حیات وحش ایران، قرقاول خزری

به گزارش دَبی بلاگ، تالاب میانکاله یک شبه جزیره برای طبیعت گردی است که هر سال زمستان میزبان پرندگان مهاجر می گردد. میانکاله فقط میزبان پرندگان مهاجر نیست، بلکه خانه پرندگان محلی بسیاری است. در ادامه مطلب، به یکی از پرندگان بومی این منطقه می پردازیم که هنگام خطر به خاطر وزن زیادش نمی تواند پرواز کند!

حیات وحش ایران، قرقاول خزری

قرقاول خزری:

قرقاول، گونه بومی مازندران، بسیار کمیاب است و متاسفانه خطر انقراض تهدیدش می نماید. این پرنده از خانواده ماکیان است. قرقاول، نام ترکی این پرنده زیباست. نام محلی اش تیرنگ یا تُرنگ است. دمش بلند است و با گردنی برافراشته راه می رود. به همین علت گاهی آن را با طاووس اشتباه می گیرند. در ارتفاع کم پرواز می نماید و مدت پروازش کوتاه است.

قرقاول نر، اندامی درشت تر از قرقاول ماده دارد؛ جنس نر تا حدود 90 سانتیمتر و وزنش 3 تا 4 کیلوگرم است. جنس ماده، نهایتا قدش به 65 سانتیمتر و وزنش به 1 تا 2 کیلوگرم می رسد.

زیستگاه قرقاول کجاست؟

منطقه ها ییلاقی مازندران به علت داشتن جنگل های پهن برگ و رطوبت برترین جا برای زندگی این پرنده است. او دوست دارد زیستگاهش موانع طبیعی مثل بوته های تمشک و دیگر گیاهان دانه دار و خاردار داشته باشد، زیرا قرقاول وقتی خطر را حس و شکارچی او را دنبال کند، به علت وزن زیاد نمی تواند بدود و میان بوته پناه می گیرد و پنهان می گردد.

چه می خورد؟

قرقاول خزری از برگ درختان، حشرات، تمشک، دانه ها و میوه های جنگلی تغذیه می نماید.

قرقاول ها گوشت لذیذ و ظاهر زیبایی دارند. از این رو، شکار بی رویه آن ها باعث شده در معرض انقراض قرار بگیرند. اگر شکارچیان غیر مجاز دست به شکار بی رحمانه این نوع پرنده بومی نزنند، از اردیبهشت تا اواخر شهریور در تالاب میانکاله می توانید آن ها را ببینید.

قرقاول خزری نامه رسان شد!

قرقاول بومی حاشیه دریای خزر، در یکی از پنجشنبه های خرداد ماه سال جاری، در همایش آب، فاضلاب و تنوع زیستی در چالوس، همزمان با هفته محیط زیست، صاحب تمبر شد. تا همه این پرنده بومی ایرانی را بشناسند و اجازه شکار بی رویه آن را ندهند.

جالب است بدانید نام علمی این قرقاول فاسیانوس کُلخسیوس است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 27062

به "حیات وحش ایران، قرقاول خزری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش ایران، قرقاول خزری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید