ثبت جهانی آثار تاریخی و صنایع دستی، مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت اظهار کرد: مهم ترین اتفاق در هفته جهانی صنایع دستی در گیلان، اقدام برای ثبت جهانی روستای قاسم آباد به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی است.

ثبت جهانی آثار تاریخی و صنایع دستی، مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، شهرود امیر انتخابی اظهار کرد: روستای قاسم آباد در سال گذشته با موضوع چادرشب بافی به ثبت ملی رسیده است و طی سال اخیر این اداره کل تمام کوشش خود را به کار گرفته تا پرونده آن را به عنوان یکی کاندیدای 2019 جمهوری اسلامی برای ثبت دنیای است آماده کند.

امیر انتخابی اضافه نمود: قرار است آخر همین هفته غدا هیجاوی، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه شورای دنیای صنایع دستی، وارد استان گیلان گردد تا شاخص های روستای قاسم آباد برای ثبت دنیای را آنالیز کند.

او توضیح داد: با ثبت دنیای قاسم آباد و برند سازی و همچنین می توانیم از هنرمندان صنایع دستی و حمایت بیشتری در زمینه توسعه مالی صنایع دستی استان گیلان انجام دهیم.

او دلیل تشکیل شورای دنیای ثبت را برای یاری به توسعه مالی صنایع دستی و همچنین حمایت از هنرمندان و فعالین این حوزه دانست و گفت: با وجود آنکه ایران جزء قدرت های فراوری محصولات صنایع دستی در دنیا است اما در مجموع کشورمان نتوانسته است در این زمینه به فراوری ثروت و ارزآوری در شان و درخور صنایع دستی را برآورده کند.

او با اعلام اینکه تاکنون 24 هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان شناسایی شدند بیان نمود: صنایع دستی انتقال دهنده هویت فرهنگی منطقه و کشور هستند، و فراوری محصولات صنایع دستی می تواند یاری شایانی در صنعت گردشگری کشور باشد و از این طریق هویت ملی و تاریخی خود را به مسافران و گردشگران بشناسانیم.

او ثبت دنیای روستای قاسم آباد استان گیلان را یک کار فراسازمانی دانست و تاکید نمود: برای موفقیت در این امر باید حمیت همه جانبه مسئولان استانی برای برطرف موانع موجود وجود داشته باشد، زیرا موفقیت در ثبت دنیای میراث فرهنگی و صنایع دستی، مستقیما موجب افزایش ورود گردشگر به استان گیلان خواهد شد.

او گفت: بیش از 70 برنامه مختلف در هفته صنایع دستی در استان گیلان تدارک دیده شده است که برگزاری همایش ملی هنر های سنتی در قاسم آباد و چابکسر، حضور مشاور معاون صنایع دستی کشور در گیلان، بازدید مسئولان استانی از کارگاه های صنایع دستی و برگزاری نشست تخصصی برای آنالیز وضعیت ثبت دنیای قاسم آباد و افتتاح واحد های بوم گردی از جمله مهم ترین آنها است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2092

به "ثبت جهانی آثار تاریخی و صنایع دستی، مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی آثار تاریخی و صنایع دستی، مهم ترین اولویت میراث فرهنگی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید