جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر نفت در نشست مشترک با رئیس جهاد دانشگاهی این نهاد را در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت خواند و پیشنهاد داد تا با توجه به احتیاج کشور به دکل های دریایی، جهاد دانشگاهی در این حوزه ورود کند.

جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، در سالی که از جانب رهبر معظم انقلاب تحت عنوان فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است، نشست مشترک جواد اوجی وزیر نفت و حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و معاونان و مدیران ارشد این دو مجموعه باهدف آنالیز آخرین شرایط قرارداد های طرفین و بهره گیری از ظرفیت های جهاددانشگاهی در پروژه های دانش بنیان صنعت نفت (27 فروردین ماه) در دفتر وزیر نفت برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مشترک آخرین شرایط قرارداد های همکاری جهاددانشگاهی و شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در زمینه فراوری و تأمین 59 رول کلاف لوله مغزی سیار، بازو های بارگیری، مته های PDC، پکیج تصفیه پساب صنعتی واحد بهره برداری قشم و تخلیه محیط پذیر مطابق استاندارد ها (شرکت فلات قاره)، ساخت و بازسازی تعدادی از دکل های حفاری (شرکت ملی حفاری)، بحث نمک زدایی یا فراورش نفت خام با شرکت مهندسی و توسعه نفت و ... موردآنالیز نهاده شد.

آمادگی و توان ساخت توربین و الکتروکمپروسور ها به وسیله جهاددانشگاهی ازجمله موارد دیگری بود که در این جلسه به وسیله مدیران ارشد این دو مجموعه به آن تاکید شد.

جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت

در ادامه وزیر نفت با توجه به گزارش های ارایه شده به توانمندی های جهاددانشگاهی اشاره نمود و گفت: با توجه به ظرفیت های این نهاد باید از آن ها استفاده کرد و کسی حق خرید خارجی و تجهیزاتی که در داخل توان تامین آن است را ندارد و جهاددانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات داخلی است.

اوجی با اشاره به شعار سال و بیان اینکه هم ما و هم شما باید در تحقق شعار سال بکوشیم گفت: همه مدیران وزارت نفت اعتقاد به بحث خودکفایی و ساخت داخل دارند و با توجه به ظرفیتی که جهاددانشگاهی دارد و قرارداد های خوبی که با این وزارتخانه منعقد نموده است، آماده حمایت و توسعه همکاری ها با این نهاد هستیم.

وی ادامه داد: باوجود آشنایی کامل جهاددانشگاهی با مباحث دانش بنیان در حوزه نفت و گاز، ما پای کار هستیم و آماده ایم هرجایی که این نهاد احساس می نماید می تواند احتیاج های صنعت نفت را به ویژه در زمینه هایی که واردات انجام می گردد، برآورده کند از آن ها حمایت کنیم.

وزیر نفت در این رابطه به مشکل کشور در زمینه دکل های دریایی اشاره و درخواست ورود جهاددانشگاهی برای تامین این دکل ها را داد و گفت: با ورود جهاددانشگاهی به این حوزه امیدواریم اولین دکل دریایی در کشور ساخته گردد و وزارت نفت همه جانبه حمایت می نماید تا این کار شروع گردد.

وی بعلاوه از مسئولان جهاددانشگاهی خواست تا پیشنهادات نو دانش بنیان خود را در زمینه های مورداحتیاج صنعت نفت به این وزارتخانه اعلام نمایند.

آمادگی جهاددانشگاهی برای ساخت دکل های دریایی

رییس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست مشترک با استقبال از حمایت وزیر نفت از توانمندی های جهاددانشگاهی گفت: کوشش ما این است که در این نهاد با انجام کار خوب این حمایت ها جبران گردد.

طیبی ادامه داد: در کشور ما هر جا پیروز بوده ایم، مدیران این ریسک معقول را در حمایت از فراوری داخل انجام داده اند و ما نیز در جهاددانشگاهی کوشش نموده ایم به ریسک آن ها باکار خوب پاسخ دهیم.

وی در ادامه پیرامون پیشنهاد وزیر نفت در رابطه با ورود جهاددانشگاهی در حوزه طراحی و ساخت دکل های دریایی گفت: در این زمینه آمادگی لازم در جهاددانشگاهی وجود دارد و آماده هستیم و با شکل گیری یک همکاری منسجم بین وزارت نفت و جهاددانشگاهی و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه ورود کنیم.

توانمندی های جهاددانشگاهی در زمینه های ازدیاد برداشت و پمپ های درون چاهی نفت (ESP) مطالب دیگری بود که طیبی در این نشست به آن ها اشاره نمود و گفت: در صورت حمایت در این حوزه ها حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.

رییس جهاددانشگاهی بعلاوه در این نشست مشترک به مشکل تامین منابع اقتصادی و تحریم ها اشاره نمود و از آن ها به عنوان موانعی نام برد که پروژه های فراوری داخل را طولانی تر می نماید.

لازم به ذکر است، طی سالیان گذشته و بعلاوه در جریان بازدید وزیر نفت و معاونان این وزارتخانه از نمایشگاه بزرگ دستاورد ها و توانمندی های جهاددانشگاهی در دی ماه 1400 چندین تفاهم نامه و قرارداد همکاری به امضای این دو مجموعه رسیده و وزیر نفت ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم با ظرفیت جهاددانشگاهی و احتیاجی که صنعت نفت امروز به دانش روز به ویژه در حوزه شرکت های دانش بنیان دارد، به تحول اساسی در صنعت نفت دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 24682

به "جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید