جزئیات لایحه تامین امنیت زنان؛ چه جرم هایی قابل پیگیری شدند؟ ، تامین امنیت زنان در مجلس دهم قانون می شود؟

به گزارش دَبی بلاگ، عضو فراکسیون زنان مجلس با ابراز تعجب نسبت به طولانی شدن لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت گفت: در آخرین پیگیری هایی که با معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهوری داشتیم، گفتند که الان در کمیسیون قضایی دولت در دست بررسی است.

جزئیات لایحه تامین امنیت زنان؛ چه جرم هایی قابل پیگیری شدند؟ ، تامین امنیت زنان در مجلس دهم قانون می شود؟

فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران آنلاین درباره لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در مقابل خشونت گفت: تأمین امنیت زنان، مقابله با کودک همسری، اصلاح قانون گذرنامه برای خروج ورزشکاران و نخبگان زن از کشور، حضانت و قیمومیت همزمان فرزند، تشدید مجازات اسیدپاشی، تابعیت فرزندان حاصل از پدران خارجی و مادران ایرانی و اجباری شدن آموزش قبل از ازدواج از طرح های مورد پیگیری در ارتباط با زنان در مجلس دهم هستند و همه با کاهش انواع خشونت علیه زنان مرتبط است.

ذوالقدر اضافه نمود: تعدادی از این طرح ها به تصویب مجلس رسیده و برخی مثل مقابله با کودک همسری به دلیل همراهی نکردن برخی کنندگان رأی نیاورد که البته با رایزنی های فراوان همچنان در دست اقدام است.

وی درباره آخرین شرایط لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در مقابل خشونت گفت: مسئله ای در تصویب این لایحه نیست. اگر به مجلس فعلی (مجلس دهم) برسد، در عمر باقی مانده از مجلس مشخص تکلیف خواهد شد و به تصویب خواهد رسید.

کننده مردم تهران در مجلس اضافه نمود: این لایحه 3 ماه پیش از قوه قضاییه به دولت فرستاده شد. یک سری اصلاحات داشت که در قوه قضاییه انجام شد. دولت هم الان در حال بررسی آن است. در آخرین پیگیری هایی که با معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهوری داشتیم، گفتند که الان در کمیسیون قضایی دولت در دست بررسی است.

او اظهار کرد: من هم تعجب می کنم که چرا این لایحه این قدر طولانی شده است. ما حتی این را با دولت مطرح نمودیم که اگر لایحه ایراداتی دارد، یا نیاز به اصلاحاتی دارد، وقتی به دست مجلس رسید، مجلس می تواند به دولت کمک کند. به عنوان مثال اگر بخواهند ماده ای را حذف کنند، یا تبصره ای را اضافه کنند، مجلس می تواند کمک کند.

ذوالقدر ادامه داد: ما از سال اول که وارد مجلس دهم (خرداد سال 1395) شدیم، این لایحه را پیگیری کردیم. ولی طبیعتا این لوایح طول می کشند. تصویب لایحه حمایت از حقوق بچه ها و نوجوانان هم بیشتر از 10 سال طول کشید. اما بالاخره در این مجلس نهایی شد.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان نمود: لایحه های اجتماعی معمولا برای آنکه مغایرتی با شرع و قانون و فقه نداشته باشند، پروسه زمانی طولانی ای را طی می کنند و این طبیعی است. چون قرار است یک قانون تصویب شود.

ذوالقدر گفت: ما امیدواریم که بتوانیم لایحه تامین امنیت زنان را در دستور کار قرار بدهیم تا تصویب بشود اما این موضوع مستلزم این است که دولت هرچه سریع تر لایحه را به مجلس ارسال کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در مقابل خشونت پس از تصویب، این توانایی را دارد که از زنان حمایت کند و به نفع زنان خواهد بود، گفت: قطعا همین طور خواهد شد. این لایحه، قانونی است که از نظر تشدید مجازات خاطیان و تامین امنیت زنان کارکرد خوبی خواهد داشت.

ذوالقدر درباره جزئیات لایحه تامین امنیت زنان گفت: هر جرمی از نظر جسمی، جنسی، اقتصادی، هتاکی در فضای مجازی، توهین به زنان، آزارهای خیابانی و حقیقی، خانواده و ... قابل پیگیری خواهد بود. همه اینها جرم انگاری شده و قابل پیگیری هستند. البته این را هم باید مدنظر داشت که قانون کافی نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی هم صورت بگیرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه این گفت وگو، موضوع حمایت از قربانیان اسیدپاشی را نیز مطرح نمود و گفت: از آنجا که فرایند لایحه تامین امنیت زنان طولانی شد، ما منتظر تصویب آن نماندیم و زمانی که چندین مورد اسیدپاشی در شهرهای مختلف کشور رخ داد، تصمیم گرفتیم لایحه ای جداگانه برای این موضوع تصویب کنیم که تقریبا 6 ماه پیش تصویب نهایی شد.

ذوالقدر تاکید کرد: طبق این قانون هم برای افراد اسیدپاش، تشدید مجازات در نظر گرفته شده و هم قربانیان اسیدپاشی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و درمان قرار می گیرند.

کننده مردم تهران در مجلس گفت: حدود 3 ماه پیش جلسه ای در کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم و قرار شد که مسئولان مربوط، قربانیان اسیدپاشی را در بیمارستان هایی که مخصوص انجام عمل های زیبایی و سوختگی هستند، تحت مداوا قرار دهند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5237

به "جزئیات لایحه تامین امنیت زنان؛ چه جرم هایی قابل پیگیری شدند؟ ، تامین امنیت زنان در مجلس دهم قانون می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات لایحه تامین امنیت زنان؛ چه جرم هایی قابل پیگیری شدند؟ ، تامین امنیت زنان در مجلس دهم قانون می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید