جهش تولید باید در زندگی مردم تغییر محسوس ایجاد کند

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس اتاق ساری با تأکید بر اینکه، کار و تلاش در بخش های مختلف کشور ازجمله در بخش های علمی، تحقیقی، اجتماعی، دولتی و قضایی باید جریان داشته باشد، گفت: علاوه بر اینکه ضرورت دارد تا از بازار فروش 80 میلیونی در داخل، استفاده بهینه صورت بگیرد باید برای ارتباط با فروش و بازارهای خارجی؛ اقدامات لازم انجام شود.

جهش تولید باید در زندگی مردم تغییر محسوس ایجاد کند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

عبداله مهاجر دارابی در برنامه زنده تلویزیونی افق روشن شبکه تبرستان با موضوع تولید اضافه نمود: برنامه ریزی برای کمک به تولید باید به گونه ای باشد که ابتدا فضای نامساعد فعلی اصلاح شده و ملزومات رونق و صرفه مالی آن نیز فراهم آید تا کسب وکارهای تولیدی نه فقط در آمار که در واقعیت نیز با بهبود شرایط روبرو شوند، چراکه جهش تولید باید تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد کند.

مهاجر دارابی با اشاره به پیشینه اقدامات سایر کشورها در جهش تولید مواردی ازاین دست را برشمرده و اضافه نمود: کره جنوبی یکی از کشورهای پیروز در آسیاست. تأمین مالی بهینه، جهت دهی نظام مالی به سمت صنایع بزرگ، سیاست ارجحیت صنعتی، رانت مولد، سیاست هوشمندانه تجاری و جذب تکنولوژی از مهم ترین تلاش های اجرا شده در این کشوراست.

او از ترکیه به عنوان یکی دیگر از کشورهای پیروز ازنظر مالی نام برد و گفت: این کشور در آغاز راه از اقتصاددانان جهان دعوت کرد تا در تدوین نقشه جدید توسعه ترکیه کمک کنند. سیاست های بی سابقه ترکیه در جلب سرمایه های داخلی و سرمایه گذاری های خارجی، اقتصاد را در مسیری جدید قرار داد و آن را به مالی مبتنی بر صادرات با توان تولید کالاهای قابل رقابت در سطح جهانی مبدل ساخت.

رئیس اتاق ساری در ادامه ا به چالش های موجود از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در فرمایشات حضرت آقا به مواردی چون اصلاحات بانکی، اصلاحات گمرکی، اصلاحات مالیاتی و بهبود فضای کسب وکار اشاره شده است.

به گفته او، ثبات در قوانین، کارایی نظام بانکی، نظام مالیاتی متقن و نظام تأمین اجتماعی کارآمد از مقولاتی است که کشورهای پیشرفته در توسعه مالی خود مدنظر داشتند.

بر اساس اظهارات مهاجر دارابی، طبق گزارش رقابت پذیری جهانی که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می شود، دسترسی به منابع مالی در بیش از 4 سال متوالی رتبه اول مشکل بخش خصوصی در ایران است.

او اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه 99 از میان 141 کشور نسبت به سال گذشته 10 رتبه تنزل داشته که در مقایسه با 20 کشور سند چشم انداز با دو پله نزول در رتبه هفدهم قرار گرفته است و در گزارش بررسی شاخص های فضای کسب وکار بانک جهانی (Doing Business 2020)، ایران با یک پله صعود نسبت به سال قبل در رتبه 127 جهان از بین 190 کشور موردمطالعه قرار گرفته است. این در حالی است که سایر اقتصادهای خاورمیانه به خصوص در چهار کشور اردن، بحرین، عربستان و کویت؛ طی یک سال اخیر بیشترین اصلاحات مقررات زدایی و تسهیل کسب وکار را در جهان داشته اند، تا جایی که عربستان سعودی با 30 پله صعود به جایگاه 62 رسیده است.

به گفته مهاجر دارابی، رتبه ایران در بحث اعطای تسهیلات برای بهبود فضای کسب وکار نسبت به سال گذشته از رتبه 99 به رتبه 104 نزول پیدا کرده است و جایگاه ایران در میان 25 کشور سند چشم انداز نسبت به سال گذشته با یک رتبه تنزل و جا ماندن از پاکستان به جایگاه بیستم رسیده است.

او یکی از شاخص های اصلی سنجش پیروزیت سیاست های مالیاتی در جهان امروز، شاخص سهم مالیات از تولید ناخالص ملی دانسته و گفت: متوسط این شاخص در جهان 14 درصد، در بین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه مالی بیش از 40 درصد و در همسایگی ما در ترکیه نیز که کشوری درحال توسعه است در حدود 24 درصد است. اما این شاخص در ایران حال وروز خوشی ندارد و در بهترین حالت بین 7 تا 8 درصد است که کمتر از کمترین میزان این شاخص در کشور ترکیه یعنی 9 درصد در دهه 70 میلادی است.

رئیس اتاق ساری ادامه داد: بر اساس گزارش سهولت کسب وکار بانک جهانی در حوزه تأمین اجتماعی نیز کشور ایران رتبه آخر را در بین کشورهای منطقه دارد و حتی رتبه عراق نسبت به ایران از شرایط مطلوب تری برخوردار است. نرخ قانونی برای محاسبه در ایران 23 درصد از حقوق ناخالص است درصورتی که برای عراق این عدد به 15 درصد می رسد.

مهاجر دارابی سهم پیش بینی شده از بودجه سال 99 در بخش مالیات برای شرکت های دولتی را کمتر از 5/6 درصد دانسته و گفت: این در حالی است که دولت بیش از 70 درصد اقتصاد کشور را در دست دارد.

بنا بر اظهارات او، مطالعه ای که مدتی قبل در اتاق ایران انجام شد، نشان می دهد 37 نهاد عمومی غیردولتی در کشور فعال است. حداقل 19 نهاد برای سنجش میزان نقش شان در اقتصاد ایران هیچ اطلاعات آماری منتشر نمی کنند.

رئیس اتاق ساری گفت: بر اساس سند بودجه، مالیات شرکت ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی 100 هزار تومان است. مالیات بنگاه های مالی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز 100 هزار تومان است. با این حساب، سهم بنیادها و نهادهای خاص در درآمدهای مالیاتی کشور، 8 هزارم درصد است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8406

به "جهش تولید باید در زندگی مردم تغییر محسوس ایجاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش تولید باید در زندگی مردم تغییر محسوس ایجاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید