جرم بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می کند، اقتصاد از مولفه های تاثیرگذار بر جرم

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی گفت: جرمی که اتفاق می افتد، هزینه بسیار زیادی را به جامعه تحمیل می کند و بار مالی برای حاکمیت و جامعه خواهد داشت.

جرم بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می کند، اقتصاد از مولفه های تاثیرگذار بر جرم

به گزارش خبرنگاران، سرهنگ محمد بوستانی، امروز در نشست با خبرنگاران که در مرکز فرماندهی برگزار شد، عنوان کرد: ماموریت های پلیس پیشگیری بیشتر در حوزه کلانتری ها، پاسگاه ها، ایست بازرسی و موسسات حفاظتی است. پیشگیری حوزه بسیار مهمی است و هرچقدر تلاش کنیم جرمی اتفاق نیفتد، نمی توان به صفر رساند.

وی اضافه نمود: جرمی که اتفاق می افتد، هزینه بسیار زیادی را به جامعه تحمیل می کند و بار اقتصادی برای حاکمیت و جامعه خواهد داشت.

بوستانی با اشاره به اینکه فردی که دچار جرم شده است، در امرار معاش دچار مسائلی است، گفت: تاثیرات و آسیب های روحی و روانی بسیاری به مجرم وارد شده است. میزان آسیب وارده به خانواده و اطرافیان مجرم در جرایم متفاوت است و ممکن است سال های سال روح و روان فرد را آسیب بزند.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی، گفت: اتفاق جرمی می تواند منطقه و محل را دچار پریشانی، تشویش و ناراحتی کند. جرم امر مطلقی نیست که بتوان تمام آن را به گونه ای مدیریت کرد که صددرصد پیشگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به حدیثی که داریم اگر فقر و گرسنگی از دری بیاید، ایمان هم از آن در می رود اقتصاد، فقر و گرسنگی،یکی از مولفه های تاثیرگذار ارتکاب جرم است.

بوستانی با بیان اینکه در وقوع جرایم، مسائل فرهنگی، تعارضات قومی قبیله ای در حاشیه شهرها و سطح سواد پایین و بحث بیکاری و... مؤثر است، اضافه نمود: ضریب بیکاری بالا را در پیشگیری رصد می کنیم. با گشت های پلیس تخصصی، اقدامات طرح های امنیت مردمی و کشف جرایم، اقدامات گسترده ای را انجام داده ایم و حتی در حوزه اجتماعی، مشاوران و مددکارانی داریم.

بوستانی درخصوص اطلاع رسانی مسائل انتظامی، شرح داد: در مساجد و هرجایی که لازم باشد، هشدارهای انتظامی را می دهیم و بخشی از جرائمی که قابل اطلاع رسانی است را انتشار می دهیم. در مصاحبه هایمان اقدامات و کارهایی که مردم می توانند انجام دهند را اطلاع رسانی می کنیم.

وی ادامه داد: در سرقت منازل، مقاوم سازی، نصب دوربین های مداربسته، رعایت تمهیدات حفاظتی مراقبتی نگهبان محله و موسسات حفاظتی که از جمله اقدامات پیشگیرانه است، ضریب سرقت را بسیار پایین می آورد. حتی در سرقت های بانک که زمانی دغدغه و نگرانی بود و در سال 94 چند فقره سرقت انجام شد، با توجه به پیگیری های جدی پلیس، از طریق نگهبان مسلح از طریق موسسات حفاظتی، قریب به دو سال است که سرقت بانک ها به صفر رسیده است.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی، اظهار کرد: هزینه ای صرف شده که جلوی هزینه های بعدی و کلان را گرفته است. ناامنی هزینه دارد. این ها نتیجه محاسن پیشگیری است و پلیس به این موضوع بسیار پرداخته است. حدود 26 سازمان می توانند نقش مستقیمی در کاهش وقوع جرم داشته باشند. شهرداری، آموزش وپرورش و سایر سازمان ها قطعا می توانند تاثیرگذار باشند و توصیه ما این است که همکاری داشته باشند.

بوستانی اذعان کرد: از لحاظ منشأ شروع جرم، معمولاً به همان مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر می رسیم که عوامل تاثیرگذار باعث ارتکاب جرم می شوند. آمار عملکردهایمان نشان می دهد که پلیس چقدر پیگیر است و متوجهیم که تمام این ناامنی ها همه را متضرر می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت خوبی با عنوان موسسات حفاظتی و مراقبتی ایجاد شده است، عنوان کرد: تعداد این افراد در حال حاضر نزدیک به 5 تا 6 هزار نفر است و این حجم از توان اثرات خوبش را نشان داده است. در نقاطی که از این امکانات به کارگیری کرده ایم، میزان سرقت ها به صفر رسیده است و مردم منطقه احساس امنیت دارند.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی، شرح داد: استفاده ازتجهیزاتی مانند ردیاب خودرو که با صرف هزینه مختصری، می توانند از وقوع جرم جلوگیری کنند، بسیار توصیه می شود. پرایدی که 40 میلیون است، هزینه 400 هزار تومانی برایش نمی ارزد؟ زمانیکه چنین تجهیزاتی وجود دارد، چرا استفاده نشود؟

وی در خصوص پیگشیری از جرم، توصیه کرد: باید به شکل مردمی تبلیغ و صحبت کنیم. شهرداری باید یک سری طرح هایی داشته باشد. در سایر حوزه ها باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در کنار سایر نیروهای امنیتی و حراستی ماموریت هایی را انجام دهیم. مهم ترین ملاک ارزیابی ما پیشگیری است.

بوستانی گفت: منشاء بسیاری از جرایم موادمخدر است. مواد مخدر از موضوعات تاثیرگذار مستقیم است و سهم بسیار زیادی در آسیب های اجتماعی دارند. هر زمان معتادان متهاجر جمع آوری شدند، تاثیر بسیار زیادی در کاهش وقوع جرائم داشته است.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان رضوی با اشاره به اینکه قرارگاه سرقت، در نیروی انتظامی با توجه به افزایش جرایم تشکیل شد، گفت: از سال 96 با افزایش مسائل اقتصادی، شاهد افزایش جرایم متاثر از این موضوع بودیم و آمار جرایم در سطح کشور و ناجا، بیشتر شد و دستور صادر شد تا مولفه های تاثیرگذار بر کاهش وقوع جرم را در قالب قرارگاه دنبال کنیم که متولی این موضوع پلیس آگاهی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2900

به "جرم بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می کند، اقتصاد از مولفه های تاثیرگذار بر جرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرم بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می کند، اقتصاد از مولفه های تاثیرگذار بر جرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید