بیماری زا) و پیشگیرنده های بیماری دارد. این مکاهمم شامل سلول ها، بافت ها، اندام ها و فرآورده های سلولی مثل پادتن ها که مجموعاً بعنوان سیستم ایمنی بدن شناخته می شوند، است.

این سیستم میکروب های عامل بیماری را تشخیص می دهد و آنها را در جهت حفاظت از حملاتشان به بدن تخریب می نماید. یک سیستم ایمنی مقاوم می تواند تمامی این عملیات را کامل انجام دهد درحالیکه یک سیستم ضعیف ممکن است بدن را برای امراض مهیا کند. بطور خلاصه، یک سیستم ایمنی سالم به شما یاری می نماید تا یک زندگی سالم را پیش ببرید. هیچ راه تکی و مطمئنی برای تقویت ایمنی وجود ندارد زیرا عوامل متعددی مثل تغذیه، عادات سبک زندگی، سن و ... به این امر مرتبط شده اند.

بسیاری از ما اهمیت سیستم ایمنی بدنمان را در جریان خردشدن سلامتیمان نمی فهمیم. وقتی که این سیستم ضعیف شد، در مقابل حفاظت بدن از بیماری ها درمانده می گردد. عوامل بسیاری به عملکرد سیستم ایمنی مرتبط هستند که شامل ورزش کافی، رژیم غذایی متعادل، بهداشت صحیح، خواب کافی، سلامت روان خوب و وزن اندام ایده آل، می گردد.

مهم ترین عامل بین اینها، تغذیه ای متعادل و سالم است که شامل غذاهای تقویت نماینده سیستم ایمنی باشد. تقویت نماینده های طبیعی بسیاری برای سیستم ایمنی وجود دارند مثل میوه ها، سبزیجات، قارچ ها و ماهی. گیاهان شامل سیر، ریحان، جینسنگ و گیاه مریم گلی هستند. از آنجاییکه هیچ خوراک یا گیاه خاصی که بتواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی را در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم کند وجود ندارد؛ یک رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است. برخی از عوامل حیاتی که می توانند بر سیستم ایمنی تأثیر گذارند، بشرح ذیل است:

ورزش منظم

این یکی از جنبه های مهم زندگی سالم است. ورزش منظم به شما یاری می نماید تا یک وزن بدن سالم و کلسترول سطح پایین تر را حفظ کنید، گردش خون و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. فعالیت های جسمی به گلبول های سفید خون و پادتن ها یاری می نماید تا سریع تر در سراسر بدن حرکت نمایند بطوریکه این میزان گردش خون را افزایش می دهد. بعلاوه این روش به دفع باکتری ها و میکروب های بیماری زا به وسیله استنشاق و بفراینداد زائدات بدنی یاری خواهد نمود. ورزش میزان دمای بدن را افزایش می دهد که می تواند مانع رشد باکتری ها و دیگر پاتوژن ها گردد. روزانه، پیاده روی تند به مدت 30 دقیقه می تواند برای تقویت سیستم ایمنی شما مفید واقع گردد.

رژیم غذایی متعادل

این غیر ممکن است که از یک غذای تک که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی کافی باشد، نام برده گردد. یک ترکیب سالم از مواد مغذی برای این هدف ضروری است و این تنها با یک تغذیه متعادل بدست می آید. خوراکی هایی که سرشار از ویتامینC، ویتامینE، زینک، کاروتینوئیدها (محافظ بافت های بدن در مقابل آسیب ها)، بیوفلاونوئیدها (برای جذب ویتامین Cلازم هستند و این دو باید با هم دریافت شوند)، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا3، تقویت نماینده های موثر سیستم ایمنی هستند. ولی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند با یاری مواد مغذی دیگر در بدن جذب شوند. ویتامین C که برای سیستم ایمنی بسیار مهم است، برای جذب خود در بدن نیاز به یاری کلسیم و مهمیم دارد و کلسیم ها همراه ویتامینD بهتر عمل خواهندکرد. بیشتر میوه های رنگِ روشن و سبزیجات، سرشار از مواد مغذی هستند. در اینجا لیستی از خوراکی هایی که می توانند سیستم ایمنی را تقویت نمایند آورده شده است.

میوه ها: سیب، گواوا (زیتون محلی)، عنبه، توت فرنگی، کیوی، طالبی، پرتقال، گریپ فروت، آناناس، انگور، زغال اخته، توت قرمز، ساپادیل، انار، آلو، آلو برقانی و آووکادو.

سبزیجات: فلفل، هویج، اسفناج، بروکلی، کلم پیچ، کلم برگ، سیب زمینی شیرین، گشهم، پیاز، سیر، شلغم تازه، زنجبیل، قارچ ها، چغندر، گوجه، مارچوبه و کنگر فرنگی.

سایر خوراکی ها: ماست، جوِدوسر، حبوبات، آجیل، بنشن، تخم کتان، چای سبز، غذای دریایی، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی مثل مرغ و بوقلمون، توفو (پنیر لوبیا)، جینسنگ، ریحان، مریم گلی، روغن زیتون، عسل، فلفل سیاه، سبوس گندم و زردچوبه.

کنترل استرس

این یکی از قوانین طلایی است وقتی که به زندگی سالم می آید. هورمون های استرس مثل کورتیزون و آدرنالین می توانند سیستم ایمنی را سرکوب نمایند. براساس مطالعات راهنمایی شده روی موش ها، موقعیت های پراسترس روی ساخت پادتن ها در مقابل عفونت های ویروسی تأثیر می گذارند. بعلاوه اظهار شد که موش هایی که در معرض فشار روانی قرار داشتند طول عمر کمتری در مقایسه با موش هایی که در معرض فشار جسمی قرار گرفتند داشتند. بطور خلاصه نتیجه گرفته شد که استرس می تواند روی سیستم ایمنی به طریق منفی تأثیر بگذارد. در صورت امکان، از موقعیت هایی که برای شما پراسترس است اجتناب کنید. در صورتیکه ورزش کردن برای سرکوب استرس سودمند است، سایر فعالیت ها مثل یوگا و مدیتیشن می تواند موثر واقع گردد. حتی انجام حرکات موزون و آواز خواندن می تواند استرس را تاحدی سرکوب کند.گذراندن زمان با حیوانات خانگی تان یک راه موثر برای مقابله با استرس است.

عادات سالم

- ترک دخانیات: این یکی از عادات ناسالمی است که باعث تخریب سیستم ها و ارگان های مختلف بدن می گردد. حتی سیستم ایمنی از آثار سوء دخانیات در امان نیست. استعمال دخانیات سیستم ایمنی را ضعیف می نماید و بدن را برای عفونت هایی مثل ذات الریه آماده می سازد. بعلاوه سطح آنتی اکسیدان های محافظ بدن در خون را پایین می آورد.

- خواب کافی: محرومیت از خواب با سرکوب سیستم ایمنی بدن مرتبط است. مشاهده شده که افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر برای امراض ویروسی و میکروبی آماده هستند. توانایی سیستم ایمنی در فراوری پادتن ها در مقابل میکروب های بیماری زا هم کاهش می یابد. بنابراین سعی کنید روزانه حداقل 7 الی 8 ساعت بخوابید.

- افزایش آب مصرفی: نوشیدن میزان زیادی آب برای سیستم ایمنی به طرق مختلف سودمند است. ضروری است که آب از چشمه آب زلال فراوری گردد که به نوبه خود گلبول های سفید خون و سلول های مشابه (فراوری شده به وسیله سیستم ایمنی) را در سراسر بدن حمل می نماید. در نتیجه افزایش کارایی سلول های بدن، بعلاوه به اکسیژن رسانی خون یاری می نماید. جذب بهینه آب با پیشگیری از بیماری هایی چون آرتروز در ارتباط است.

- اجتناب از خوردن غذای بی ارزش: مواد غذایی تصفیه و فرآوری شده، فقدان مواد مغذی را در پی دارد و این روی سیستم ایمنی تأثیر منفی خواهد گذاشت. میزان بالای چربی در اینگونه غذاها دلیل دیگر اهمیت آن است زیرا که سیستم بدن را سرکوب می نماید. شکر اضافی مانع فرایند فاگوسیتوز (بیگانه خواری) می گردد، که به وسیله آن گلبول های سفید خون ویروس ها و باکتری ها را تخریب می نمایند. عامل دیگری که سیستم ایمنی را ضعیف می نماید مرض چاقی است. گفته شده که سلول های چربی اضافی در بدن ایجاد التهاب مزمن می نمایند؛ درنتیجه بافت های سالم تخریب می-شوند. مطالعات روی حیوانات ثابت نماینده این حقیقت است که مرض چاقی، فراوری پادتن ها را کاهش می دهد. بنابراین یک وزن سالم بدن را برای داشتن سیستم ایمنی سالم حفظ کنید. به منظور افزایش سیستم ایمنی بدنتان، شما باید یک رژیم غذایی متعادل، یک سبک زندگی سالم و بهداشت متناسب اتخاذ کنید. جدا از این، چکاپ های سلامتی منظم و تست های غربال گری پزشکی هم مفید واقع خواهندشد.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20803

به "تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید